Artikel 32 decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van 23 november 2022
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Artikel 1 : De notulen van raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.
Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan het diensthoofd Welzijn.
Artikel 32 decreet lokaal bestuur
Zittingsverslag van 23 november 2022
Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.
Artikel 1 : De raad neemt kennis van het zittingsverslag van 23 november 2022.
Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
Artikel 78 van het decreet lokaal bestuur
titel IV - Hoofdstuk 1 van het decreet lokaal bestuur
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van lokale besturen en latere wijzigingen
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2018 en latere wijzigingen
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het meerjarenplan bevat de beleidskeuzes van het bestuur en de financiële vertaling ervan voor de volledige periode van het meerjarenplan.
Een aanpassing van het meerjarenplan bevat al de volgende onderdelen:
1° in voorkomend geval, de wijzigingen van de strategische nota;
2° het aangepaste financiële doelstellingenplan;
3° de aangepaste staat van het financieel evenwicht;
4° het aangepaste overzicht van de kredieten;
5° een aangepaste toelichting;
6° een motivering van de wijzigingen.
De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft altijd de periode 2020-2025, maar de staat van het financieel evenwicht (zie 3°) beschrijft altijd de financiële consequenties voor ten minste drie toekomstige boekjaren.
Het aangepaste overzicht van de kredieten bevat de kredieten voor zowel het lopende als volgende boekjaar.
Er is één financieel evenwicht. Alleen het rapport M3 geeft de kredieten per entiteit weer. De vaststelling van de rapporten gebeurt door zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn, voor hun deel van de kredieten, en daarna keurt de Gemeenteraad ook nog eens het deel van het OCMW goed.
De meerjarenplanaanpassing 6 2020 - 2025 wordt vastgesteld als volgt:
|
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de meerjarenplanaanpassing 6 vast te stellen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing 6 2020 - 2025 (OCMW) vast;
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
4 september 2002. - Wet houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering
RMI wet van 26 mei 2002
Beslissing vast bureau, dd. 28/11/2022 houdende de kennisname van het ontwerp van reglement energietoelagen.
Aan de Raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het reglement energietoelage - dienst welzijn Herne, goed te keuren volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement energietoelage goed volgens de hierna vermelde tekst.
Artikel 2: Het reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.
Artikel 1: Algemene voorwaarden energietoelage
§1 De energietoelage wordt toegekend aan alleenstaanden of huishoudens met een laag of bescheiden (gezins)inkomen, die onder de voorwaarden van dit reglement vallen.
§2 De aanvrager dient minstens 18 jaar te zijn.
§3 De begunstigde moet zelf instaan voor de betaling van de energiefacturen.
Voorbeeld: een inwonend kind met recht op leefloon, opent geen recht op de verwarmingstoelage aangezien het niet zelf instaat voor de last van de verwarmingskost.
§4 De aanvragen dienen in bepaalde situaties ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het bijzonder comité sociale dienst (Artikel 2, §2,§3,§4). Wat de aanvragen in artikel 2, §1 betreft, deze dienen ter kennis gebracht worden aan het BCSD. In uitzonderlijke en dringende gevallen kan de voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst de energietoelage goedkeuren via een dringende steun. De toegekende dringende steun wordt op de eerstvolgende vergadering van het bijzonder comité sociale dienst ter bekrachtiging voorgelegd.
§5 Het laten uitvoeren van een energiescan is (eenmalig) verplicht. De aanvraag voor een energiescan is voldoende om de energietoelage goed te keuren. De aanvrager bezorgt nadien het bewijs van de energiescan aan de dienst welzijn. Enkel de door de dienst welzijn aangestelde energie-expert kan deze energiescan uitvoeren. Indien de aanvrager verhuist binnen de gemeente, zal een energiescan van de nieuwe woonst verwacht worden.
Artikel 2: Inkomensvoorwaarden energietoelage
Begunstigden op basis van één van de volgende vier gedefinieerde inkomenscategorieën openen het recht op een verwarmingstoelage.
§1 categorie 1: aanvragers leefloon en equivalent leefloon
Wanneer de aanvrager recht heeft op leefloon of equivalent leefloon, wordt het recht op een energietoelage geopend. Er dient geen bijkomend sociaal onderzoek te worden gevoerd. De toekenning wordt ter kennis gebracht aan het BCSD.
§2 categorie 2: aanvragers collectieve schuldenregeling
Wanneer de aanvrager in collectieve schuldenregeling zit, wordt het recht op een energietoelage geopend. Er dient wel een bijkomend sociaal onderzoek te worden gevoerd, waarbij rekening gehouden wordt met het roerend kapitaal en het leefgeld. De aanvraag dient ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het BCSD.
§3 categorie 3: aanvragers met een inkomen lager dan of gelijk is aan 125% van het leefloonbedrag
Het gezamenlijk belastbaar inkomen en /of niet-belastbare inkomen van het meest recente jaar wordt afgetoetst met het leefloonbedrag dat van toepassing is op een alleenstaande persoon of gezin van datzelfde aanslagjaar. Het inkomen wordt verhoogd met een toeslag van 1000,00 euro per kind ten laste. Een kind met een handicap (minstens 66% of 9 punten) telt voor twee kinderen. Indien blijkt dat het inkomen lager is of gelijk is aan 125% van het leefloonbedrag valt de aanvraag onder categorie 3.
Wanneer de huidige situatie sterk afwijkt van het meest recente aanslagjaar wordt het inkomen van de laatste drie maanden in rekening gebracht.
De aanvraag dient ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het BCSD.
§4 categorie 4: aanvragers met een inkomen lager dan of gelijk aan 150% van het leefloonbedrag
Het gezamenlijk belastbaar inkomen en /of niet-belastbare inkomen van het meest recente jaar wordt afgetoetst met het leefloonbedrag dat van toepassing is op een alleenstaande persoon of gezin van datzelfde aanslagjaar. Het inkomen wordt verhoogd met een toeslag van 1000,00 euro per kind ten laste. Een kind met een handicap (minstens 66% of 9 punten) telt voor twee kinderen. Indien blijkt dat het inkomen lager is of gelijk is aan 150% van het leefloonbedrag valt de aanvraag onder categorie 4.
Wanneer de huidige situatie sterk afwijkt van het meest recente aanslagjaar wordt het inkomen van de laatste drie maanden in rekening gebracht.
De aanvraag dient ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het BCSD.
Artikel 3: Vermogensvoorwaarden energietoelage
§1 Eigenaars die meer dan één onroerend goed in 100% volle eigendom bezitten, komen niet in aanmerking voor deze toelage.
§2 Spaargelden worden aanzien als een roerend kapitaal. Analoog artikel 27 van het koninklijk besluit van 11 juli 2002 houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie – bijwerking tot 1 juni 2017, wordt er rekening gehouden met volgende bedragen:
1. Roerend kapitaal onder 6200,00 euro: het roerend kapitaal wordt niet in rekening gebracht.
2. Roerend kapitaal tussen 6200,00 euro en 12 500,00 euro: 6% van het roerend kapitaal wordt in rekening gebracht.
3. Roerend kapitaal boven 12 500,00 euro: 10% van het roerend kapitaal wordt in rekening gebracht.
Artikel 4: Bedragen energietoelage
De bedragen van de energietoelagen worden als volgt aan de vier categorieën toegekend:
§1 Begunstigden op basis van categorie 1, openen het recht op een energietoelage t.w.v. 600,00 euro.
§2 Begunstigden op basis van categorie 2, openen het recht op een energietoelage t.w.v. 600,00 euro.
§3 Begunstigden op basis van categorie 3, openen het recht op een energietoelage t.w.v. 400,00 euro.
§4 Begunstigden op basis van categorie 4, openen het recht op een energietoelage t.w.v. 200,00 euro.
Artikel 5: Toekenningen tweede of derde energietoelage
§1 Begunstigden op basis van inkomenscategorie 1, 2 en 3 kunnen op jaarbasis meermaals, twee tot drie keer, recht openen op een energietoelage. De tweede en/of derde energietoelage wordt niet automatisch toegekend. Er dient een uitgebreid sociaal onderzoek te worden gevoerd. De toekenningen dienen steeds bekrachtigd te worden door het BCSD.
§2 Begunstigden die behoren tot categorie 4 openen geen recht op een tweede energietoelage.
Artikel 6: specifieke voorwaarden energietoelage
§1 De energietoelage dient aangewend te worden voor de (af)betaling van energiefacturen. De toelage wordt pas op de rekening van de aanvrager gestort na het leveren van een bewijs van betaling van de factuur. In het geval dat de aanvrager onvoldoende middelen heeft om de factuur vooraf te betalen, wordt het bedrag van de toelage (of een deel van het bedrag) rechtstreeks overgeschreven op de rekening van de leverancier.
§2 Begunstigden waarbij een energietoelage aangewend wordt voor de bestelling van stookolie dienen, indien mogelijk, deel te nemen aan de gezamenlijke groepsaankoop stookolie, georganiseerd door het lokaal bestuur Herne.
Artikel 7: Afwijkingen en uitzonderingen op het reglement energietoelage
§1 Een afwijking van het reglement is mogelijk, de hulpvraag van de aanvrager m.b.t. een energietoelage dient steeds met een uitgebreid sociaal onderzoek onderzocht te worden en op een dossierbespreking van de sociale dienst met de maatschappelijk werkers en de voorzitter te worden besproken. Afwijkingen dienen steeds ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het bijzonder comité sociale dienst.
artikel 84 van het decreet lokaal bestuur
MJP - Beleidsdoelstelling: BD-1: Herne is een solidaire en zorgzame gemeente - Actieplan: 1.2.: Herne zorgt voor een toegankelijk, toereikend en inclusief welzijnsaanbod voor diverse doelgroepen
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Besluit van het vast bureau van 5 december 2022 houdende kennisname van de vernieuwde overeenkomst.
Aan de raad wordt gevraagd om de nieuwe overeenkomt tussen het OCMW en Fluvius omtrent de vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's goed te keuren volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 1: De Raad keurt de nieuwe overeenkomt tussen het OCMW en Fluvius omtrent de vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan het OCMW. goed volgens de tekst gevoegd bij dit besluit
Artikel 2: Dit besluit wordt meegedeeld aan het diensthoofd welzijn en de financieel directeur.
Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.
Aangezien de netbeheerders in hun rol als sociale leverancier, conform het Energiebesluit, de decretale opdracht gekregen hebben om te voorzien in een netwerk van oplaad/betaalpunten waarbij er in elke gemeente minstens één oplaad/betaal-punt dient voorzien te worden,
Aangezien de OCMW's op lokaal vlak als eerstelijns-hulporganisatie actief z'1jn en in het kader van het integraal sociaal beleid van het lokaal bestuur ondersteuning bieden aan de netbeheerders op diverse aspecten.
Wordt het volgende afgesproken tussen het OCMW van de gemeente Herne, met zetel te Edingsesteenweg 84, 1540 Herne , hierna genoemd "het OCMW", en de netbeh eerder Fluvius, met zetel te Brusse/sesteenweg 199 te 9090 Melle, hierna genoemd “de netbeheerder”:
Hoofdstuk l: Definities
Binnen het kader van deze overeenkomst dienen de hierna opgesomde begrippen als volgt te worden begrepen:
Oplaad/betaal-terminal: toestel met als functie het uitvoeren en registreren van de oplading/betaling van een bedrag ten behoeve van de voorafbetaling ("prepayment") van elektriciteit enlof gas, alsook de verwerking van de (elektronische) betaling.
Oplaad/betaal-punt: locatie/adres waar minstens één oplaad/betaal-terminal wordt opgesteld.
Prepaid-klant: elke eindafnemer die beschikt over een (digitale) meter voor elektriciteit en/of gas met voorafbetalingsfunctionaliteit. Een eindafnemer voor elektriciteit en gas wordt dus twee keer als prepaid-klant geteld.
Werkingsjaar: periode van 12 maanden die telkens van 1 januari van een bepaald jaar tot en met 31 december van hetzelfde jaar loopt.
Hoofdstuk ll: Installatie en gebruik van de oplaad/betaal-terminal
Artikel 1
Het OCMW stelt één of meerdere vestigingen ter beschikking aan de netbeheerder als oplaad/betaal-punt. De netbeheerder kan oplaad/betaal-punten op andere locaties dan deze van het OCMW in dezelfde gemeente installeren.
De oplaad/betaal-terminals die reeds actief zijn op de vestigingen van het lokaal bestuur blijven verder operationeel als oplaad/betaal-punt in de zin van deze overeenkomst:
Indien er tijdens de duur van deze overeenkomst nood zou zijn aan een of meerdere bijkomende oplaad/betaalpunten, zullen het OCMW en de netbeheerder overleg voeren. De netbeheerder beslist of en waar er in voorkomend geval een nieuw oplaad/betaal-punt ingesteld wordt zonder hiertoe echter verplicht te zijn.
Artikel 2
De netbeheerder installeert de oplaad/betaal-terminal op een met het OCMW afgesproken datum en binnen de normale werkuren van de locatie waar de oplaadterminal zal worden geïnstalleerd.
De plaatsing van de oplaad/betaal-terminal zal gebeuren door firma's, hiertoe aangeduid door de netbeheerder.
Het OCMW biedt de mogelijkheid tot het opladen/betalen binnen de zelf gekozen en aan de netbeheerder gecommuniceerde openingsuren van de betreffende locatie van het OCMW. Onder 'gebruikelijke openingsuren' moet worden verstaan: die uren waarop de betreffende locatie toegankelijk is voor het publiek om gebruik te maken van de dienstverlening. Het OCMW kan deze openingsuren te allen tijde aanpassen. Elke wijziging van de openingsuren van het oplaadpunt dient, voorafgaand aan de inwerkingtreding, gemeld te worden aan de netbeheerder.
Artikel 3
Het OCMW voorziet op minstens één PC in de vestiging van minstens één oplaad/betaal-punt de installatie van een Atos-certificaat zodat prepaid-klanten zonder eigen bankkaart ook de kans krijgen een oplading uit te voeren in de eigen gemeente.
Tijdens de openingsuren van het OCMW-gebouw kunnen prepaid-klanten die erom vragen, ondersteuning krijgen van OCMW-medewerkers bij de betaling van hun bedragen voor voorafbetaling van elektriciteit en/of gas.
Hoofdstuk lll: Verplichtingen van de partijen en vergoedingen verbonden aan de prestaties
Artikel 4
Artikel 4.l
De netbeheerder staat op zijn kosten in voor de installatie, de herstelling en/of de vervanging van de oplaad/betaal-toestellen. De netbeheerder kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventueel andere schade dan deze aan de oplaad/betaal-terminal, aangebracht door prepaid-klanten aan de infrastructuur van het lokaal bestuur.
Het lokaal bestuur staat op zijn kosten in voor het voorzien van:
Artikel 4.2.
Het OCMW biedt de netbeheerder ondersteuning in hun werking wat betreft hun sociaal energiebeleid, zoals:
Artikel 5
Als vergoeding voor het beheer van minstens één oplaad/betaalpunt op het grondgebied van het lokaal bestuur en de ondersteuning van de netbeheerder in kader van hun sociaal energiebeleid ontvangt het OCMW van de netbeheerder een "all,in"-vergoeding (basisvergoeding en bijkomende vergoeding) zoals bepaald in artikelen 5.1 en 5.2.
Voor het basiswerkingsjaar 2025 wordt door de netbeheerder voor de totaliteit van de OCMW’s een 'Totale vergoeding ' (gesloten enveloppe) van 3.1 68.000 euro voorzien.
Deze 'Totale vergoeding' wordt verdeeld over de OCMW's zoals bepaald in de artikelen 5.1 en 5.2 en dekt de volledige prestaties die het OCMW levert. Het OCMW kan geen aanspraak maken op enige andere vergoeding van kosten of lasten in verband met deze overeenkomst.
Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 ontvangt het OCMW als vergoeding identiek hetzelfde bedrag dat is toegekend aan het lokaal bestuur met betrekking tot werkingsjaar 2021.
Artikel 5.1
Het OCMW ontvangt per werkingsjaar een vaste (niet-geïndexeerde) basisvergoeding ten belope van 2.000 euro.
Artikel 5.2
Het OCMW ontvangt een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid-klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar.
Deze bijkomende vergoeding per OCMW wordt als volgt berekend:
Artikel 6
De netbeheerder betaalt de vergoedingen aan het OCMW binnen de twee maanden volgend op het einde van het werkingsjaar. Deze vergoeding wordt uitbetaald op het rekeningnummer
Artikel 7
De 'Totale vergoeding' vermeld in artikel 5 wordt jaarlijks aangepast aan de evolutie van de kosten van het levensonderhoud. Een geïndexeerd bedrag zal voor het eerst worden toegepast voor de vergoedingen met betrekking het werkingsjaar 2026.
Hiertoe wordt volgende formule toegepast:
Totale vergoeding jaar n = Totale vergoeding jaar n-'l x gezondheidsindex maand december jaar n /gezondheidsindex maand decemberjaar n-1
Hoofdstuk lV: Duur en beëindiging van de overeenkomst
Artikel 8
Deze overeenkomst wordt gesloten voor een initiêle duur van éénjaar die een aanvang neemt op 1 januari 2023.
De duur van de overeenkomst wordt echter telkens stilzwijgend verlengd met één jaar behoudens een schriftelijke vooropzeg van 6 maand door één van de partners.
Hoofdstuk V: Overige bepalingen
Artikel 9
lndien het personeel van het lokaal bestuur technische problemen ondervindt met de werking van (één van) de oplaad/betaal-terminals, verwittigen zij onmiddellijk het contactnummer meegedeeld door de netbeheerder.
De netbeheerder tracht het defectten laatste op de eerstewerkdag volgend op de melding van het probleem te analyseren en zal de nodige maatregelen nemen om de bewuste oplaad/betaal-terminal(s) opnieuw operationeel te maken ofte zorgen voor noodoplossingen.
Artikel 10
De netbeheerder voorziet op haar website een overzicht van alle beschikbare oplaad/betaal-punten in haar werkingsgebied inclusief de openingsuren, zodat de lokale besturen bij incidenten klanten correct kunnen doorverwijzen.
Artikel 11
Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst
Onderhavige overeenkomst vervangt alle voorgaande overeenkomsten en addenda met betrekking tot haar voorwerp, Bij betwistingen waarvoor een regeling in der minne niet kan worden bereikt zijn enkel de rechtbanken te Gent bevoegd,
Opgemaakt te Herne op............,.,,...........(datum) in 2 exemplaren.
Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
- De oprichting van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde dd. 25 februari 2015 waarbinnen het burgemeestersoverleg plaatsvindt.
- De oprichting van themawerkgroepen binnen dit toekomstforum, meer bepaald de themawerkgroep Zorg en Welzijn.
- De begeleidende nota dd. 14 november 2022 omtrent een afvaardiging naar deze themawerkgroep zorg en Welzijn.
- Besluit vast bureau 28 november 2022
Aan de Raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om Sandra Dero, voorzitter bijzonder comité sociale dienst, af te vaardigen als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.
Aan de Raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om Carina Ricour, schepen, als plaatsvervanger af te vaardigen wanneer de vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op het overleg van de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.
Met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1: De Raad keurt de afvaardiging van Sandra Dero, voorzitter bijzonder comité sociale dienst, als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde, goed.
Artikel 2: De Raad keurt de afvaardiging van Carina Ricour, schepen, als plaatsvervanger wanneer de vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op het overleg van de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde, goed.
Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.
Namens OCMW-raad,
Leen De Luyck
Algemeen Directeur wnd.
Kris Poelaert
Voorzitter wnd.