Terug
Gepubliceerd op 24/02/2023

Notulen  OCMW-raad

wo 21/12/2022 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Aanwezig: Kris Poelaert, Voorzitter wnd.
Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Carina Ricour, tweede schepen
Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2022

      Aanwezig: Kris Poelaert, Voorzitter wnd.
      Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
      Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Carina Ricour, tweede schepen
      Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Bevoegdheid

      Artikel 32 decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      Ontwerpnotulen van 23 november 2022

      Advies en motivering

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
      Voorstanders: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 : De notulen van raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2022 worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.

       

      Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan het diensthoofd Welzijn.

    • Kennisname zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2022.

      Aanwezig: Kris Poelaert, Voorzitter wnd.
      Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
      Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Carina Ricour, tweede schepen
      Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Bevoegdheid

      Artikel 32 decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      Zittingsverslag van 23 november 2022

      Advies en motivering

      Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.

      Besluit

      Artikel 1 : De raad neemt kennis van het zittingsverslag van 23 november 2022.

       

      Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.

    • Meerjarenplanaanpassing 6 2020 - 2025 Gemeente en OCMW

      Aanwezig: Kris Poelaert, Voorzitter wnd.
      Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
      Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Carina Ricour, tweede schepen
      Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Bevoegdheid

      Artikel 78 van het decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      titel IV - Hoofdstuk 1 van het decreet lokaal bestuur

      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van lokale besturen en latere wijzigingen

      Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2018 en latere wijzigingen

      Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

      Advies en motivering

      Het meerjarenplan bevat de beleidskeuzes van het bestuur en de financiële vertaling ervan voor de volledige periode van het meerjarenplan.

      Een aanpassing van het meerjarenplan bevat al de volgende onderdelen:
      1° in voorkomend geval, de wijzigingen van de strategische nota;
      2° het aangepaste financiële doelstellingenplan;
      3° de aangepaste staat van het financieel evenwicht;
      4° het aangepaste overzicht van de kredieten;
      5° een aangepaste toelichting;
      6° een motivering van de wijzigingen.

      De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft altijd de periode 2020-2025, maar de staat van het financieel evenwicht (zie 3°) beschrijft altijd de financiële consequenties voor ten minste drie toekomstige boekjaren.


      Het aangepaste overzicht van de kredieten bevat de kredieten voor zowel het lopende als volgende boekjaar. 

       

      Er is één financieel evenwicht. Alleen het rapport M3 geeft de kredieten per entiteit weer. De vaststelling van de rapporten gebeurt door zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn, voor hun deel van de kredieten, en daarna keurt de Gemeenteraad ook nog eens het deel van het OCMW goed.

       

      De meerjarenplanaanpassing 6 2020 - 2025 wordt vastgesteld als volgt:

       

      Budgettair resultaat

      2020

      2021

      2022

      2023

      2024

      2025

      I. Exploitatiesaldo

      1.476.497 2.663.678 686.165 872.268 869.940 1.060.768

      II. Investeringssaldo

      -1.814.239 -1.182.713 -3.412.822 -2.252.598 -2.407.839 -1.074.858

      IV. Financieringssaldo

      708.452 -1.493.903 224.205 1.868.117 524.266 -514.362

      V. Budgettair resultaat van het boekjaar

      370.709 -12.938 -2.502.453 487.787 -1.013.633 -528.451

      VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      3.679.462 4.050.171 4.037.233 1.534.779 2.022.566 1.008.934

      IX. Beschikbaar budgettair resultaat

      4.050.171 4.037.233 1.534.779 2.022.566 1.008.934 480.482

       

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om zijn deel van de meerjarenplanaanpassing 6 vast te stellen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
      Voorstanders: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt zijn deel van de meerjarenplanaanpassing 6 2020 - 2025 (OCMW) vast;

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Reglement energietoelage dienst welzijn

      Aanwezig: Kris Poelaert, Voorzitter wnd.
      Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
      Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Carina Ricour, tweede schepen
      Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Bevoegdheid

      Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      4 september 2002. - Wet houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering

       

      RMI wet van 26 mei 2002

       

      Beslissing vast bureau, dd. 28/11/2022 houdende de kennisname van het ontwerp van reglement energietoelagen.

      Advies en motivering

      Aan de Raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om het reglement energietoelage - dienst welzijn Herne, goed te keuren volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
      Voorstanders: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement energietoelage goed volgens de hierna vermelde tekst.

       

      Artikel 2: Het reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.

       

      Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.

       

       

      Reglement energietoelage dienst welzijn

       

       Artikel 1: Algemene voorwaarden energietoelage

      §1 De energietoelage wordt toegekend aan alleenstaanden of huishoudens met een laag of bescheiden (gezins)inkomen, die onder de voorwaarden van dit reglement vallen.

      §2 De aanvrager dient minstens 18 jaar te zijn.  

      §3 De begunstigde moet zelf instaan voor de betaling van de energiefacturen.

      Voorbeeld: een inwonend kind met recht op leefloon, opent geen recht op de verwarmingstoelage aangezien het niet zelf instaat voor de last van de verwarmingskost.

      §4 De aanvragen dienen in bepaalde situaties ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het bijzonder comité sociale dienst (Artikel 2, §2,§3,§4). Wat de aanvragen in artikel 2, §1 betreft, deze dienen ter kennis gebracht worden aan het BCSD. In uitzonderlijke en dringende gevallen kan de voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst de energietoelage goedkeuren via een dringende steun. De toegekende dringende steun wordt op de eerstvolgende vergadering van het bijzonder comité sociale dienst ter bekrachtiging voorgelegd. 

      §5 Het laten uitvoeren van een energiescan is (eenmalig) verplicht. De aanvraag voor een energiescan is voldoende om de energietoelage goed te keuren. De aanvrager bezorgt nadien het bewijs van de energiescan aan de dienst welzijn. Enkel de door de dienst welzijn aangestelde energie-expert kan deze energiescan uitvoeren. Indien de aanvrager verhuist binnen de gemeente, zal een energiescan van de nieuwe woonst verwacht worden.

       

      Artikel 2:  Inkomensvoorwaarden energietoelage

      Begunstigden op basis van één van de volgende vier gedefinieerde inkomenscategorieën openen het recht op een verwarmingstoelage.

      §1 categorie 1: aanvragers leefloon en equivalent leefloon

      Wanneer de aanvrager recht heeft op leefloon of equivalent leefloon, wordt het recht op een energietoelage geopend. Er dient geen bijkomend sociaal onderzoek te worden gevoerd. De toekenning wordt ter kennis gebracht aan het BCSD.

       §2 categorie 2: aanvragers collectieve schuldenregeling

      Wanneer de aanvrager in collectieve schuldenregeling zit, wordt het recht op een energietoelage geopend. Er dient wel een bijkomend sociaal onderzoek te worden gevoerd, waarbij rekening gehouden wordt met het roerend kapitaal en het leefgeld. De aanvraag dient ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het BCSD.

      §3 categorie 3: aanvragers met een inkomen lager dan of gelijk is aan 125% van het leefloonbedrag

      Het gezamenlijk belastbaar inkomen en /of niet-belastbare inkomen van het meest recente jaar wordt afgetoetst met het leefloonbedrag dat van toepassing is op een alleenstaande persoon of gezin van datzelfde aanslagjaar. Het inkomen wordt verhoogd met een toeslag van 1000,00 euro per kind ten laste. Een kind met een handicap (minstens 66% of 9 punten) telt voor twee kinderen. Indien blijkt dat het inkomen lager is of gelijk is aan 125% van het leefloonbedrag valt de aanvraag onder categorie 3.

      Wanneer de huidige situatie sterk afwijkt van het meest recente aanslagjaar wordt het inkomen van de laatste drie maanden in rekening gebracht.

      De aanvraag dient ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het BCSD.

      §4 categorie 4: aanvragers met een inkomen lager dan of gelijk aan 150% van het leefloonbedrag

      Het gezamenlijk belastbaar inkomen en /of niet-belastbare inkomen van het meest recente jaar wordt afgetoetst met het leefloonbedrag dat van toepassing is op een alleenstaande persoon of gezin van datzelfde aanslagjaar. Het inkomen wordt verhoogd met een toeslag van 1000,00 euro per kind ten laste. Een kind met een handicap (minstens 66% of 9 punten) telt voor twee kinderen. Indien blijkt dat het inkomen lager is of gelijk is aan 150% van het leefloonbedrag valt de aanvraag onder categorie 4.

      Wanneer de huidige situatie sterk afwijkt van het meest recente aanslagjaar wordt het inkomen van de laatste drie maanden in rekening gebracht.

      De aanvraag dient ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het BCSD.

       

      Artikel 3: Vermogensvoorwaarden energietoelage

      §1 Eigenaars die meer dan één onroerend goed in 100% volle eigendom bezitten, komen niet in aanmerking voor deze toelage.

      §2 Spaargelden worden aanzien als een roerend kapitaal. Analoog artikel 27 van het koninklijk besluit van 11 juli 2002 houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie – bijwerking tot 1 juni 2017, wordt er rekening gehouden met volgende bedragen:

      1. Roerend kapitaal onder 6200,00 euro: het roerend kapitaal wordt niet in rekening gebracht.

      2. Roerend kapitaal tussen 6200,00 euro en 12 500,00 euro: 6% van het roerend kapitaal wordt in rekening gebracht.

      3. Roerend kapitaal boven 12 500,00 euro: 10% van het roerend kapitaal wordt in rekening gebracht.

       

      Artikel 4: Bedragen energietoelage

      De bedragen van de energietoelagen worden als volgt aan de vier categorieën toegekend:

      §1 Begunstigden op basis van categorie 1, openen het recht op een energietoelage t.w.v. 600,00 euro.

      §2 Begunstigden op basis van categorie 2, openen het recht op een energietoelage t.w.v. 600,00 euro.

      §3 Begunstigden op basis van categorie 3, openen het recht op een energietoelage t.w.v. 400,00 euro.

      §4 Begunstigden op basis van categorie 4, openen het recht op een energietoelage t.w.v. 200,00 euro.

       

      Artikel 5: Toekenningen tweede of derde energietoelage

      §1 Begunstigden op basis van inkomenscategorie 1, 2 en 3 kunnen op jaarbasis meermaals, twee tot drie keer, recht openen op een energietoelage. De tweede en/of derde energietoelage wordt niet automatisch toegekend. Er dient een uitgebreid sociaal onderzoek te worden gevoerd. De toekenningen dienen steeds bekrachtigd te worden door het BCSD.

      §2 Begunstigden die behoren tot categorie 4 openen geen recht op een tweede energietoelage.

       

      Artikel 6: specifieke voorwaarden energietoelage

      §1 De energietoelage dient aangewend te worden voor de (af)betaling van energiefacturen. De toelage wordt pas op de rekening van de aanvrager gestort na het leveren van een bewijs van betaling van de factuur. In het geval dat de aanvrager onvoldoende middelen heeft om de factuur vooraf te betalen, wordt het bedrag van de toelage (of een deel van het bedrag) rechtstreeks overgeschreven op de rekening van de leverancier.  

      §2 Begunstigden waarbij een energietoelage aangewend wordt voor de bestelling van stookolie dienen, indien mogelijk, deel te nemen aan de gezamenlijke groepsaankoop stookolie, georganiseerd door het lokaal bestuur Herne.

       

      Artikel 7: Afwijkingen en uitzonderingen op het reglement energietoelage

      §1 Een afwijking van het reglement is mogelijk, de hulpvraag van de aanvrager m.b.t. een energietoelage dient steeds met een uitgebreid sociaal onderzoek onderzocht te worden en op een dossierbespreking van de sociale dienst met de maatschappelijk werkers en de voorzitter te worden besproken. Afwijkingen dienen steeds ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het bijzonder comité sociale dienst.  

       

    • Vernieuwde overeenkomst fluvius vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's

      Aanwezig: Kris Poelaert, Voorzitter wnd.
      Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
      Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Carina Ricour, tweede schepen
      Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Bevoegdheid

      artikel 84 van het decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      MJP - Beleidsdoelstelling: BD-1: Herne is een solidaire en zorgzame gemeente - Actieplan: 1.2.: Herne zorgt voor een toegankelijk, toereikend en inclusief welzijnsaanbod voor diverse doelgroepen 

       

      Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017

       

      Besluit van het vast bureau van 5 december 2022 houdende kennisname van de vernieuwde overeenkomst.

      Advies en motivering

      Aan de raad wordt gevraagd om de nieuwe overeenkomt tussen het OCMW en Fluvius omtrent de vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan OCMW's goed te keuren volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
      Voorstanders: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: De Raad keurt de nieuwe overeenkomt tussen het OCMW en Fluvius omtrent de vergoeding beheer betaalterminals en ondersteunende activiteiten aan het OCMW. goed volgens de tekst gevoegd bij dit besluit

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt meegedeeld aan het diensthoofd welzijn en de financieel directeur.

       

      Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.

       

      Overeenkomst aangaande het beheer van oplaad/betaal-terminals bij het OCMW en ondersteunende prestaties verstrekt door het OCMW


      Aangezien de netbeheerders in hun rol als sociale leverancier, conform het Energiebesluit, de decretale opdracht gekregen hebben om te voorzien in een netwerk van oplaad/betaalpunten waarbij er in elke gemeente minstens één oplaad/betaal-punt dient voorzien te worden,

       

      Aangezien de OCMW's op lokaal vlak als eerstelijns-hulporganisatie actief z'1jn en in het kader van het integraal sociaal beleid van het lokaal bestuur ondersteuning bieden aan de netbeheerders op diverse aspecten.

       

      Wordt het volgende afgesproken tussen het OCMW van de gemeente Herne, met zetel te Edingsesteenweg 84, 1540 Herne , hierna genoemd "het OCMW", en de netbeh eerder Fluvius, met zetel te Brusse/sesteenweg 199 te 9090 Melle, hierna genoemd “de netbeheerder”:

       

      Hoofdstuk l: Definities

      Binnen het kader van deze overeenkomst dienen de hierna opgesomde begrippen als volgt te worden begrepen:

       

      Oplaad/betaal-terminal: toestel met als functie het uitvoeren en registreren van de oplading/betaling van een bedrag ten behoeve van de voorafbetaling ("prepayment") van elektriciteit enlof gas, alsook de verwerking van de (elektronische) betaling.

       

      Oplaad/betaal-punt: locatie/adres waar minstens één oplaad/betaal-terminal wordt opgesteld.

       

      Prepaid-klant: elke eindafnemer die beschikt over een (digitale) meter voor elektriciteit en/of gas met voorafbetalingsfunctionaliteit. Een eindafnemer voor elektriciteit en gas wordt dus twee keer als prepaid-klant geteld.

       

      Werkingsjaar: periode van 12 maanden die telkens van 1 januari van een bepaald jaar tot en met 31 december van hetzelfde jaar loopt.

       

      Hoofdstuk ll: Installatie en gebruik van de oplaad/betaal-terminal


      Artikel 1

      Het OCMW stelt één of meerdere vestigingen ter beschikking aan de netbeheerder als oplaad/betaal-punt. De netbeheerder kan oplaad/betaal-punten op andere locaties dan deze van het OCMW in dezelfde gemeente installeren.

       

      De oplaad/betaal-terminals die reeds actief zijn op de vestigingen van het lokaal bestuur blijven verder operationeel als oplaad/betaal-punt in de zin van deze overeenkomst:

       

      Indien er tijdens de duur van deze overeenkomst nood zou zijn aan een of meerdere bijkomende oplaad/betaalpunten, zullen het OCMW en de netbeheerder overleg voeren. De netbeheerder beslist of en waar er in voorkomend geval een nieuw oplaad/betaal-punt ingesteld wordt zonder hiertoe echter verplicht te zijn.

       

      Artikel 2

      De netbeheerder installeert de oplaad/betaal-terminal op een met het OCMW afgesproken datum en binnen de normale werkuren van de locatie waar de oplaadterminal zal worden geïnstalleerd.

       

      De plaatsing van de oplaad/betaal-terminal zal gebeuren door firma's, hiertoe aangeduid door de netbeheerder.

       

      Het OCMW biedt de mogelijkheid tot het opladen/betalen binnen de zelf gekozen en aan de netbeheerder gecommuniceerde openingsuren van de betreffende locatie van het OCMW. Onder 'gebruikelijke openingsuren' moet worden verstaan: die uren waarop de betreffende locatie toegankelijk is voor het publiek om gebruik te maken van de dienstverlening. Het OCMW kan deze openingsuren te allen tijde aanpassen. Elke wijziging van de openingsuren van het oplaadpunt dient, voorafgaand aan de inwerkingtreding, gemeld te worden aan de netbeheerder.

       

      Artikel 3

      Het OCMW voorziet op minstens één PC in de vestiging van minstens één oplaad/betaal-punt de installatie van een Atos-certificaat zodat prepaid-klanten zonder eigen bankkaart ook de kans krijgen een oplading uit te voeren in de eigen gemeente.

       

      Tijdens de openingsuren van het OCMW-gebouw kunnen prepaid-klanten die erom vragen, ondersteuning krijgen van OCMW-medewerkers bij de betaling van hun bedragen voor voorafbetaling van elektriciteit en/of gas.

       

      Hoofdstuk lll: Verplichtingen van de partijen en vergoedingen verbonden aan de prestaties


      Artikel 4

      Artikel 4.l

      De netbeheerder staat op zijn kosten in voor de installatie, de herstelling en/of de vervanging van de oplaad/betaal-toestellen. De netbeheerder kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor eventueel andere schade dan deze aan de oplaad/betaal-terminal, aangebracht door prepaid-klanten aan de infrastructuur van het lokaal bestuur.

       

      Het lokaal bestuur staat op zijn kosten in voor het voorzien van:

      • een stopcontact
      • een internetaansluiting en internetkabel

       

      Artikel 4.2.

      Het OCMW biedt de netbeheerder ondersteuning in hun werking wat betreft hun sociaal energiebeleid, zoals:

      • Werken met prepaid: polsen naar de digitale vaardigheden van de klant, betaling uitvoeren en werken met prepaid-portaal,…
      • Werken met de helpdesk Fluvius (telefonisch of digitaal)
      • Begeleiding bij betalingen uitvoeren en consultatie van de verbruiken via het prepaid-portaal
      • Aanleren inloggen en gebruik van prepaid-portaal
      • Huisbezoek/ondersteuning en uitleg ter plaatse
      • Opladingen via CRM tool voor de OCMW's
      • Schuldbemiddeling voor energiefacturen
      • Begeleiding bij overstap naar een andere energieleverancier
      • Aanbod van energiescans (via energiesnoeiers of andere partner)
      • Promotie en communicatie over premies energiebesparing
      • Samenwerking energiehuis (energielening, energiebesparende maatregelen, info en advies,...)
      • Samenwerking met renovatiecoaches stad/gemeente
      • Behandeling technische vragen over energietoevoer

       

      Artikel 5

      Als vergoeding voor het beheer van minstens één oplaad/betaalpunt op het grondgebied van het lokaal bestuur en de ondersteuning van de netbeheerder in kader van hun sociaal energiebeleid ontvangt het OCMW van de netbeheerder een "all,in"-vergoeding (basisvergoeding en bijkomende vergoeding) zoals bepaald in artikelen 5.1 en 5.2.

       

      Voor het basiswerkingsjaar 2025 wordt door de netbeheerder voor de totaliteit van de OCMW’s een 'Totale vergoeding ' (gesloten enveloppe) van 3.1 68.000 euro voorzien.

       

      Deze 'Totale vergoeding' wordt verdeeld over de OCMW's zoals bepaald in de artikelen 5.1 en 5.2 en dekt de volledige prestaties die het OCMW levert. Het OCMW kan geen aanspraak maken op enige andere vergoeding van kosten of lasten in verband met deze overeenkomst.

       

      Voor de werkingsjaren 2023 en 2024 ontvangt het OCMW als vergoeding identiek hetzelfde bedrag dat is toegekend aan het lokaal bestuur met betrekking tot werkingsjaar 2021.

       

      Artikel 5.1

      Het OCMW ontvangt per werkingsjaar een vaste (niet-geïndexeerde) basisvergoeding ten belope van 2.000 euro.

       

      Artikel 5.2

      Het OCMW ontvangt een bijkomende vergoeding pro rata het aantal prepaid-klanten bepaald op 31 december van het werkingsjaar.

       

      Deze bijkomende vergoeding per OCMW wordt als volgt berekend:

      1. De 'Totale (geïndexeerde) vergoeding' wordt verminderd met de totaliteit van de basisvergoedingen uitgekeerd aan de OCMW's.
      2. Vervolgens wordt dit saldo verdeeld over de OCMW's volgens de verhouding: aantal prepaid-klanten OCMW / aantal prepaid-klanten totaliteit OCMW’s

       

      Artikel 6

      De netbeheerder betaalt de vergoedingen aan het OCMW binnen de twee maanden volgend op het einde van het werkingsjaar. Deze vergoeding wordt uitbetaald op het rekeningnummer

       

      Artikel 7

      De 'Totale vergoeding' vermeld in artikel 5 wordt jaarlijks aangepast aan de evolutie van de kosten van het levensonderhoud. Een geïndexeerd bedrag zal voor het eerst worden toegepast voor de vergoedingen met betrekking het werkingsjaar 2026.

       

      Hiertoe wordt volgende formule toegepast:

      Totale vergoeding jaar n = Totale vergoeding jaar n-'l x gezondheidsindex maand december jaar n /gezondheidsindex maand decemberjaar n-1

       

      Hoofdstuk lV: Duur en beëindiging van de overeenkomst

       

      Artikel 8

      Deze overeenkomst wordt gesloten voor een initiêle duur van éénjaar die een aanvang neemt op 1 januari 2023.

       

      De duur van de overeenkomst wordt echter telkens stilzwijgend verlengd met één jaar behoudens een schriftelijke vooropzeg van 6 maand door één van de partners.

       

      Hoofdstuk V: Overige bepalingen

       

      Artikel 9

      lndien het personeel van het lokaal bestuur technische problemen ondervindt met de werking van (één van) de oplaad/betaal-terminals, verwittigen zij onmiddellijk het contactnummer meegedeeld door de netbeheerder.

       

      De netbeheerder tracht het defectten laatste op de eerstewerkdag volgend op de melding van het probleem te analyseren en zal de nodige maatregelen nemen om de bewuste oplaad/betaal-terminal(s) opnieuw operationeel te maken ofte zorgen voor noodoplossingen.

       

      Artikel 10

      De netbeheerder voorziet op haar website een overzicht van alle beschikbare oplaad/betaal-punten in haar werkingsgebied inclusief de openingsuren, zodat de lokale besturen bij incidenten klanten correct kunnen doorverwijzen.

       

      Artikel 11

      Het Belgisch recht is van toepassing op deze overeenkomst

       

      Onderhavige overeenkomst vervangt alle voorgaande overeenkomsten en addenda met betrekking tot haar voorwerp, Bij betwistingen waarvoor een regeling in der minne niet kan worden bereikt zijn enkel de rechtbanken te Gent bevoegd,

       

      Opgemaakt te Herne op............,.,,...........(datum) in 2 exemplaren.

       

       

    • Afvaardiging van een vertegenwoordiger in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het toekomstforum Halle-Vilvoorde

      Aanwezig: Kris Poelaert, Voorzitter wnd.
      Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
      Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Carina Ricour, tweede schepen
      Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Bevoegdheid

      Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      - De oprichting van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde dd. 25 februari 2015 waarbinnen het burgemeestersoverleg plaatsvindt.

      - De oprichting van themawerkgroepen binnen dit toekomstforum, meer bepaald de themawerkgroep Zorg en Welzijn.

      - De begeleidende nota dd. 14 november 2022 omtrent een afvaardiging naar deze themawerkgroep zorg en Welzijn.

      - Besluit vast bureau 28 november 2022

      Advies en motivering

      Aan de Raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om Sandra Dero, voorzitter bijzonder comité sociale dienst, af te vaardigen als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.

       

      Aan de Raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om Carina Ricour, schepen, als plaatsvervanger af te vaardigen wanneer de vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op het overleg van de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.

      Geheime stemming
      Aanwezig: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
      Gestemd: Kris Poelaert, Kris Degroote, Paulette Debock, Ludo Tiels, An Deleye, Lieven Snoeks, Brent Roobaert, Paul Beyl, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Sonja Van Den Bossche, Sandra Dero
      Stemmen voor: 12
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Met 12 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

      Besluit

      Artikel 1: De Raad keurt de afvaardiging van Sandra Dero, voorzitter bijzonder comité sociale dienst, als vertegenwoordiger van het lokaal bestuur in de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde, goed.

       

      Artikel 2: De Raad keurt de afvaardiging van Carina Ricour, schepen, als plaatsvervanger wanneer de vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op het overleg van de themawerkgroep Zorg en Welzijn van het Toekomstforum Halle-Vilvoorde, goed.

       

      Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.

    • Schriftelijke en mondelinge vragen

      Aanwezig: Kris Poelaert, Voorzitter wnd.
      Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
      Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Carina Ricour, tweede schepen
      Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur

Namens OCMW-raad,

Leen De Luyck
Algemeen Directeur wnd.

Kris Poelaert
Voorzitter wnd.