Artikel 40 en 41 decreet over het lokaal bestuur
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41,23°, 285-288, 330-334
Het decreet van 23 december 2011 houdende materialendecreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012, met latere wijzigingen, houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema)
Het gemeenteraadsbesluit van 23 oktober 2024 houdende goedkeuring van het retributiereglement inzake het afvalbeleid voor de gemeente Pajottegem met ingang van 1 januari 2025.
Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.
Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.
Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.
Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.
De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.
Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1/1/2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.
Bepaalde bevolkingsdoelgroepen krijgen gedurende de levensloop (tijdelijk) te maken een verhoogde afvalkost.
Het lokaal bestuur wenst deze doelgroepen met een tegemoetkoming in de afvalkosten te ondersteunen.
Deze ondersteuning kan gebeuren onder de vorm van een financiële tussenkomst op de afvalrekening van de referentiepersoon van het gezin.
Volgende doelgroepen komen volgens de nader bepaalde voorwaarden in aanmerking voor deze tegemoetkoming:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het toekennen van een tegemoetkoming in afvalkosten goed te keuren.
De uitgavekredieten voor deze opdracht worden voorzien vanaf het eenjarig meerjarenplan 2025.
Artikel 1:
De gemeente keurt een tegemoetkoming goed aan bepaalde bewonersdoelgroepen om hen te ondersteunen en om de bijkomende lasten van de verhoogde afvalproductie te verlagen.
Artikel 2:
§1 Aan inwoners, gedomicilieerd in de gemeente, die door medische redenen een verhoogde afvalkost hebben, wordt een jaarlijkse financiële tegemoetkoming verleend van 75 euro per persoon, onder volgende voorwaarden :
§2 Aan gezinnen met pasgeboren kinderen wordt bij wijze van geboortepremie een eenmalige tegemoetkoming per kind, gedomicilieerd in de gemeente, toegekend van 50 euro, onder volgende voorwaarden:
Wanneer het pasgeboren kin(eren) wordt ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de gemeente, crediteert de gemeente de ILvA-afvalrekening van de referentiepersoon eenmalig met een bedrag van 50 euro (per kind).
Artikel 3:
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2025.
Artikel 4:
Dit reglement wordt via de gemeentelijke communicatiekanalen bekendgemaakt om de doelgroepen voldoende te bereiken.
Artikel 5:
De milieudienst bezorgt een kopie van dit besluit aan de financiële dienst en aan de intercommunale ILvA.