Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Besluit van de gemeenteraad van 28 april 2010 houdende toekenning van een verhoging van de toelage aan de onthaalmoeders - Voorstel van wijziging van de toelage en verfijning van de voorwaarden
Besluit van de gemeenteraad dd. 26 juni 2013
Besluit van het college dd. 5 december 2022
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het reglement ter ondersteuning van kinderopvanginitiatieven goed te keuren volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 1: De raad keurt het reglement ter ondersteuning van kinderopvanginitiatieven goed volgens de hiernavermelde tekst.
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur.
Artikel 1
De bepalingen van dit reglement zijn enkel van toepassing op kinderopvanginitiatieven voor baby’s en peuters tussen 0 en 3 jaar. Zij dienen gevestigd te zijn op het grondgebied van Herne en te beschikken over een erkenning bij Kind & Gezin.
Onder kinderopvanginitiatieven wordt verstaan:
- onthaalouders met opvang in hun particuliere woning of met opvang op een externe locatie
- samenwerkende onthaalouders met opvang in hun particuliere woning of met opvang op een externe locatie
- kinderdagverblijven
Artikel 2
Er wordt een jaarlijkse nominatieve toelage als tussenkomst in de algemene werkingskosten toegekend aan elk kinderopvanginitiatief zoals bedoeld in artikel 1. De jaarlijkse nominatieve toelage bedraagt 500,00 euro. Het kinderdagopvanginitiatief moet in het betreffende jaar minstens 6 maanden actief geweest zijn.
Artikel 3
Voor het afvoeren van gebruikte wegwerpluiers worden er jaarlijks gratis twee rollen restafvalzakken van 60 liter, aangeboden aan de zelfstandige kinderopvanginitiatieven, zoals bedoeld in artikel 1.
Artikel 4
Er wordt een eenmalige installatietoelage t.b.v. 500,00 euro en twee rollen restafvalzakken van 60 liter toekgekend aan nieuwe kinderopvanginitiatieven, zoals bedoeld in artikel 1. De aanvraag dient te gebeuren binnen de 6 maanden na opstart van de opvang.
Artikel 5
De aanvraag voor de jaarlijkse nominatieve toelage van 500,00 euro en de twee rollen restafvalzakken gebeurt vóór de tweede helft van januari, volgend op het kalenderjaar waarop de aanvraag van toepassing is.
Artikel 6
De uitbetaling van de jaarlijkse nominatieve toelage van 500,00 euro gebeurt in het eerste kwartaal van het jaar volgend op het jaar waarop de aanvraag van toepassing is.
De uitbetaling van de eenmalige installatietoelage gebeurt binnen de drie maanden na aanvraag.
Artikel 7
De aanvraagformulieren, voor zowel de jaarlijkse nominatieve toelage als voor de eenmalige installatietoelage zijn beschikbaar op de website van het lokaal bestuur. De eenmalige installatietoelage kan enkel aangevraagd worden mits bewijs van het erkenningsattest van Kind & Gezin.
Artikel 8
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023 en vervangt het besluit inzake toelage aan onthaalouders van 26 juni 2013.
Artikel 9
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit reglement. De administratief verantwoordelijke brengt het college van burgemeester en schepenen, steeds ter kennis van de aanvragen, alvorens wordt overgegaan tot uitbetaling van de toelage.