Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van 24 mei 2023
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Artikel 1 : De notulen van 24 mei 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
Artikel 32 decreet lokaal bestuur
Zittingsverslag van 24 mei 2023
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.
Artikel 1 : De gemeenteraad neemt kennis van het zittingsverslag van 24 mei 2023.
Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
Artikel 5 van het reglement klachtenbehandeling
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het verslag.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van het klachtenbehandelingsysteem
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het syntheseverslag van 16 juni 2023 i.v.m. de werkzaamheden van de samenvoegingsoperatie.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag van 16 juni 2023.
Artikel 243 decreet lokaal bestuur
- De artikelen 231 tot 244 van het decreet lokaal bestuur;
- Beheersovereenkomst tussen de gemeente Herne en het autonoom gemeentebedrijf Herne;
- Art 21 en 27 van de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Herne dd 26 juni 2019.
De jaarrekening wordt vastgesteld met een balanstotaal van € 114.754.
De resultatenrekening sluit af met een resultaat van € 4.571.
De jaarrekening heeft een beschikbaar budgettair resultaat van € -1.176.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een positief advies te verlenen over de jaarrekening 2022 van AGB Herne en de winst ten bedrage van € 4.571,00 uit te keren als dividend aan de gemeente.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf Herne, vastgesteld door de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Herne op 24/05/2023.
Artikel 2: De winst ten bedrage van € 4.571,00 wordt uitgekeerd als dividend aan de gemeente.
Artikel 3: Dit besluit wordt meegedeeld aan het AGB.
Artikel 4: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van decreet lokaal bestuur.
Artikel 243 decreet lokaal bestuur
- De artikelen 231 tot 244 van het decreet lokaal bestuur;
- Beheersovereenkomst tussen de gemeente Herne en het autonoom gemeentebedrijf Herne;
- Art 21 en 27 van de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Herne dd 26 juni 2019.
De jaarrekening wordt vastgesteld met een balanstotaal van € 114.754.
De resultatenrekening sluit af met een resultaat van € 4.571.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de fiscale jaarrekening 2022 van AGB Herne goed te keuren en de winst ten bedrage van € 4.571,00 uit te keren als dividend aan de gemeente.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de fiscale jaarrekening 2022 van het autonoom gemeentebedrijf Herne goed, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Herne op 24/05/2023.
Artikel 2: De winst ten bedrage van € 4.571,00 wordt uitgekeerd als dividend aan de gemeente.
Artikel 3: Dit besluit wordt meegedeeld aan het AGB.
Artikel 4: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
titel IV - Hoofdstuk 1 van het decreet lokaal bestuur
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van lokale besturen en latere wijzigingen
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2018 en latere wijzigingen
Uit de bijgevoegde documenten blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat er als volgt uitziet:
Exploitatiesaldo |
1.171.618 |
Investeringssaldo |
-2.323.018 |
Financieringssaldo |
130.730 |
Beschikbaar budgettair resultaat |
3.016.562 |
Kosten |
11.266.619 |
Opbrengsten |
11.277.688 |
Overschot van het boekjaar |
11.069 |
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn deel van de jaarrekening vast te stellen én het deel dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed te keuren, waardoor de jaarrekening definitief wordt vastgesteld.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt zijn deel van de jaarrekening 2022 (gemeente) vast;
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2022 dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld, goed, waardoor de geïntegreerde jaarrekening 2022 definitief is vastgesteld;
Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de agenda van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren, om in te stemmen met de partiële splitsing en de statutenwijziging en om het mandaat van de vertegenwoordiger vast te stellen.
ARTIKEL 1: AGENDA
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging PBE d.d. 28 augustus 2023:
1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van PBE kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, en/of openbare verlichting, en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding uit Fluvius Zenne-Dijle vanaf 1 januari 2025 voor:
i. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Asse (1730);
ii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Beersel (1650);
iii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Dilbeek (1700);
iv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Drogenbos (1650);
v. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Galmaarden (1570);
vi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Gooik (1755);
vii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Halle (1500);
viii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Herne (1540);
ix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kapelle-op-den-Bos (1880);
x. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kraainem (1950);
xi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Lennik (1750);
xii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Liedekerke (1770);
xiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Linkebeek (1630);
xiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Londerzeel (1840);
xv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Merchtem (1785);
xvi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Opwijk (1745);
xvii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Pepingen (1670);
xviii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties verbonden aan de gemeente Roosdaal (1760);
xix. de activiteiten elektriciteit, aardgas, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Sint-Genesius-Rode (1640);
xx. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw (1600);
xxi. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T verbonden aan de gemeente Steenokkerzeel (1820);
xxii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Ternat (1740);
xxiii. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Wezembeek-Oppem (1970);
xxiv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Zaventem (1930);
xxv. de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Zemst (1980);
e. Kennisneming van de statuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Goedkeuring van de statutenwijzigingen van Fluvius Zenne-Dijle.
4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2 en 3 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2 en 3 bij authentieke akte te doen vaststellen.
ARTIKEL 2 PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS ZENNE-DIJLE NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR DE ACTIVITEITEN ELEKTRICITEIT, AARDGAS EN/OF OPENBARE VERLICHTING EN/OF WARMTE EN/OF STRATEGISCHE PARTICIPATIES EN/OF OPENBARE ELEKTRONISCHE-COMMUNICATIENETWERKEN VAN DE GEMEENTEN ASSE, BEERSEL, DILBEEK, DROGENBOS, GALMAARDEN, GOOIK, HALLE, HERNE, KAPELLE-OP-DEN-BOS, KRAAINEM, LENNIK, LIEDEKERKE, LINKEBEEK, LONDERZEEL, MERCHTEM, OPWIJK, PEPINGEN, ROOSDAAL, SINT-GENESIUS-RODE, SINT-PIETERS-LEEUW, STEENOKKERZEEL, TERNAT, WEZEMBEEK-OPPEM, ZAVENTEM EN ZEMST
Om voor alle activiteiten uit te treden uit de Opdrachthoudende vereniging PBE (op 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) en toe te treden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde), en dit met ingang van 1 januari 2025. De toetreding tot Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) gebeurt onder de opschortende voorwaarden van de aanvaarding van de uittreding door de buitengewone algemene vergadering van PBE en van de aanvaarding van de toetreding door de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Door de uittreding komen de mandaten met ingang van 1 januari 2025 te vervallen in de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle.
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van PBE (per 1 januari 2025 Fluvius Zenne-Dijle ingevolge fusie Iverlek-PBE) wordt verzocht de uittreding met ingang van 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden , Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst uit Fluvius Zenne-Dijle voor voornoemde respectieve activiteiten te willen aanvaarden.
Kennis te nemen van de ontwerpstatuten van Fluvius Halle-Vilvoorde.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) wordt verzocht de toetreding met ingang van 1 januari 2025 van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst voor de betrokken respectieve activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte, Strategische Participaties en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Ingevolge deze toetredingen zullen voornoemde gemeenten met ingang vanaf 1 januari 2025 recht hebben op een mandaat in het Regionaal Bestuurscomité Halle-Vilvoorde.
ARTIKEL 3 [STATUTENWIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen (met inbegrip van de wijzigingen aan het deelnemersregister en de bijlage 1bis) van Fluvius Zenne-Dijle.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
ARTIKEL 4
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
ARTIKEL 5
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging PBE op 28 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 4 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 6
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be en aan het Toekomstforum via marleen.wynant@toekomstforum.be.
Artikel 41, 10° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
Meerjarig beleidsplan 2020-2025- beleidsdoelstelling 3 Herne is een aantrekkelijke groene plattelandsgemeente, actieplan 3.3 Herne is een klimaatneutrale gemeente tegen 2040, actie 319 energiebesparende werken uitvoeren waar dit nog niets is gebeurd.
Door de dienst omgeving werden de lastvoorwaarden opgesteld. Aangezien de raming van de overheidsopdracht het drempelbedrag van 30.000 EUR niet overschrijdt, wordt geopteerd om de opdracht te gunnen bij wijze van een overheidsopdracht van beperkte waarde, tegen aanvaarde factuur.
De dienst stelt voor om volgende firma's aan te schrijven:
1. Alfacool, Nachtegaalstraat 10, 9320 Aalst
2. VEH Technics, Ninoofsesteenweg 43, 1755 Gooik
3. Keep Cool Sablon koeltechnieken BVBA, Wijngaardstraat 56, 1745 Opwijk
4. E-Therm, Ninoofsesteenweg 39, 1570 Galmaarden
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de lastvoorwaarden, de gunningswijze en de uit te nodigen firma's voor de overheidsopdracht goed te keuren en
beslissing te nemen om de voorziene kredieten van actie 319 in de meerjarenplanning te gebruiken voor de installatie van een warmtepomp in de openbare bibliotheek Petrus Naghel. De lastvoorwaarden werden als bijlage toegevoegd.
Het krediet is voorzien in de jaarbudgetrekening onder actie 319. Het visum wordt aangevraagd bij gunning van de opdracht.
1. Alfacool, Nachtegaalstraat 10, 9320 Aalst
2. VEH Technics, Ninoofsesteenweg 43, 1755 Gooik
3. Keep Cool Sablon koeltechnieken BVBA, Wijngaardstraat 56, 1745 Opwijk
4. E-Therm, Ninoofsesteenweg 39, 1570 Galmaarden
Artikel 5 : Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
art 40 en 41 decreet lokaal bestuur
Gelet artikel 173, van de Grondwet
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met onderstaand reglement:
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Herne verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Herne doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Herne stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 12 september 2023 wordt ten voordele van gemeente Herne een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Herne voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Herne bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Herne verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Herne bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Herne doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi[1] voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Herne, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in (zie bijlage).
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Herne via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 12 september 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met onderstaand reglement:
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Herne verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Herne doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Herne stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 12 september 2023 wordt ten voordele van gemeente Herne een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
100 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
(i) De percelen aangrenzend zijn
(ii) De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
(iii) Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Herne voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
aanvragers; en
houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
contact- en identificatiegegevens;
financiële gegevens;
het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
vastgoedinformatie;
gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.
§4. De gemeente Herne bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Herne verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Herne bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Herne doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi[1] voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Herne, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in (zie bijlage).
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Herne via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 12 september 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286,§1, 1° en 330 van het decreet lokaal bestuur.
De raad neemt kennis van de vraag en het verstrekte antwoord.
Namens Gemeenteraad,
Ann Naert
Algemeen Directeur
Frank Nevens
Voorzitter van de gemeenteraad