Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334, 350 en 351
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen en later wijzigingen
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.
Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.
Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.
Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.
De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.
Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1/1/2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.
Het lokaal bestuur wenst een financiële tussenkomst te voorzien voor activiteiten die als doel hebben de sociale contacten binnen een straat, een duidelijk afgebakend gedeelte ervan of een buurt te bevorderen.
Om de modaliteiten te bepalen dient een subsidiereglement goedgekeurd te worden.
Naargelang het verwachte aantal deelnemers ontvangt het comité de volgende subsidie in de vorm van aankoopbonnen van lokale handelaars:
Na afloop van het buurtfeest dienen bepaalde documenten ter verantwoording ingediend te worden
De kredieten voor deze ondersteuning van buurtfeesten dient nog voorzien te worden in het exploitatiebudget.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het subsidiereglement ter ondersteuning van buurtfeesten goed volgens tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 2: De dienst vrije tijd bezorgt een kopie van dit besluit aan de dienst financiën en licht de inwoners in over de voorwaarden van dit reglement.
Artikel 1. Doel
Dit reglement voorziet een financiële tussenkomst voor activiteiten die als doel hebben de sociale contacten binnen een straat, een duidelijk afgebakend gedeelte ervan of een buurt te bevorderen.
Artikel 2. Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op buurtfeesten die zich richten tot alle inwoners van de bedoelde straat, gedeelte ervan of buurt en waarbij minstens 10 gezinnen of 25 personen betrokken zijn.
Een buurtcomité kan slechts één aanvraag per jaar indienen. Deze subsidie is niet cumuleerbaar met enige andere gemeentelijke subsidie voor hetzelfde evenement.
Artikel 3. Aanvraagprocedure
Elke aanvraag dient tenminste 1 maand voor de datum van het buurtfeest via het daartoe bestemde aanvraagformulier gericht te worden aan het College van Burgemeester en Schepenen door een verantwoordelijke van het buurtcomité. De aanvraag dient volgende gegevens te bevatten: contactgegevens verantwoordelijke, plaats en datum van de activiteit, deelnameprijs, beoogde doelgroep (straten) en verwacht aantal deelnemers.
Artikel 4. Toekenning subsidie
Naargelang het verwachte aantal deelnemers ((ex-)inwoners van de straat/buurt) ontvangt het comité de volgende subsidie in de vorm van gemeentelijke waardebonnen van lokale handelaars:
De gemeentelijke waardebonnen kunnen, vóór de organisatie van het buurtfeest, opgehaald worden bij de dienst Onthaal.
Artikel 5. Verantwoording subsidie
Na afloop van het buurtfeest bezorgt de verantwoordelijke van het buurtcomité volgende documenten ter staving aan het lokaal bestuur: deelnemerslijst, uitnodiging, affiche en facturen/rekeningen.
Deze documenten dienen uiterlijk 2 maanden na het plaatsvinden van het buurtfeest ingediend te worden.
Artikel 6. Communicatie
Het buurtcomité verbindt er zich toe op alle uitnodigingen en aankondigingen van het buurtfeest "met steun van het lokaal bestuur" te vermelden.
Artikel 7. Misbruik
Indien blijkt dat de subsidie niet gebruikt werd voor het doel waarvoor de subsidie werd toegekend of indien niet voldaan werd aan de voorwaarden gesteld in dit reglement, kan het buurtcomité gedurende 2 jaar geen aanspraak meer maken op deze subsidie.
Artikel 8. Bekendmaking
Dit reglement wordt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake bekendgemaakt.