Artikel 32 decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van 24 april 2024
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Artikel 1 : De notulen van raad voor maatschappelijk welzijn van 24 april 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.
Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan het diensthoofd Welzijn.
Artikel 32 decreet lokaal bestuur
Zittingsverslag van 24 april 2024
Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.
Artikel 1 : De raad neemt kennis van het zittingsverslag van 24 april 2024.
Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
Artikel 77 en 78 van het Decreet Lokaal Bestuur
Statuten van Haviland, zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad op 21 november 2019, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging
Brief van 16 april 2024 van de intercommunale Haviland
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2019 houdende de aanduiding van de heer Brent Roobaert als OCMW vertegenwoordiger en mevrouw Sandra Dero als plaatsvervangende OCMW vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Haviland.
Aan de raad wordt gevraagd de agendapunten van de vergadering van 19 juni 2024 goed te keuren. Tevens dienen de vertegenwoordigers van onze gemeente gemandateerd te worden om de agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale goed te keuren.
Artikel 1: De agendapunten van de Gewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van het OCMW Herne is gemandateerd om de agendapunten van de Gewone Algemene vergadering van Haviland Intercommunale dd. 19 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 3: Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 41, 10° van het decreet lokaal bestuur.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kortweg de "wet” genoemd.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd door de wet van 4 december 2013, wet van 16 februari 2017 en wet van 15 april 2018 kortweg de "wet rechtsbescherming" genoemd.
Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2023 houdende goedkeuring tot toetreding tot TMVS (CREAT/Farys).
Het besluit van de gemeenteraad van Galmaarden, Gooik en Herne van 21 december 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige fusie van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.
Gezien zowel het lokaal bestuur Gooik als het lokaal bestuur Galmaarden voor deze opdracht samenwerken met Pluxee is het aangewezen om in het kader van de fusie als lokaal bestuur Herne de opdracht ook toe te wijzen aan Pluxee via de raamovereenkomst van Creat.
Het OCMW is niet toegetreden tot de aankoopcentrale TMVS (Creat/Farys maar kan de gemeenteraad mandateren om in gezamenlijke naam de markt te raadplegen via een occasionele gezamenlijke opdracht
De raamovereenkomst "maaltijdcheques" loopt van 1 januari 2022 tot 31 december 2025.
Het bestuur kan instappen en bestellen gedurende de volledige looptijd van deze overeenkomst. Deelopdrachten worden steeds gesloten voor een periode van vier jaar en kunnen bijgevolg de einddatum van de basisovereenkomst overschrijden.
Pluxee (Sodexo) levert elektronische betaalkaarten met chip, gekoppeld aan een persoonlijke rekening voor elke gebruiker.
De kaart fungeert als een slimme bankkaart, want de gebruiker wordt op de hoogte gehouden van storingen, vervaldatum, stortingen, saldo, uitzonderlijke kortingen en wedstrijden.
Naast elektronische maaltijdcheques, kan het bestuur bij Pluxee ook terecht voor zowel elektronische ecocheques, elektronische sport-en cultuurcheques en elektronische cadeaucheques.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld om voor deze opdracht de gemeenteraad te mandateren om goedkeuring te verlenen aan de toetreding tot de raamovereenkomst "maaltijdcheques" aangeboden door de aankoopcentrale TMVS (Creat/Farys).
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de gemeenteraad te mandateren om goedkeuring te verlenen aan de toetreding tot de raamovereenkomst "maaltijdcheques" aangeboden door de aankoopcentrale TMVS (Creat/Farys).
Artikel 2: Dit besluit wordt bekend gemaakt conform de bepalingen van artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.
Artikel 3: Dit besluit wordt meegedeeld aan de lokale besturen Galmaarden en Gooik en aan Creat.
Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
Besluit van de Raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2021 houdende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst en het huishoudelijk reglement voor de babytheek.
Om tegemoet te komen aan dit probleem wordt een aanpassing van het huishoudelijk reglement voorgesteld waarbij voorzien wordt dat er in het geval van twee- of meerlingen voorwerpen naargelang het aantal kinderen kunnen uitgeleend worden.
Aan de Raad wordt gevraagd om de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de babytheek goed te keuren waarbij de oorspronkelijke tekst: "Er kunnen tegelijkertijd slechts 5 voorwerpen worden ontleend", vervangen wordt door "Er kunnen tegelijkertijd slechts 5 voorwerpen worden ontleend, in geval van een twee- of meerling kunnen meer voorwerpen uitgeleend worden naargelang het aantal kinderen.
Artikel 1: De Raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassingen van het huishoudelijk reglement babytheek, en keurt het reglement goed volgens de hierna vermelde tekst:
Dit huishoudelijk reglement heeft tot doel de werking van de intergemeentelijke babytheek te verduidelijken en de afspraken tussen de organisator en de gebruiker duidelijk te maken.
Met “de babytheek” als orgaan wordt bedoeld: de stuurgroep van de intergemeentelijke babytheek, ter plaatse vertegenwoordigd door een aangestelde vrijwilliger.
ARTIKEL 1.
De babytheek is gehuisvest in GC Baljuwhuis, Kammeersweg 2, 1570 Galmaarden en heeft er een fysieke uitleenbalie.
ARTIKEL 2.
De openingsuren worden ter plaatse en via de website: https://babytheekbevergalmaardenherne.myturn.com/library/ bekendgemaakt
ARTIKEL 3.
Leden moeten meerderjarig zijn (18 jaar of ouder) om lid te kunnen worden van de babytheek of zich door een meerderjarige laten vertegenwoordigen bij hun aanmelding als lid. Er kan gemotiveerd worden afgeweken worden van deze regel door de stuurgroep van de babytheek.
ARTIKEL 4.
Het lidgeld voor de babytheek bedraagt 30 euro per jaar. Het lidgeld wordt geïnd via overschrijving of betaling via Payconiq. Het lidmaatschap gaat in van zodra het lidgeld werd ontvangen door de babytheek. Het lid wordt daarvan in kennis gesteld. Het lidgeld voor een sociaal abonnement bedraagt 15 euro per jaar. Een sociaal abonnement kan worden toegekend na een sociaal onderzoek op basis van een beslissing van het bevoegde Bijzonder Comité Sociale Dienst.
ARTIKEL 5.
Leden die babymateriaal ontlenen, gaan door hun lidmaatschap akkoord met de bepalingen van dit huishoudelijk reglement dat ook op de website van de babytheek te raadplegen is. Voorafgaand aan de eerste uitlening worden zij nogmaals van de inhoud van het reglement op de hoogte gebracht.
ARTIKEL 6.
De verificatie van het lidmaatschap gebeurt door het tonen van de identiteitskaart.
ARTIKEL 7.
Uitgeleende voorwerpen mogen enkel gebruikt worden voor persoonlijk gebruik en niet voor handelspraktijken, verhuur, commerciële en professionele activiteiten. Ze mogen niet worden doorgegeven.
ARTIKEL 8.
Enkel leden worden toegelaten om de voorwerpen van de babytheek persoonlijk te gebruiken. In geval van schade veroorzaakt door niet-leden, wordt het lid dat het item ontleend heeft verantwoordelijk gesteld voor deze schade, en zal dit lid instaan voor de herstelkosten of vervanging.
ARTIKEL 9.
Elk voorwerp, inclusief alle toebehoren, zal voor en na elke ontlening gezamenlijk nagekeken worden door de ontlener en een babytheekmedewerker. Alle voorwerpen moeten in dezelfde staat teruggebracht worden als waarin ze werden uitgeleend, op normale slijtage na. De ontlener staat in voor eventueel verlies, diefstal of schade van de voorwerpen.
ARTIKEL 10.
Het lid dient het voorwerp zorgvuldig schoon te maken alvorens het terug te brengen. Alle textiel (ook onderdelen) moet gewassen teruggebracht worden. Indien hieraan niet voldaan wordt, zal de babytheek hiervoor 5 euro aanrekenen per item dat niet proper is.
ARTIKEL 11.
Als een voorwerp ernstig beschadigd wordt teruggebracht, waardoor het moet worden vervangen, staat het lid dat dit item het laatst ontleende, in voor de vervangingskosten.
ARTIKEL 12.
Er zijn twee uitleentermijnen:
Termijnverlengingen zijn enkel mogelijk indien het betreffende voorwerp niet door andere leden werd aangevraagd.
ARTIKEL 13.
Er kunnen tegelijkertijd slechts 5 voorwerpen worden ontleend. In geval van een twee- of meerling kunnen meer voorwerpen uitgeleend worden naargelang het aantal kinderen.
ARTIKEL 14.
Voorwerpen kunnen pas vanaf 4 maanden voor de effectieve ontlening gereserveerd worden.
ARTIKEL 15.
De reservatie vervalt indien de voorwerpen niet opgehaald worden binnen de eerste twee openingsdagen van de babytheek volgend op startdatum reservatie.
ARTIKEL 16.
Ontleende voorwerpen dienen teruggebracht te worden tegen de afgesproken vervaldatum op een moment dat de babytheek geopend is. De Babytheek behoudt het recht om hernieuwingen te weigeren en zal dit doen op basis van de vraag.
ARTIKEL 17.
Indien een voorwerp te laat teruggebracht wordt, zal een boete van 5 euro per item per openingsdag opgelegd worden. Boetes dienen steeds eerst betaald te worden alvorens er een ander voorwerp ontleend kan worden. De Babytheek behoudt zich het recht voor om boetes kwijt te schelden in geval van aanvaardbare gemotiveerde omstandigheden.
ARTIKEL 18.
De babytheek behoudt zich het recht voor om niet-teruggebrachte voorwerpen of niet-betaalde boetes op te eisen, en de kosten hiervan te verhalen op het verantwoordelijke lid.
ARTIKEL 19.
Leden erkennen dat de babytheek niet verantwoordelijk is voor productie-, materiaal-, of kwaliteitsdefecten van het uitgeleende materiaal.
ARTIKEL 20.
De vrijwilligers van de babytheek zijn tijdens de openingsuren steeds beschikbaar voor uitleg over de voorwerpen. Echter, van zodra een voorwerp uitgeleend wordt, verklaart het lid dat het in staat is om het voorwerp op een veilige en juiste manier te gebruiken. Het lid verklaart daarbij ook dat alle mogelijke schade, inclusief lichamelijke letsels, berokkend door het voorwerp, niet kan verhaald worden op de babytheek en volledig ten laste van het lid valt.
ARTIKEL 21.
Bij elk teken van onveiligheid of breuk van een ontleend voorwerp, verbindt de ontlener er zich toe het gebruik van het voorwerp dadelijk stop te zetten. In dat geval dient hij of zij het voorwerp zo spoedig mogelijk terug te brengen en de toestand van het voorwerp te melden aan de babytheek.
ARTIKEL 22.
De babytheek behoudt zich te allen tijde het recht voor om een uitlening van babyvoorwerpen te weigeren. De babytheek mag leden weigeren bij het meermaals verliezen of beschadigen van spullen.
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur
Artikel 41 decreet lokaal bestuur.
Besluit van de raad van 27 september 2023
Aan de raad wordt voorgesteld de ontwerp van akte goed te keuren volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 1: De raad keurt het ontwerp van akte voor de onderhandse verkoop van een perceeltje grond met kadastrale ligging afdeling 1, sectie E nr 393d met een oppervlakte van 9a 07ca goed volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur.
Er zijn geen mondelinge, noch schriftelijke vragen.
Namens OCMW-raad,
Ann Naert
Algemeen Directeur
Frank Nevens
Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn