Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 23/12/2024 - 19:00

Definitieve beslissing tot vrijwillige fusie - Retributiereglement op verkoop van dranken en versnaperingen op gemeentelijke activiteiten.

Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
Kris Poelaert, Burgemeester
Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Paulette Debock, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
Bevoegdheid

Artikel 40 en 41 decreet lokaal bestuur

Juridische gronden

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40, 41,14°, 285-288, 330-334, 350, 351, 369

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen en later wijzigingen

 

Het bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen

 

Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

Advies en motivering

Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.

Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.

Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.

Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.

De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.

Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1/1/2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.


Sommige reglementen moeten wat het toepassingsgebied betreft aangepast worden zodat ze op het hele grondgebied van toepassing kunnen worden.

Om die reden wordt voorgesteld het reglement op de verkoop van dranken en versnaperingen tijdens gemeentelijke activiteiten uit te breiden naar Galmaarden, Gooik en Herne.

Publieke stemming
Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:

De retributietarieven voor de verkoop van dranken en versnaperingen op gemeentelijke activiteiten worden met ingang van 1 januari 2025 als volgt vastgesteld:

  • Dranken
  • Prijscategorie 1: 2 euro (frisdranken, waters, vruchtensappen, koffie, thee, chocolademelk, lichte bieren, …)
  • Prijscategorie 2: 3 euro (bieren van hoge gisting, speciale bieren, wijn, …)

 

  • Versnaperingen
  • Prijscategorie 1: 1,50 euro (wafels, chocolade, snoepzakje, chips, …)
  • Prijscategorie 2: 2 euro (artisanale producten zoals taart, rijstpap, …)

                       

Artikel 2:
De retributie wordt betaald door de koper bij de afleveringen van dranken en versnaperingen.

 

Artikel 3:
De vergoeding van de retributie wordt contant of elektronisch voldaan.

 

Artikel 4:
Een door de algemeen directeur aangesteld personeelslid zal instaan voor de inning van de ontvangsten.

 

Artikel 5:

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.

 

Artikel 6: 

Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan de dienst financiën en de dienst vrije tijd