artikel 40 en 41 decreet lokaal bestuur
De grondwet, in het bijzonder artikel 170 § 4.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, zoals nadien gewijzigd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals nadien gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 § 3.
Het wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, zoals nadien gewijzigd.
De omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.
Gemeenteraadsbeslissing van 28 maart 2018 houdende de goedkeuring van het retributiereglement voor het aanrekenen van administratiekosten voor invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten.
Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.
Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.
Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.
Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.
De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.
Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1/1/2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de opheffing van het het retributiereglement voor het aanrekenen van administratiekosten voor invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten goed te keuren.
De opbrengst van deze retributie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Herne onder jaarbudgetrekening GBB/0111-00/7040007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de opheffing van het retributiereglement voor het aanrekenen van administratiekosten voor invordering van fiscale en niet-fiscale ontvangsten goed.
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt volgens de bepalingen in het decreet lokaal bestuur.