Raadslid Nicky D'Handschotter vervoegt de vergadering vanaf agendapunt 4: wijziging datum vergaderingen gemeenteraad.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van 24 januari 2024
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Artikel 1 : De notulen van 24 januari 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
Artikel 32 decreet lokaal bestuur
Zittingsverslag van 24 januari 2024
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.
Artikel 1 : De gemeenteraad neemt kennis van het zittingsverslag van 24 januari 2024.
Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
Besluit van de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne van 21 december 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige fusie.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het verslag van februari 2024 i.v.m. de werkzaamheden van de stuurgroep en van het team fusie.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag van februari 2024.
Artikel 18 e.v. decreet over het lokaal bestuur.
Aan de raad wordt voorgesteld om tot het einde van de huidige legislatuur de vergaderingen van de gemeenteraad te organiseren op de laatste woensdag van de maand tenzij hiervan dient afgeweken te worden voor spoedeisende zaken die tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoren.
Artikel 1: De raad beslist tot het einde van de huidige legislatuur de vergaderingen van de gemeenteraad te organiseren op de laatste woensdag van de maand tenzij hiervan dient afgeweken te worden voor spoedeisende zaken die tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoren.
Artikel 2: Dit besluit wordt meegedeeld aan de lokale besturen Galmaarden en Gooik.
Artikel 40 en 41 decreet over het lokaal bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 285-288, 330-334
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 07.04.1977), gewijzigd bij:
De omzendbrief van 24 september 2020 over de toekenning van adressen.
1. Waarom straatnamen aanpassen?
Na de definitieve goedkeuring tot fusie zal de nieuwe gemeente een aantal straatnamen moeten aanpassen die gelijkklinkend zijn (homoniemen) of tot verwarring kunnen leiden. Aangezien het wettelijk niet toegelaten is, of voor onveilige situaties kan zorgen, is het noodzakelijk dat identieke en sterk gelijkende straatnamen van een nieuwe naam worden voorzien. Dit gebeurt vooral op vraag van de hulpdiensten om verwarring in crisissituaties te voorkomen. Ook bij instanties zoals de postdiensten kunnen identieke straatnamen of straatnamen die hetzelfde klinken voor problemen zorgen.
2. Juridische context
Het draaiboek gemeentefusies bepaalt het volgende:
Artikel 4 van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de openbare wegen en pleinen bevat de algemene procedure die gemeenten moeten volgen bij een straatnaamwijziging. Gemeenten die in de volgende legislatuur samenvoegen kunnen een eenvoudige procedure volgen.
Om de eenvoudigere procedure te volgen moeten zij voldoen aan 4 voorwaarden:
• de gemeenten beslisten over een gezamenlijk voorstel tot fusie
• de straat- of pleinnaamwijziging is noodzakelijk door de fusie van gemeenten
• de gemeenten volgen een participatief traject dat minstens bestaat uit een persoonlijke brief naar de personen die ofwel in de straten in kwestie wonen en kiesgerechtigd zijn in de gemeente, ofwel eigenaar zijn van erven langs de straten in kwestie en een in België bekende woonplaats hebben. Deze brief wordt aangevuld met een informatievergadering en een inspraakproces over de nieuwe straatnaam.
• de persoonlijke brief moet minstens:
3. Straatnamen die MOETEN en KUNNEN wijzigen
Welke straatnamen MOETEN we wijzigen bij fusie?
Volgens de omzendbrief van 24 september 2020 moeten de homonieme straatnamen voor de fusie veranderd zijn. ABB raadt besturen dus aan om de procedure te voltooien voor de eigenlijke fusiedatum om te vermijden dat de nieuwe gemeente tijdens een bepaalde periode 2 straten telt met dezelfde naam.
Wat wordt beschouwd als ‘homoniem’?
• Meerdere straten met dezelfde namen worden beschouwd als homoniemen.
• Meerdere straatnamen met fonetisch dezelfde namen worden ook beschouwd als homoniemen (bijvoorbeeld: Regnierkaitse/Regnierketse)
Deze straatnamen kunnen volgens de verkorte procedure worden aangepast en is dus enkel mogelijk voor homologe of fonetisch gelijk klinkende namen.
Welke straatnamen KUNNEN we wijzigen?
Straatnamen waarover er ‘louter’ verwarring kan ontstaan (zoals bv. Heirbaan en Heerbaan), kunnen ook na de fusie. De lokale besturen van Galmaarden, Gooik en Herne kiezen ervoor om deze straatnamen enkel in hetzelfde traject te wijzigen waar dat strikt noodzakelijk is om verwarring te vermijden om zodoende de impact van de wijzigingen voor de burger te beperken.
4. Afwegingskader
Er werd een afwegingskader gebruikt om de straatnamen te wijzigen.
Dit kader baseert zich op:
• Aantal woningen (en inwoners) in de betreffende straten
• Aantal vestingen/ondernemingen op basis van het KBO-nummer in betreffende straten
Op basis van deze parameters stelt het Team Fusie in haar advies voor om te kiezen voor de kleinst mogelijke impact op de inwoners, woningen, ondernemingen.
Afwijkingen van dit principe moeten gemotiveerd worden.
Een afwijkingsgrond kan erin bestaan dat bij straten waar de impact vergelijkbaar is, de straat wordt behouden met de meest historische of erfgoedkundige waarde.
Een evenwichtige verdeling van aanpassingen over de drie voormalige gemeenten heen wordt evenzeer nagestreefd.
De criteria werden straat per straat afgetoetst.
5. Analyse van de straatnamen
In het kader van de voorgenomen fusie tussen Galmaarden, Gooik en Herne werden, door de werkgroep, de straatnaamlijsten van de betrokken gemeenten naast elkaar gelegd.
Uit de vergelijking kwam volgend resultaat, met opgave van het aantal woningen, inwoners en ondernemingen per straat:
• 23 gelijke en/of fonetisch gelijke straatnamen
• 2 gelijkaardige straatnamen die te veel aanleiding kunnen geven tot verwarring:
Indien de betrokken straat doorloopt in een reeds bestaande straat (op meerdere grondgebieden), kan overwogen worden om met een hernummering in een reeds bestaande straatnaam te werken. Dubbele huisnummers moeten worden uitgesloten. De logische opeenvolging van de huisnummers moet worden bewaakt.
De Langestraat en de Kramerijk/Kramerijkstraat komen hiervoor in aanmerking.
Overzicht wijzigingen:
• Galmaarden
o 11 te wijzigen straten: Bosstraat, Brusselstraat, Haagstraat, Kapellestraat, Kloosterstraat, Lindestraat, Ninoofsesteenweg, Pausleenstraat, Processiestraat, Regnierketse, Vollezelestraat
NB: De Pausleenstraat betreft een ‘administratieve wijziging’: de straatnaam wijzigt niet, maar de administratieve code gekoppeld aan de database van het rijksregister wijzigt wel
o 1 hernummering: Langestraat
• Gooik
o 7 te wijzigen straatnamen: Bergstraat, Groenstraat, Heerbaan, Kasteelstraat, Lindestraat, Molenstraat, Stationsstraat
o 1 hernummering: Langestraat
• Herne
o 13 te wijzigen straatnamen: Daelstraat, Edingsesteenweg, Geraardsbergsestraat, Groenstraat, Kerkstraat, Kramerijkstraat, Molenstraat, Nieuwstraat, Ninoofsesteenweg, Pausleenstraat, Processiestraat, Stationsstraat, Steenberg
NB: De Pausleenstraat betreft een ‘administratieve wijziging’: de straatnaam wijzigt niet, maar de administratieve code gekoppeld aan de database van het rijksregister wijzigt wel
o 2 hernummeringen: Langestraat en Kramerijk(straat)
6. Keuze nieuwe straatnamen – werkwijze en timing
Communicatie
In samenwerking met het communicatieteam wordt een informatiemoment voorzien voor de betrokken eigenaars, bewoners en of bedrijfsverantwoordelijken.
Naast het infomoment wordt er ook duidelijke en gerichte informatie én ondersteuning voorzien via de andere infokanalen (fusiewebsite, gemeentelijke website, persbericht, fusiekrant) of via tussenkomst van een personeelslid als de situatie dit vereist (vb. oudere inwoners). Er wordt een duidelijk overzicht bezorgd van de te wijzigen straatnamen per gemeente, de procedure die gevolgd wordt, de participatie die de betrokken inwoners, eigenaars en bedrijven mogen verwachten én de impact die de wijziging op hen zal hebben (zie verder).
Bepalen nieuwe straatnamen
Het Team Fusie end e betrokken werkgroep geven per te wijzigen straatnaam één of meer mogelijke alternatieven mee.
De medewerking van een deskundige toponymie of heemkunde zal per gemeente worden verzekerd.
De inwoners krijgen finaal de gelegenheid om het voorstel/de voorstellen te evalueren of zelf een alternatieve naam aan de lijst toe te voegen waarna een stemming wordt georganiseerd waarbij voor elk adres in de betrokken straat een stem kan worden uitgebracht.
In elk geval moet de nieuwe naam aan een aantal voorwaarden voldoen:
• Straten krijgen een naam in de officiële taal van het taalgebied waartoe de gemeente behoort. In het Nederlands dus.
• Voor het toekennen van een straatnaam, wordt bij voorkeur inspiratie gehaald uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde.
• Straatnamen zijn niet nodeloos lang of complex.
• Straatnamen bevatten geen afkortingen.
• Straatnamen bestaan bij voorkeur uit minstens twee elementen, namelijk het type weg (straat, laan, boulevard, steenweg, plein, weg, doorgang …) en een naam. De naam staat bij voorkeur voor het type weg.
• Er mag geen naam toegekend worden die een homoniem (gelijkklinkend) is van een andere straatnaam in één van de fuserende gemeenten.
• Er kunnen geen straten worden vernoemd naar levende personen. In aanmerking komen enkel de namen vanuit historisch, wetenschappelijk of algemeen-maatschappelijk oogpunt belangrijke figuren. De voorkeur wordt gegeven aan figuren die voor de gemeente of voor de onmiddellijke omgeving van betekenis zijn geweest.
• De naam van een lid van de koninklijke familie, overleden of nog in leven, mag enkel worden gebruikt, indien daartoe vooraf toestemming van de Regering werd verkregen
• De nieuwe namen moeten passen bij de omliggende reeds bestaande straatnamen of er ten minste niet mee in strijd zijn.
Na de keuze van de naam
Van zodra de keuze voor de nieuwe straatnamen is gemaakt, zal een terugkoppeling aan de betrokken bewoners/eigenaars worden georganiseerd. Dit voordat de procedure voor definitieve naamgeving wordt opgestart.
Hernummering
Indien een hernummering nodig is, dient dit voorgelegd te worden aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente waar de straat gelegen is.
7. Impact fusie op betrokkenen
Het is belangrijk dat de burgers en de ondernemingen zo weinig mogelijk hinder ondervinden van deze straatnaamwijziging. Daarom wordt er een informatiebundel met checklist voorzien waarin de acties beschreven staan die de burgers zelf moeten ondernemen. In de meeste gevallen blijft dit beperkt tot het zich aanbieden bij het gemeentebestuur om de gegevens op de elektronische identiteitskaart te laten bijwerken. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.
Elke burger, ook deze waar geen straatnaamwijziging doorgevoerd wordt, zal zijn/haar identiteitskaart moeten laten aanpassen bij de dienst burgerzaken omwille van de nieuwe fusiegemeente.
Het verschil is echter dat een burger bij de nieuwe gemeentenaam 5 jaar de tijd heeft om de identiteitskaart te laten aanpassen.
Na een straatnaamwijzigingen moet deze aanpassing zo snel mogelijk gebeuren. Reispassen, rijbewijzen en inschrijvingsbewijzen moeten niet aangepast worden.
Voor ondernemingen zullen de adressen, zowel bij de straatnaam als bij de nieuwe gemeentenaam, automatisch aangepast worden in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) door middel van de jaarlijkse algemene vergadering. In het Belgisch Staatsblad zullen de beheerdiensten de ambtshalve aanpassingen publiceren, ook hier is geen actie nodig van de ondernemer.
De ondernemers staan wel in voor eventuele aanpassingen van eigen drukwerk, facturen, website, visitekaartjes, social media,…
Digitaal Vlaanderen speelt een coördinerende rol in de adreswijzigingen (straatnamen, gemeentenaam, hernummering) in het kader van fusies. Dit om de inwoners/eigenaars/ondernemingen en de betrokken gemeenten te ontlasten en de impact voor hen tot een minimum te herleiden.
Vanuit Vlaanderen worden afspraken gemaakt met organisaties, nutsmaatschappijen en bedrijven om automatisch aan de hand van een door Vlaanderen aangeleverd verschilbestand de wijzigingen op te nemen in hun systemen. De adreswijzigingen bij het rijksregister, het kadaster, de kruispuntbank voor de sociale zekerheid, inschrijvingsbewijs voertuigen, abonnement De Lijn, het ziekenfonds, Bpost, telecom en nutsmaatschappijen, energieleveranciers, verzekeringen, …. gebeuren automatisch. De burger hoeft hier zelf niets voor te ondernemen.
8. Financiële compensatie
Het voorzien van een vergoeding bij een straatnaamwijziging is voor de lokale besturen niet verplicht.
De fusiegemeente voorziet geen compensatie voor de inwoners bij straatnaamwijzigingen/hernummeringen.
• De lokale overheid heeft de plicht om een vlotte verkeersdoorstroming te voorzien en de veiligheid van haar inwoners te bevorderen. Als de noodzaak tot naamwijziging of hernummering zich opdringt, is die last niet onevenredig groot en ook in het belang van de inwoners zelf.
• De wijziging van straat- en huisnummers wordt tijdig aangekondigd, zodat mensen de tijd krijgen zich voor te bereiden en de aanpassingen geleidelijk door te voeren.
• Ook de lokale administratie wordt belast met deze wijziging, uiteraard worden er geen kosten aangerekend voor het wijzigen van de gegevens op de identiteitsdocumenten, wijzigende huisnummers worden gratis ter beschikking gesteld aan de inwoners.
• De impact van de wijzigingen zijn beperkt door het automatisch doorgeven van de adreswijzigingen via Digitaal Vlaanderen aan diverse instanties zodat de burger of ondernemer naast een bezoek aan het gemeentehuis niets meer zal hoeven te ondernemen.
De fusiegemeente voorziet volgende compensatie voor ondernemingen bij een straatnaamwijziging/hernummering:
Voor deze handelingen wordt een compensatie voorzien van maximaal 200 euro per geïmpacteerde onderneming voor de kosten die noodzakelijk zijn voor de aanpassing van drukwerken of promotiematerialen. De vergoeding gebeurt bij voorlegging van een factuur als bewijsstuk.
Wie of wat wordt als een “onderneming” beschouwd?
• Het specifieke begrip “onderneming” duidt op iedere economische activiteit, op duurzame wijze uitgeoefend.
• Onder economische activiteit wordt begrepen het aanbieden van goederen of diensten op een bepaalde markt. Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die goederen of diensten aanbiedt en op die manier deelneemt aan het economisch verkeer wordt hier dus bedoeld.
• Activiteit duidt erop dat het hierbij niet om een eenmalige handeling, maar om een duurzame activiteit op de markt moet gaan, en waardoor concurrentie ontstaat met andere ondernemingen.
• De rechtsvorm, noch de wijze waarop de onderneming wordt gefinancierd, spelen, een rol. Het kan zowel om een natuurlijke persoon, rechtspersoon, vereniging, publieke persoon gaan.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de procedure om de straatnaamwijzigingen door te voeren, die als bijlage integraal deel uitmaakt van dit besluit, goed en stelt de lijst van te wijzigen straatnamen in Herne vast:
NB: De Pausleenstraat betreft een ‘administratieve wijziging’: de straatnaam wijzigt niet, maar de administratieve code gekoppeld aan de database van het rijksregister wijzigt wel
Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van de te wijzigen straatnamen in Galmaarden en Gooik.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt een financiële compensatie van maximaal 200 euro per geïmpacteerde onderneming goed voor de bewezen kosten die noodzakelijk zijn voor de aanpassing van drukwerken of promotiematerialen.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40, 41, 285-288, 330-334
De wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder artikel 47 (aankoopcentrale) en artikel 48 (occasionele gezamenlijke opdrachten)
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen
Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2021 van Galmaarden, van Gooik van 29 juni 2021 en van Herne 23 juni 2021 over de goedkeuring van de deelname aan de ICT-opdrachtencentrale van de stad Brugge
Het gemeenteraadsbesluit van 28 maart 2023 van Galmaarden en Gooik en van 5 april 2023 van Herne over de goedkeuring van de principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2023 van Galmaarden en Gooik en van 27 september 2023 van Herne over de goedkeuring van de engagementsverklaring over toekomstige uitgaven en verbintenissen na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 over de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te verlenen aan het architectuur-en migratiepad naar de fusie van de ICT-systemen van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne naar de fusiegemeente Pajottegem.
Er wordt tevens gevraagd akkoord te gaan met het voorstel om de noodzakelijke marktraadpleging te laten verlopen via het raamcontract van de stad Brugge.
De kostprijs van het architectuur-en migratietraject wordt geraamd op 1.330.892 euro exclusief BTW, gespreid over 5 jaar:
Jaar |
Totaal per jaar (excl BTW) |
2024 |
405.680 € |
2025 |
496.382 € |
2026 |
221.430 € |
2027 |
103.700 € |
2028 |
103.700 € |
Kosten die nog in 2024 worden aangerekend, worden verdeeld volgens de verdeelsleutel uit de engagementsverklaring goedgekeurd tussen Galmaarden, Gooik en Herne.
De nodige kredieten zullen voorzien worden in de wijziging van de meerjarenplanning onder jaarbudgetrekeningen 2024 en 2025 onder GBB/0119-01/2460000 en GBB/0119-01/6142999
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het architectuur-en migratiepad naar de fusie van de ICT-systemen van de afzonderlijke gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne naar de fusiegemeente Pajottegem goed.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist bovengenoemde opdracht te gunnen bij wijze van toetreding tot de raamovereenkomst van Stad Brugge (perceel 8).
Artikel 3: De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen van Galmaarden om offertes op te vragen voor de verschillende projecten via de raamovereenkomst van de stad Brugge - perceel 8: Servers en storage.
Deze beslissing wordt uitgevoerd onder de voorwaarde dat zowel de gemeenteraden van Gooik als Herne de gemeente Galmaarden met toepassing van artikel 48 van de wet op de overheidsopdrachten machtigen om bij wijze van een occasionele gezamenlijke opdracht het beheer van de plaatsingsprocedure te voeren.
Artikel 4: De nodige kredieten voor deze opdracht worden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 5: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 2, §2 en artikel 41, eerste lid decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 en 41, eerste lid, decreet lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 houdende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2020 (CoM2020).
Besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2020 houdende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst met de Provincie Vlaams-Brabant betreffende het opstellen van een gemeentelijk energie- en klimaatactieplan (SECAP) in uitvoering van het Burgemeestersconvenant 2030.
Besluit van de gemeenteraad van Herne van 28 oktober 2020 om in te tekenen op het Burgemeestersconvenant 2030 (CoM2030).
Besluit van de gemeenteraad van Herne van 23 november 2022 houdende de goedkeuring van het lokaal energie- en klimaat 2.0.
Besluit van de gemeenteraad van Herne van 27 september 2023 houdende de goedkeuring van het lokaal energie- en klimaat 2.1.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het Energie- en Klimaatactieplan 2030 goed te keuren volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 1: De gemeenteraad van Herne keurt het Energie- en Klimaatactieplan 2030 goed volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.
Artikel 2: Het Energie- en Klimaatactieplan 2030 wordt bezorgd aan de provincie Vlaams-Brabant en wordt ingediend bij de Europese Commissie via https://mycovenant.eumayors.eu/
Artikel 41 decreet lokaal bestuur
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Reductiedoelstelling 2027 van de Vlaamse Milieumaatschappij.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 17/10/2022 betreffende de haalbaarheidsstudie van de Lorengdreef.
Om aan de reductiedoelstelling te voldoen moet Herne tegen 2027 nog een 650-tal inwonersequivalenten aansluiten op riolering. Doordat deze doelstelling niet kan behaald worden met de lopende projecten, moeten er nog enkele nieuwe projecten in uitvoering gaan vóór deze datum. In overleg met Fluvius werden quick-winprojecten geselecteerd, waarbij de kosten per inwonersequivalent zo laag mogelijk werden gehouden.
Eén van deze projecten betreft het aanleggen van een gescheiden stelsel in de Grotestraat en in het Centrum omdat er op deze locatie, in het kader van de Open Oproep van Team Vlaams Bouwmeester, werken worden gepland in 2025-2026. De haalbaarheidsstudie werd in 2023 aangevraagd en houdt nog geen rekening met een potentiële synergie. Er moet dus opgemerkt worden dat de definitieve raming waarschijnlijk een stuk lager zal liggen (overlapping tussen beide projecten).
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren, opdat Fluvius een studiebureau kan aanstellen voor deze overheidsopdracht. De raming, plannen en samenwerkingsovereenkomst werden toegevoegd als bijlage.
Artikel 1 : De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst met Fluvius goed te keuren volgens de hierna vermelde tekst.
Artikel 2 : Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 e.v. decreet lokaal bestuur.
Herne -
R/006778
Aanleg riolering in Grotestraat (nm 32 tem 1), in Centrum (nm 10A tem 22), in Kerkstraat (nm 8 tem 4), in Stationsstraat (nm 1-2) - Samenwerkingsovereenkomst
OVEREENKOMST
TUSSEN: Fluvius System Operator cv | Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle | www.fluvius.be | Fluvius is op 1 juli 2018 ontstaan uit de fusie van de netbedrijven Eandis en Infrax | T 078 35 30 20 | BTW BE 0477 445 084 | RPR Gent, afdeling Gent | IBAN BE17 0910 1713 9121, en hierbij vertegenwoordigd door de heer Frank Vanbrabant, CEO Fluvius en de heer Raf Bellers, Directeur Netbeheer en hierna genoemd Fluvius.
EN: Het gemeentebestuur van de gemeente Herne
vertegenwoordigd door het college van Burgemeester en Schepenen, voor wie optreedt de heer Kris Poelaert, burgemeester, en mevrouw Ann Naert, Algemeen directeur, handelend in uitvoering van het besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2024 en hierna genoemd “de gemeente Herne”,
Gelet op het decreet van 24 december 2004, houdende de algemene bepalingen tot begeleiding van de begroting 2016.
Overwegende dat Fluvius System Operator optreedt als werkmaatschappij in naam en voor rekening van o.a. Riobra op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd,
Aangezien Fluvius de volgende werken wenst uit te voeren: Rioleringswerken in de Grotestraat, Centrum, Kerkstraat en Stationsstraat.
Aangezien de Gemeente Herne de volgende werken wenst uit te voeren: Wegeniswerken in de Grotestraat, Centrum, Kerkstraat en Stationsstraat.
Aangezien partijen van oordeel zijn dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd.
WORDT OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:
ARTIKEL 1.
Partijen beslissen, in uitvoering van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de hierna vermelde opdrachten van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur (bouwheer) op te treden.
HOOFDSTUK 1
ARTIKEL 2.
Conform de wetgeving inzake de overheidsopdrachten schrijft Fluvius als opdrachtgevend bestuur voor de hierna volgende opdrachten van diensten de gunningprocedure uit, maakt het gunningverslag op en wijst de opdracht toe.
Fluvius zal als opdrachtgevend bestuur de kennisgeving van de goedkeuring van de gunning van de opdrachten van diensten van de gezamenlijke werken slechts betekenen nadat de Gemeente Herne heeft ingestemd met het gunningvoorstel en een document heeft overgemaakt waaruit blijkt dat zij zonder voorbehoud akkoord gaat met de gunning van haar deel van de opdracht en dat zij voor de betaling ervan de nodige financiële middelen heeft voorzien.
In elk geval zal de Gemeente Herne dit akkoord geven binnen de maand nadat zij hierom werd verzocht.
§1.Fluvius organiseert als opdrachtgevend bestuur de opdracht voor de studie van de gezamenlijke werken aan de hand van een typeovereenkomst en wijst de opdracht toe.
Partijen staan in voor de studie en de goedkeuring van het ontwerp voor het deel van de opdracht dat te hunnen laste is. Beide partijen nemen tegenover Fluvius als opdrachtgevend bestuur de volledige verantwoordelijkheid voor dit ontwerp, voor de technische bepalingen die zij ter zake in het bestek laten inlassen en voor alle wijzigingen of bijwerken die tijdens de uitvoering van de gezamenlijke werken noodzakelijk blijken en verband houden met de uitvoering van de werken te hunnen laste.
De kost van de opdracht voor de studie van de gezamenlijke werken wordt evenredig verdeeld tussen de partijen overeenkomstig het aandeel van elk der partijen op basis van de ramingen of de eindafrekening van de gezamenlijke werken.
§2. In uitvoering van de wetgeving en de reglementering met betrekking tot de veiligheid op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen (K.B. 25.01.2001) stelt Fluvius als opdrachtgevend bestuur één gemeenschappelijke veiligheidscoördinator–ontwerp aan die tijdens de fase van het ontwerp van de gezamenlijke werken de veiligheidscoördinatie zal uitvoeren.
Partijen zien er op toe dat de veiligheidscoördinator–ontwerp zijn opdracht, samenhangend met hun aandeel in de gezamenlijke opdracht, te allen tijde volledig en adequaat vervult, dat hij betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de uitwerking, wijzigingen en aanpassingen van het ontwerp van de gezamenlijke werken en dat hij alle informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdracht. De dienstverlener aan wie de studieopdracht is toegewezen, zal hiertoe eveneens door Fluvius als opdrachtgevend bestuur contractueel worden verplicht.
De partijen nemen met betrekking tot de praktische uitvoering van deze opdracht de volledige verantwoordelijkheid op ten aanzien van Fluvius als opdrachtgevend bestuur.
Fluvius ziet er als opdrachtgevend bestuur op toe dat bij het einde van de opdracht een exemplaar van het veiligheids- en gezondheidsplan (VPG), het aangepaste coördinatiedagboek en postinterventiedossier met betrekking tot de gezamenlijke werken door de veiligheidscoördinator–ontwerp wordt overgemaakt aan alle partijen.
De kost van de opdracht veiligheidscoördinator–ontwerp wordt evenredig verdeeld tussen de partijen op basis van het geraamde aandeel van elk der partijen in de gezamenlijke werken.
§3. In uitvoering van de wetgeving en de reglementering met betrekking tot de codes van goede praktijk voor het werken met uitgegraven bodem (het Decreet van 27.10.2006, het VLAREBO besluit van 01.06.2012 en de codes van goede praktijk van 01.08.2008 stelt Fluvius als opdrachtgevend bestuur de bodemsaneringdeskundige aan voor het opstellen van het technisch verslag. Fluvius staat als opdrachtgevend bestuur in voor het conform verklaren van het technisch verslag.
Het opdrachtgevend bestuur voegt het door een erkende bodembeheersorganisatie conform verklaarde Technisch verslag toe aan het aanbestedingsdossier.
De kost van de opdracht van de bodemsaneringdeskundige, het conformverklaren, de extra gerelateerde prestaties door het studiebureau, … wordt evenredig verdeeld tussen de partijen op basis van het geraamde aandeel grondverzet van elk der partijen in de gezamenlijke werken.
§4. In uitvoering van de wetgeving en de reglementering met betrekking tot de veiligheid op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen (K.B. 25.01.2001) stelt Fluvius als opdrachtgevend bestuur één gemeenschappelijke veiligheidscoördinator–verwezenlijking aan die tijdens de fase van de uitvoering van de gezamenlijke werken de veiligheidscoördinatie zal uitvoeren.
Alle partijen zien er op toe dat de veiligheidscoördinator-verwezenlijking zijn opdracht te allen tijde volledig en adequaat vervult, dat hij betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de verwezenlijking van de gezamenlijke werken en dat hij alle informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdracht. Ook de aannemer aan wie de opdracht tot uitvoering zal gegund worden, zal hiertoe door Fluvius als opdrachtgevend bestuur worden verplicht.
Alle partijen nemen met betrekking tot de praktische uitvoering van deze opdracht de volledige verantwoordelijkheid op ten aanzien van Fluvius als opdrachtgevend bestuur.
Fluvius ziet er als opdrachtgevend bestuur op toe dat bij het einde van de opdracht een exemplaar van het aangepaste VGP, coördinatiedagboek en postinterventiedossier met betrekking tot de gezamenlijke werken door de veiligheidscoördinator-verwezenlijking aan alle partijen wordt overgemaakt.
De kost van de opdracht veiligheidscoördinator–verwezenlijking wordt evenredig verdeeld tussen de partijen op basis van de eindafrekening van elk der partijen in de gezamenlijke werken.
§5 TRACIMAT-REGELGEVING (sloopopvolging)
Overeenkomstig de bepalingen van artikel 4.3.5. Vlarema zal het opdrachtgevend bestuur een sloopopvolgingsplan opmaken door een bij een sloopbeheerorganisatie aangesloten deskundige en conform laten verklaren door een erkende sloopbeheerorganisatie.
In voorkomend geval zal het opdrachtgevend bestuur hiervoor een aparte overeenkomst afsluiten.
Het opdrachtgevend bestuur voegt het conform verklaarde sloopopvolgingsplan toe aan het bestek.
De studiekosten voor de opmaak van het sloopopvolgingsplan worden verdeeld a rato van ieders aandeel in de wegenis, gebaseerd op enerzijds de ontwerpraming van de wegeniswerken en anderzijds de forfait wegherstel ten laste van Fluvius.
§6. Elke partij staat in voor het verwerven van de vergunningen en onteigeningen die nodig zijn voor de uitvoering van de werken te haren laste. Desgevallend worden de vergunningsaanvragen gebundeld.
ARTIKEL 3.
De werken ten laste van Fluvius en deze ten laste van de Gemeente Herne worden in de, bij het bestek horende, opmeting onder afzonderlijke delen vermeld en maken het voorwerp uit van afzonderlijke, door de aannemer op te stellen, vorderingsstaten. In artikel 95 van het K.B.14.01.2013 van de administratieve bepalingen van het bijzonder bestek, zal de speciale aandacht van de aannemer hierop gevestigd worden.
ARTIKEL 4.
Conform de wetgeving inzake de overheidsopdrachten schrijft Fluvius als opdrachtgevend bestuur voor de opdracht van werken de gunningprocedure uit, staat in voor de opening der inschrijvingen, maakt het gunningverslag op en wijst de opdracht van werken toe. Aangezien de opdracht van werken één ondeelbaar geheel vormt worden de gezamenlijke werken toevertrouwd aan de laagste regelmatige bieder voor de totale opdracht van werken.
Fluvius als opdrachtgevend bestuur zal de kennisgeving van de goedkeuring van de gezamenlijke werken slechts betekenen nadat de Gemeente Herne heeft ingestemd met het gunningvoorstel en een document heeft overgemaakt waaruit blijkt dat zij zonder voorbehoud akkoord gaat met de gunning van het gedeelte der werken te haren laste en dat zij voor de betaling ervan de nodige financiële middelen heeft voorzien.
Desnoods verzoekt Fluvius als opdrachtgevend bestuur de aannemers om een verlenging van de geldigheidsduur der inschrijvingen in afwachting van het akkoord van de Gemeente Herne. In elk geval zal de Gemeente Herne dit akkoord geven binnen de twee maanden nadat zij hierom werd verzocht. Zoniet kan, in geval van zware nalatigheid, de partij die verantwoordelijk is voor de vertraging de financiële gevolgen ervan ten laste worden gelegd.
ARTIKEL 5. – Borgtocht.
Als opdrachtgevend bestuur verzoekt Fluvius de aannemer de borgtocht te stellen. Deze heeft betrekking op de totaliteit der werken. Fluvius kan als opdrachtgevend bestuur beslag leggen op de ganse borgtocht, maar zal deze geheel of gedeeltelijk aanwenden ten voordele van deze partij ten aanzien van wie de aannemer tekort is geschoten en dit in verhouding tot de werkelijke kostprijs van de werken.
ARTIKEL 6. – Leiding der werken.
Als opdrachtgevend bestuur duidt Fluvius de leidend ambtenaar aan. De leidend ambtenaar neemt de leiding der werken waar. Dit betekent dat hij alleen gemachtigd is om – voor alle werken, wie ze ook ten laste neemt – opdrachten te geven aan de aannemer, proces-verbaal van ingebrekestelling op te maken, proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering der werken op te maken, de werken te schorsen, vorderingsstaten goed te keuren, verrekeningen op te maken en voor te stellen, eventuele maatregelen van ambtswege voor te stellen, enz.
Voorafgaandelijk aan zijn beslissing zal de leidend ambtenaar advies vragen aan de belanghebbende partij(en). Indien er geen tegenstrijdigheden kunnen uit voortvloeien zijn deze adviezen bindend.
De gevraagde adviezen moeten worden gegeven binnen een termijn die de vlotte vooruitgang der werken waarborgt. Alle partijen dragen de volledige verantwoordelijkheid, ook het financiële aangaande hun verleende adviezen.
ARTIKEL 7. – Toezicht der werken.
Alle partijen duiden bij gunning der werken een toezichter aan voor het toezicht op hun deel der werken.
ARTIKEL 8.
Indien Fluvius als opdrachtgevend bestuur tijdens de uitvoering een belangrijke wijziging van de opdracht of de plans voor het gedeelte ten laste van de Gemeente Herne noodzakelijk acht, wordt vóór de betekening aan de aannemer de goedkeuring van de Gemeente Herne bekomen met de vooropgestelde wijzigingen en verrekeningen.
ARTIKEL 9.
Behoudens ingeval een zware fout of nalatigheid vanwege Fluvius als opdrachtgevend bestuur, verbindt de Gemeente Herne zich ertoe om, met betrekking tot de werken te haren laste, Fluvius als opdrachtgevend bestuur volledig te vrijwaren en in alle geschillen vrijwillig tussen te komen. Fluvius verstrekt als opdrachtgevend bestuur alle inlichtingen ten behoeve van de gerechtelijke procedure.
In geval de aansprakelijkheid van beide partijen bewezen wordt in het kader van een geschil en beide partijen gehouden worden de schade aan een derde te vergoeden, zullen de partijen de gebeurlijke aansprakelijkheid op zich nemen op basis van het aandeel van elk van der partijen in de samengevoegde opdracht en instaan voor de financiële gevolgen van deze aansprakelijkheid op basis van dit aandeel. Ingeval een gerechtelijke procedure opgestart wordt tegen één van de partijen, zal de andere partij, op eenvoudig verzoek van de eerstgenoemde partij, vrijwillig tussenkomen in het hangende geschil.
ARTIKEL 10.
De opdrachten van werken en diensten worden uitgevoerd, deels voor rekening van Fluvius en deels voor rekening van de Gemeente Herne. Alle partijen beschikken over 10 kalenderdagen om de betalingsvoorstellen/facturen na te zien en/of eventueel te verbeteren. In geval van laattijdige betaling door één van de partijen staat deze alleen in voor de daaruit voortvloeiende verwijlintresten of andere schadevergoedingen en zal de ingebreke gebleven partij de andere partij volledig vrijwaren.
§1. Per partij maakt het studiebureau afzonderlijke facturen op.
§2. Per partij maakt de veiligheidscoördinator-ontwerp en -verwezenlijking afzonderlijke facturen op.
§3 Per partij maakt de bodemsaneringdeskundige afzonderlijke facturen op.
§4 Per partij maakt het studiebureau afzonderlijke facturen op voor de opmaak van het sloopopvolgingsplan incl. de conformverklaring van het sloopopvolgingsplan door een erkende sloopbeheerorganisatie.
§5. Per partij maakt de aannemer afzonderlijke betalingsaanvragen, vorderingsstaten en facturen op. De betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ingediend bij het opdrachtgevend bestuur met kopie aan de leidend ambtenaar.
Per afzonderlijk deel in de meetstaat worden eveneens afzonderlijke betalingsaanvragen en kopieën van de vorderingsstaat ingediend bij de betalende partijen, t.t.z. voor
Voor de opdracht van werken beschikken alle partijen over een termijn van 15 kalenderdagen om de vorderingsstaten na te zien en/of eventueel te verbeteren. De al dan niet verbeterde betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leidend ambtenaar.
Na ontvangst van de door de leidend ambtenaar verbeterde en goedgekeurde betalingsaanvragen en vorderingsstaten doen de partijen voor het aandeel te hunnen laste een verzoek tot facturatie.
Fluvius en de Gemeente Herne zullen instaan voor de betaling van de aannemer binnen de termijn voorzien in artikel 95 van het K.B. 14.01.2013
ARTIKEL 11. – Boetes en kortingen wegens minwaarde.
De boetes en/of kortingen wegens minwaarde die duidelijk overeenstemmen met een bepaald aandeel van de opdrachten van werken of diensten komen ten goede aan de betrokken partij. De andere boetes (van algemene aard) en/of kortingen wegens minwaarde, die niet toewijsbaar zijn aan een bepaald deel van de desbetreffende opdracht, worden pro rata van de inschrijvingsbedragen voor de verschillende partijen verdeeld over de partijen.
ARTIKEL 12. – Voorlopige en definitieve oplevering – Vrijgave borgtocht.
Aangezien het één globale aanneming betreft, worden de voorlopige en definitieve oplevering verleend voor de gehele aanneming.
Voor het plaatsbezoek voorafgaandelijk aan de voorlopige en definitieve oplevering worden alle partijen tijdig en reglementair uitgenodigd door de leidend ambtenaar zodat aan allen de mogelijkheid wordt geboden tegensprekelijk hun opmerkingen te formuleren en desnoods te laten opnemen in het proces-verbaal van oplevering.
Indien de partijen oordelen dat de werken niet opgeleverd kunnen worden, geven zij hierover een duidelijke motivatie. De leidend ambtenaar beslist, zoals beschreven in artikel 6.
De voorlopige en definitieve oplevering worden door de leidend ambtenaar gegeven. De processen-verbaal van de voorlopige en de definitieve oplevering worden door de leidend ambtenaar opgesteld en aan alle partijen overgemaakt.
De vrijgave van de borg heeft betrekking op de gehele aanneming.
ARTIKEL 13. – Waarborgperiode.
Tijdens de waarborgperiode zal de Gemeente Herne aan Fluvius als opdrachtgevend bestuur elke eventuele gebrekkige uitvoering aan de weg- en rioleringsinfrastructuur rapporteren. Fluvius zal als opdrachtgevend bestuur vervolgens met de aannemer contact opnemen in verband met de nodige herstellingswerken.
HOOFDSTUK 2
ARTIKEL 14.
De Gemeente Herne komt financieel tussen in de kosten verbonden aan de aanleg en verbetering van openbare riolen a rato van 75 % van de kosten (exclusief BTW) bepaald in uitvoering van artikel 1, 5° van het hierboven vernoemde besluit van de Vlaamse regering van 1 februari 2002.
De rioleringswerken worden in de bij het bestek horende, opmeting onder een afzonderlijk deel vermeld.
ARTIKEL 15.
Fluvius zal als opdrachtgevend bestuur de kennisgeving van de goedkeuring van de werken slechts betekenen nadat de Gemeente Herne heeft ingestemd met het gunningvoorstel en een document heeft overgemaakt waaruit blijkt dat zij zonder voorbehoud tussenkomt in de kosten verbonden aan de aanleg van de openbare riolering en hiervoor de nodige financiële middelen heeft voorzien.
Desnoods verzoekt Fluvius als opdrachtgevend bestuur de aannemers om een verlenging van de geldigheidsduur der inschrijvingen in afwachting van het akkoord van de Gemeente Herne. In elk geval zal de Gemeente Herne dit akkoord geven binnen de twee maanden nadat zij hierom werd verzocht. Zoniet kan de partij die verantwoordelijk is voor de vertraging, de financiële gevolgen ervan ten laste gelegd worden.
ARTIKEL 16.
De Gemeente Herne wordt uitgenodigd op de voorlopige oplevering van de werken. Na aanvaarding van deze oplevering maakt Fluvius op basis van de eindafrekening een debetnota voor betaling over aan de Gemeente Herne.
Binnen een termijn van 50 kalenderdagen, te rekenen vanaf datum ontvangst debetnota, betaalt de Gemeente Herne het verschuldigde bedrag.
Bij laattijdige betaling kan de wettelijke verwijlintrest worden aangerekend.
Opgemaakt in tweevoud te Erembodegem op 2 februari 2024.
Voor de Gemeente Herne,
Ann Naert Kris Poelaert
Algemeen directeur Burgemeester
Voor Fluvius System Operator cv,
Frank Vanbrabant, Raf Bellers
CEO Fluvius Directeur Netbeheer
Artikel 41 decreet lokaal bestuur
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Wet overheidsopdrachtdrachten van 17 juni 2016
Reductiedoelstelling 2027 van de Vlaamse Milieumaatschappij.
Om aan de reductiedoelstelling te voldoen moet Herne tegen 2027 nog een 650-tal inwonersequivalenten aansluiten op riolering. Verschillende nieuwe projecten werden opgestart en lopende projecten werden in een stroomversnelling gestoken. Eén van deze projecten betreft het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel in de Lindestraat, Hekstraat en Rankhove. Het project wordt quasi volledig getrokken en gefinancierd door Aquafin. De gemeente beslist over de bovenbouw en draagt de financiële lasten voor verfraaiingswerken.
Voor het rioleringsproject werd een samenwerkingsovereenkomst met Aquafin opgesteld, inclusief een addendum tussen de gemeente en het studiebureau.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren. De samenwerkingsovereenkomst en het addendum werden toegevoegd als bijlage.
Artikel 1 : De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst tussen Aquafin en de gemeente goed te keuren volgens de hierna vermelde tekst
Artikel 2 : De gemeenteraad beslist het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren volgens de tekst gevoegd als bijlage bij dit besluit.
Artikel 3 : Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 e.v. decreet lokaal bestuur.
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
PRIORITAIRE WERKEN
Gemeente Herne
–
Aquafin
Project 22.220
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
TUSSEN : AQUAFIN N.V., een naamloze vennootschap naar Belgisch recht, met zetel te Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar en geregistreerd in het rechtspersonenregister van Antwerpen onder het ondernemingsnummer 440.691.388, hier vertegenwoordigd door Marjolein Weemaes, Directeur Business Development en Innovatie en Danny Baeten, directeur Projectmanagement (hierna “Aquafin” genoemd)
EN : Het gemeentebestuur van HERNE, gevestigd te Centrum 17, 1540 Herne, vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen in de persoon van de burgemeester, Kris Poelaert en de algemeen directeur, Anna Maria Naert die handelen ter uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2024, hierna genoemd ‘de gemeente’
Aangezien Aquafin conform het investeringsprogramma voor 2013 en conform het technisch plan de volgende werken dient uit te voeren:
Projectnummer |
Projectnaam |
22.220 |
Aansluiting Lindestraat-Rankhove via PS+PL Hekstraat |
Aangezien elke verwijzing in deze overeenkomst en het bestek naar het opdrachtgevend bestuur, de vergunnende overheid of ambtenaren daarvan wat Aquafin betreft moet gelezen worden als een verwijzing naar de N.V. Aquafin, haar aangestelden en/of haar contractanten.
Aangezien de gemeente beslist heeft de volgende werken uit te voeren, nI.
Projectnummer |
Projectnaam |
/ |
Verfraaiingswerken |
Aangezien partijen van oordeel zijn dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd.
WORDT OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:
ARTIKEL 1 Opdrachtgevend bestuur
Aquafin en de gemeente beslissen de hoger beschreven werken in het algemeen belang, samen te voegen en Aquafin aan te duiden om overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, in gezamenlijke naam bij de procedure, bij de sluiting en de uitvoering van de opdracht als “opdrachtgevend bestuur” op te treden.
Alle partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunnen laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.
Alle opdrachten en/of deelopdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissing van alle partijen.
Indien één van de bouwheren een opdracht toevoegt aan een tussen bouwheer/bouwheren en aannemer/leverancier/dienstverlener eerder gesloten overeenkomst, zal de desbetreffende bouwheer instaan voor alle verplichtingen (zoals onder andere de motiveringsplicht) voor de toevoeging van deze bijkomende opdracht aan de tussen bouwheer/bouwheren en aannemer/leverancier/dienstverlener gesloten overeenkomst zoals bepaald in de wetgeving overheidsopdrachten.
ARTIKEL 2 Studie en Ontwerp, Vergunningen, Onteigening en Veiligheidscoördinatie
§1. In voorkomend geval zal de opdracht voor de studie en het ontwerp van de werken aan een bestaande overeenkomst van één van de partijen worden toegevoegd.
In casu de door Aquafin afgesloten ereloonovereenkomst(en) met Astro-Plan en waarvan kopie/uittreksel in bijlage wordt gevoegd. Alle partijen kennen deze documenten en tarieven en stemmen ermee in. De partijen zullen met de ontwerper, zo relevant, een aangepast ereloonpercentage overeenkomen.
Betreffende partij zal aan de hand van een addendum bij de bestaande overeenkomst de opdracht toewijzen.
De opdracht van het studiebureau voor het ontwerp van de werken worden uitgevoerd, deels voor rekening van Aquafin, deels voor rekening van de gemeente.
Per deel maakt het studiebureau afzonderlijke facturen. Alle partijen zullen de facturen betalen conform de bepalingen van de tussen de partijen en studiebureau gesloten ereloonovereenkomst.
Indien één der partijen de wettelijk of contractueel voorziene betalingstermijnen niet naleeft en hierdoor verwijlinteresten en/of andere schadevergoedingen verschuldigd zijn, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren.
Alle partijen staan in voor de studie en de goedkeuring van het ontwerp voor het deel van de opdracht dat ten hunnen laste is. Zij nemen tegenover het opdrachtgevend bestuur de volledige verantwoordelijkheid voor dit ontwerp, de administratieve en de technische bepalingen die zij ter zake in het bestek laten inlassen, en alle wijzigingen of bijwerken die tijdens de uitvoering van de opdracht noodzakelijk blijken en verband houden met de werken ten hunnen laste, waarbij zij steeds rekening houden met de vereisten van de eventueel beschikbare modelleringsgegevens.
§2. Elke partij staat in voor het verwerven van de vergunningen alsook voor de eventuele onteigeningen die nodig zijn voor de uitvoering van de werken ten haren laste. Desgevallend worden de vergunningsaanvragen door het opdrachtgevend bestuur gebundeld.
§3. In voorkomend geval zal de opdracht voor veiligheidscoördinatie-ontwerp aan een bestaande (raam)overeenkomst van één van de partijen worden toegevoegd.
In casu de door Aquafin afgesloten overeenkomst(en) met Veto en partners en waarvan kopie/uittreksel in bijlage wordt gevoegd. Alle partijen kennen deze documenten en tarieven en stemmen ermee in.
Alle partijen zien er op toe dat de veiligheidscoördinator-ontwerp zijn opdracht verbonden met hun aandeel in de samengevoegde opdracht, ten allen tijde volledig en adequaat vervult, dat hij betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de uitwerking, wijzigingen en aanpassingen van het ontwerp van het bouwwerk en dat hij alle informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten.
De aangestelde ontwerper wordt hiertoe contractueel verplicht.
Alle bouwheren nemen met betrekking tot de praktische uitvoering van deze verbintenissen ten aanzien van het opdrachtgevend bestuur de volledige verantwoordelijkheid op.
De veiligheidscoördinator zorgt ervoor dat voor de samengevoegde opdrachten de veiligheidscoördinatie gebeurt volgens de onderrichtingen van het Standaardveiligheids- en gezondheidsplan (hierna: “S-TVGP”) gevoegd bij het Standaardbestek 250 en de onderrichtingen van het standaard-Type-veiligheids en gezondheidsplan en zijn aanvulling van Aquafin, welke terug te vinden is op www.aquafin.be. Alle partijen én de aangestelde veiligheidscoördinator(en) ontvangen één exemplaar van dit S-TVGP. De veiligheidscoördinator-ontwerp zal op basis van dit S-TVGP een Bijzonder Project Veiligheids- en Gezondheidsplan (hierna: “B-PVGP”) voor de samengevoegde opdrachten opstellen.
Het opdrachtgevend bestuur ziet er op toe dat bij het einde van de opdracht door de veiligheidscoördinator-ontwerp een exemplaar van het B-PVGP, het aangepaste coördinatiedagboek en postinterventiedossier met betrekking tot de samengevoegde opdrachten overgemaakt wordt aan alle partijen.
De kost voor de uitvoering van de taken van de veiligheidscoördinator-ontwerp wordt verdeeld tussen partijen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.
A rato van het aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdrachten wordt door de veiligheidscoördinator-ontwerp een afzonderlijke factuur opgemaakt en verstuurd aan de respectievelijke partijen bij de aflevering van het B-PVGP, het aangepaste coördinatiedagboek en het postinterventiedossier.
Indien één der partijen de wettelijk of contractueel voorziene betalingstermijnen niet naleeft en hierdoor verwijlinteresten en/of andere schadevergoedingen verschuldigd zijn, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren.
§4. In voorkomend geval zal de opdracht voor de veiligheidscoördinatie-verwezenlijking aan een bestaande (raam)-overeenkomst van één van de partijen worden toegevoegd.
In casu de door Aquafin afgesloten overeenkomst(en) met Veto en partners waarvan kopie/uittreksel in bijlage wordt gevoegd. Alle partijen kennen deze documenten en tarieven en stemmen ermee in.
Alle partijen zien er op toe dat de veiligheidscoördinator-verwezenlijking zijn opdracht, te allen tijde volledig en adequaat vervult, dat hij betrokken wordt bij alle etappes van de werkzaamheden betreffende de verwezenlijking van het bouwwerk en dat hij alle informatie krijgt die nodig is voor de uitvoering van zijn opdrachten. Ook de aannemer met wie de opdracht tot uitvoering zal gesloten worden, zal hiertoe verplicht worden.
Alle bouwheren nemen met betrekking tot de praktische uitvoering van deze verbintenissen ten aanzien van het opdrachtgevend bestuur de volledige verantwoordelijkheid op.
Het opdrachtgevend bestuur ziet er op toe dat bij het einde van de opdracht door de veiligheidscoördinator-verwezenlijking een exemplaar van het aangepaste B-PVGP, coördinatiedagboek en postinterventiedossier met betrekking tot de samengevoegde opdrachten overgemaakt wordt aan alle partijen.
De kost van de aanstelling en uitvoering van de taken van de coördinator-verwezenlijking wordt evenredig verdeeld tussen partijen overeenkomstig het aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdrachten, bepaald op basis van de eindafrekening van de opdracht.
A rato van het aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdrachten wordt door de veiligheidscoördinator-verwezenlijking een afzonderlijke factuur opgemaakt en verstuurd aan de respectievelijke partijen bij de aflevering van het B-PVGP, het aangepaste coördinatiedagboek en het postinterventiedossier.
Indien één der partijen de wettelijk of contractueel voorziene betalingstermijnen niet naleeft en hierdoor verwijlinteresten en/of andere schadevergoedingen verschuldigd zijn, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren.
ARTIKEL 3 Grondverzet/Sloopopvolgingsplan
§1. Overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten en de bepalingen van Hoofdstuk XIII van het Vlarebo zal het opdrachtgevend bestuur instaan voor het opstellen van een Technisch Verslag en de conformverklaring ervan door een erkende bodembeheerorganisatie.
§2. Overeenkomstig de bepalingen van artikel 4.3.5. Vlarema zal het opdrachtgevend bestuur een sloopopvolgingsplan opmaken door een bij een sloopbeheerorganisatie aangesloten deskundige en conform laten verklaren door een erkende sloopbeheerorganisatie.
§3. In voorkomend geval zal het opdrachtgevend bestuur hiervoor een aparte overeenkomst afsluiten.
Het opdrachtgevend bestuur voegt het door een erkende bodembeheerorganisatie conform verklaarde Technisch verslag en het conform verklaarde sloopovolgingsplan toe aan het bestek.
§4. Alle kosten i.v.m. de in vorige paragrafen vernoemde deelopdrachten worden door de partijen – voor wie de desbetreffende deelopdracht relevant is voor haar aandeel in de werken - gedragen a rato van de raming der werken vóór aanbesteding van elk der respectievelijke delen.
Dit betreft o.a. - niet-limitatief-volgende kosten:
- het opmaken van het technisch verslag
- het opmaken het sloopopvolgingsplan
- de conformverklaring van het sloopopvolgingsplan door een erkende sloopbeheerorganisatie.
- de conformverklaring van het technisch verslag door een erkende bodembeheerorganisatie
- extra gerelateerde prestaties door het studiebureau.
§5. De kosten voor het milieuhygiënisch onderzoek, nodig voor de opmaak van het Technisch Verslag of het sloopopvolgingsplan, worden door elk van de partijen op basis van zijn aandeel in de werken gedragen voor zover de desbetreffende deelopdracht relevant is voor het desbetreffende aandeel.
§6. Het opdrachtgevend bestuur maakt een factuur op voor de kosten beschreven in art. 3§4 en, art. 3§5 die zij heeft gemaakt ten voordele van de werken van de andere partijen. Elk van de partijen staat in voor de tijdige betaling. In geval van laattijdige betaling door één van de partijen staan deze in voor de daar uit voortvloeiende verwijlinteresten en/of andere schadevergoedingen, en zal zij deze het opdrachtgevend bestuur volledig vrijwaren.
ARTIKEL 4 Aanneming van werken
§1. Als opdrachtgevend bestuur schrijft Aquafin wat de aanneming van werken betreft de gunningsprocedure uit, staat in voor de opening der inschrijvingen, maakt het gunningsverslag op en sluit de opdracht. Hierbij wordt wel rekening gehouden met het feit dat de aanneming één ondeelbaar geheel uitmaakt en dat alle werken dus moeten toevertrouwd worden aan de voordeligste regelmatige inschrijver voor de totaliteit der werken (de verschillende delen samen). Het opdrachtgevend bestuur zal de kennisgeving van de goedkeuring van de gezamenlijke werken slechts betekenen nadat alle partijen hebben ingestemd met het gunningvoorstel en binnen een termijn van één maand – te rekenen vanaf schriftelijk verzoek ter goedkeuring van opdrachtgevend bestuur - op ondubbelzinnige wijze een verklaring hebben afgelegd dat zij akkoord gaan met het gedeelte der werken te hunnen laste.
In voorkomend geval verzoekt het opdrachtgevend bestuur de inschrijvers om een verlenging van de verbintenistermijn der inschrijvingen in afwachting van het akkoord van de andere partij(en). In elk geval zal zij dit akkoord geven binnen de twee maanden nadat het verzoek ter goedkeuring hierom werd verzocht. Zoniet kan de partij die verantwoordelijk is voor de vertraging de financiële gevolgen ervan ten laste gelegd worden
§2. Het aandeel in de opdracht ten laste van iedere partij wordt in het bestek en de meetstaat telkens onder een afzonderlijk deel of onder een gezamenlijk deel – met vermelding van verdeelsleutel - vermeld en maken het voorwerp uit van afzonderlijke door de aannemer op te stellen vorderingsstaten. In artikel 95 AUR van het bijzondere bestek zal de speciale aandacht van de aannemer hierop gevestigd worden.
§3. Voor de uitvoering van het aandeel van iedere partij worden door aannemer afzonderlijke betalingsaanvragen, vorderingsstaten en facturen opgemaakt.
De betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ingediend bij het opdrachtgevend bestuur. Afzonderlijke kopieën worden vervolgens per deel ingediend bij de andere partijen.
Alle partijen beschikken over 20 kalenderdagen om de betalingsaanvragen en vorderingsstaten ( inclusief eindafrekening) na te zien en/of eventueel te verbeteren.
De al dan niet verbeterde betalingsaanvragen en vorderingsstaten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de leidende ingenieur.
Het opdrachtgevend bestuur stuurt na ontvangst van de betalingsaanvraag en vorderingsstaat, binnen de 30 kalenderdagen de goedgekeurde betalingsbundel van de andere delen terug naar de andere partijen en nodigt tezelfdertijd de aannemer uit om zijn factuur in te dienen bij de respectievelijke partijen.
Indien één der partijen de wettelijk of contractueel voorziene betalingstermijnen niet naleeft en hierdoor verwijlinteresten en/of andere schadevergoedingen verschuldigd zijn, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren.
ARTIKEL 5 Borgtocht
Het opdrachtgevend bestuur verzoekt de weerhouden aannemer van werken de borgtocht te stellen. Deze heeft betrekking op de totaliteit van de opdracht. Het opdrachtgevend bestuur zal de borgtocht geheel of gedeeltelijk aanwenden ten voordele van deze partijen ten aanzien van wie de aannemer tekort geschoten is.
Aanwending van de borgtocht zal enkel gebeuren op aanvraag en/of met goedkeuring van de betrokken partij(en).
ARTIKEL 6 Leiding der werken
§1. Het opdrachtgevend bestuur duidt de leidend ingenieur aan voor alle werken. De gemeente staat in voor de betaling van het ereloon van het studiebureau – welke als leidend ingenieur optreedt - in verhouding tot hun aandeel in het totale project. De gemeente sluit hiervoor een overeenkomst af.
De leidend ingenieur neemt de leiding der werken waar. Dit betekent dat hij alleen gemachtigd is om - voor alle werken wie ze ook ten laste neemt - opdrachten te geven aan de aannemer, proces-verbaal van ingebrekestelling op te maken, proces-verbaal van voorlopige en definitieve oplevering der werken op te maken, de werken te schorsen, vorderingsstaten goed te keuren, verrekeningen op te maken en voor te stellen, eventuele maatregelen van ambtswege voor te stellen, enzovoort.
Voor beslissingen die betrekking hebben op het deel ten laste van (een) bepaalde partij(en) zal de leidend ingenieur voorafgaand aan zijn beslissing advies vragen aan deze partij(en). In elk geval dient dit advies te worden gegeven binnen een termijn van twee weken teneinde de vlotte vooruitgang der werken te garanderen. Indien nodig voor de goede gang van zaken op de werf zal deze termijn ingekort worden hetgeen expliciet in de adviesvraag wordt vermeld.
In principe is dit advies bindend. Wanneer de leidend ingenieur meent dat hierdoor het project in zijn geheel in het gedrang komt, bijvoorbeeld door belangenconflicten en/of onvoorziene omstandigheden (zoals bvb. technische moeilijkheden, het uitblijven van beslissingen,…) en de opdracht niet in overeenstemming met de vooropgezette planning kan worden uitgevoerd, zal de leidend ingenieur deze situatie binnen de twee werkdagen met de vertegenwoordigers van alle partijen bespreken en zullen zij in onderling overleg binnen de twee werkdagen een beslissing proberen te nemen. Komen partijen niet overeen binnen die termijn wordt de leidend ingenieur bij deze bepaling door hen gemachtigd om een beslissing te nemen in het belang van het project als geheel.
§2. De opdracht van de leidend ingenieur wordt uitgevoerd, deels voor rekening van Aquafin, deels voor rekening van de gemeente.
Per deel maakt het studiebureau afzonderlijke facturen. Alle partijen zullen de facturen betalen conform de bepalingen van de tussen de partijen en studiebureau gesloten ereloonovereenkomst.
Indien één der partijen de wettelijk of contractueel voorziene betalingstermijnen niet naleeft en hierdoor verwijlinteresten en/of andere schadevergoedingen verschuldigd zijn, zal de in gebreke gebleven partij de andere partijen volledig vrijwaren.
ARTIKEL 7 Toezicht der werken
Het opdrachtgevend bestuur duidt, bij sluiting der werken, na gemeen overleg een toezichter aan voor het toezicht op alle werken en draagt hiervan de kosten.
De gemeente mag gemandateerde waarnemers aanstellen die de werken te hunnen laste mee mogen opvolgen. Deze gemandateerde waarnemers kunnen advies geven aan de toezichter en/ of leidend ambtenaar. Dit advies is eveneens bindend tenzij er tegenstrijdigheden zouden kunnen uit voortvloeien.
De gemeente draagt de volledige verantwoordelijkheid voor het advies dat deze gemandateerde waarnemers verstrekken en staat in voor de kosten hiervan.
ARTIKEL 8 Wijziging en Verrekening
Indien tijdens de uitvoering van de opdracht een (belangrijke) wijziging van de opdracht voor het gedeelte ten laste van één of meerdere andere partijen noodzakelijk wordt geacht, wordt vóór de betekening aan de aannemer de goedkeuring van de betrokken partij(en) bekomen met de vooropgestelde wijzigingen en verrekeningen.
ARTIKEL 9 Aansprakelijkheid
§1. Elke partij is aansprakelijk voor de schade die door haar of in haar opdracht is veroorzaakt.
§2. De partijen verbinden zich ertoe om, behoudens ingeval van een zware fout of nalatigheid, het opdrachtgevende bestuur volledig te vrijwaren en in alle geschillen vrijwillig tussen te komen. Het opdrachtgevend bestuur verstrekt alle inlichtingen ten behoeve van eventuele gerechtelijke procedures.
§3. Voor zover niet kan worden uitgemaakt of geschillen betrekking hebben op de werken ten laste van de ene of andere partij, zullen de partijen de gebeurlijke aansprakelijkheid op zich nemen op basis van het aandeel van elk der partijen in de samengevoegde opdracht en instaan voor eventuele financiële gevolgen van deze aansprakelijkheid.
ARTIKEL 10 Boetes en kortingen wegens minwaarde
De boetes en/of kortingen wegens minwaarde die duidelijk overeenstemmen met een bepaald aandeel, komen ten goede aan de betrokken partij. De andere boetes (van algemene aard) en/of kortingen wegens minwaarde die niet onmiddellijk toewijsbaar zijn aan een bepaald deel, worden pro rata van de inschrijvingsbedragen voor de verschillende delen verdeeld over de verschillende partijen.
ARTIKEL 11 Voorlopige en definitieve oplevering. Vrijgave borgtocht.
Aangezien het één globale aanneming betreft, worden de voorlopige en de definitieve oplevering verleend voor de volledige aanneming, dus voor alle delen samen. De voorlopige en de definitieve oplevering worden door de leidende ingenieur gegeven.
De vrijgave van de borgtocht heeft betrekking op de ganse aanneming.
De processen-verbaal van de voorlopige en de definitieve oplevering worden door de leidende ingenieur opgesteld en een afschrift wordt overgemaakt aan alle betrokken partijen.
Voor het plaatsbezoek met het oog op de oplevering worden alle betrokken partijen minimum twee weken vooraf uitgenodigd per aangetekend schrijven. Iedere partij wordt aldus de mogelijkheid geboden om aanwezig te zijn en, tegensprekelijk, zijn opmerkingen te formuleren en desnoods te laten opnemen in het proces-verbaal van oplevering.
Indien de partijen oordelen dat de werken niet opgeleverd kunnen worden, geven zij hierover een duidelijke motivatie.
De leidende ingenieur volgt de procedure zoals beschreven in artikel 6.
ARTIKEL 12 Verzekeringen
Alle partijen staan in voor de verzekering van hun aandeel in de opdracht en vrijwaren de andere partijen.
ARTIKEL 13 Waarborg
Tijdens de waarborgperiode zal iedere partij aan het opdrachtgevend bestuur elk schadegeval ten gevolge van een eventuele gebrekkige uitvoering van de opdracht overmaken. Het opdrachtgevend bestuur zal vervolgens de nodige maatregelen nemen.
ARTIKEL 14 Onderhoud en beheer
De gemeente verklaart zich akkoord om, vanaf de voorlopige oplevering van de werken door de aannemer, het beheer en het onderhoud van de wegenis, rioolkolken, dienstrioleringen, huis- en kolkaansluitingen te hunnen laste te nemen.
De partij die voor aanvang der werken instond voor het beheer en onderhoud van de RWA-afvoer zal dat ook na uitvoering van die werken doen.
ARTIKEL 15 Reiniging van riolering
De beheerder van de gemeentelijke riolering aansluitend op de door Aquafin aan te leggen/renoveren leiding verbindt er zich toe deze rioleringen te reinigen zodat de werken en naderhand de exploitatie volgens de regels van de kunst en/of de vigerende wetgeving kan gebeuren. De kosten verbonden aan deze rioleringswerken zijn ten laste van eerder vermelde beheerder.
RTIKEL 16 Aansluitingen
De gemeente verplicht er zich toe bij latere aansluitingen van woningen, straatkolken of dienstrioleringen op de bovengemeentelijke riolering voorafgaand de technische aspecten te bespreken met Aquafin en het schriftelijke akkoord van Aquafin te bekomen.
ARTIKEL 17 GIPOD
§1. Het opdrachtgevend bestuur verbindt zich er toe om alle werken welke voorwerp zijn van deze overeenkomst en onder het toepassingsgebied van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en haar uitvoeringsbesluiten (hierna genoemd " GIPOD-decreet") vallen, in te geven in GIPOD. Zij zal hierbij de modaliteiten van het GIPOD-decreet in acht nemen. Het opdrachtgevend bestuur staat tevens in voor de tijdige ingave van wijzigingen (zoals onder meer uitbreidingen van werken) aan de werken.
Behoudens in geval dat de andere partijen hun verplichtingen, zoals bepaald in §2 niet nakomen of nagekomen zijn, zal het opdrachtgevend bestuur de andere partijen vrijwaren voor het hiervoor vermelde.
§2. De andere partijen verbinden zich daarentegen er toe dat het opdrachtgevend bestuur alle nodige informatie omtrent hun aandeel in de werken tijdig verkrijgt en dat deze info omtrent hun aandeel in de werken correct is zodat het opdrachtgevend bestuur de verplichtingen van § 1 correct kan uitvoeren. De andere partijen zullen hiervoor het opdrachtgevend bestuur vrijwaren.
ARTIKEL 18 Archeologie
§1. Elke partij staat in voor het opstellen van een archeologische nota die nodig is voor de werken ten haren laste.
Desgevallend wordt het opstellen van een archeologische nota na onderlinge overeenstemming gebundeld door de bouwheer waarbij de paragrafen 2 tot en met 5 van toepassing zijn.
§2. Overeenkomstig de wetgeving overheidsopdrachten en conform het onroerend erfgoeddecreet zal de bouwheer met betrekking tot de samengevoegde opdracht een archeoloog aanstellen voor het opstellen van een archeologische nota en het indienen van deze nota voor de bekrachtiging ervan door de bevoegde instantie.
Deze nota zal toegevoegd worden aan de aanvraag voor de stedenbouwkundige vergunning(en).
§3. Alle kosten i.v.m. de in paragraaf 2 vernoemde opdrachten worden door alle partijen pro rata gedragen.
Dit betreft o.a. – niet-limitatief – volgende kosten:
- het opmaken van de archeologische nota;
- extra gerelateerde prestaties door de archeoloog zoals aanpassingen aan ingediende nota’s vereist door de bevoegde instantie;
- uitbreiding van de nota ten gevolge van de uitbreiding van de werken.
§4. De bouwheer maakt een factuur op voor de hiervoor vermelde kosten die zij heeft gemaakt ten voordele van de werken van de andere partijen. Elk van de partijen staat in voor de tijdige betaling. In geval van laattijdige betaling door één van de partijen staat deze in voor de daar uit voortvloeiende verwijlinteresten en/of andere schadevergoedingen.
§5. Indien de archeologische nota verder onderzoek vereist zoals bv. vooronderzoek met bodemingreep, zullen de partijen – daar een ad hoc benadering noodzakelijk is - in onderlinge overleg de verdere modaliteiten bepalen.
ARTIKEL 19 Ketenaansprakelijkheid
Iedere partij zal tijdens uitvoering van werken in onroerende staat de sociale en fiscale schulden van de hoofdaannemer en diens onderaannemers controleren in het kader van werken in onroerende staat.
Op moment van sluiting mag de sociale en fiscale schuld van de hoofdaannemer niet hoger zijn dan 3000 euro. Dit wordt vóór versturen van de sluitingsbrief gecontroleerd door het opdrachtgevend bestuur.
De hoofdaannemer moet 7 dagen voordat enige onderaannemer de werf betreedt, de coördinaten en het RPR-nummer melden aan de leidend ingenieur, met kopie aan alle opdrachtgevers, ten einde de hogervermelde controle op sociale en fiscale schulden toe te laten.
De partijen komen overeen dat tijdens uitvoering de onderaannemers en eventuele andere onderaannemers in de keten met fiscale en sociale schulden de werf niet mogen betreden en desnoods moeten vervangen worden door schuldenvrije (onder)aannemers.
De partijen zullen hieromtrent de nodige bepalingen opnemen in het bestek.
ARTIKEL 20 Inwerkingtreding
Deze overeenkomst treedt in werking van zodra alle partijen deze samenwerkingsovereenkomst hebben getekend, opgemaakt te Aartselaar op 7 november 2023.
ARTIKEL 21 Ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst
Aangezien deze overeenkomst digitaal wordt ondertekend, wordt in overeenstemming met artikel 8.20 NBW slechts één (digitaal) exemplaar van deze overeenkomst opgemaakt.
§1. Een elektronische handtekening in de zin van een geavanceerde of gekwalificeerde elektronische handtekening overeenkomstig de Europese eIDAS verordening nr. 910/2014 of
§2. Gescande kopijen van de handgetekende overeenkomst in elektronisch formaat, dezelfde wettelijke bewijskracht bezitten als een handgetekend origineel document.
De bijlagen maken integraal deel uit van deze overeenkomst.
Bijlage: ereloonovereenkomst
Bijlage: veiligheidscoördinator
“Gelieve er rekening mee te houden dat in de onderliggende gegevens van de digitale handtekening uw rijksregisternummer zichtbaar is. Door uw digitale handtekening te plaatsen verklaart u zich akkoord dat uw rijksregisternummer kenbaar is voor de ontvanger van het document”
Voor de N.V. Aquafin Voor de gemeente
Marjolein Weemaes Kris Poelaert
Directeur Business Development en Innovatie Burgemeester
Danny Baeten Anna Maria Naert
Directeur Projectmanagement Algemeen directeur
Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur
Beslissing college 8 november 2023 - Concessie ‘De Kring’ – Plaatsingsprocedure sui generis voor een concessie van diensten – toewijzing uitbatingsrecht “concessie” De Kring
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld het gebruikersreglement voor 'De Kring' in te trekken.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist het gebruikersreglement 'De Kring' in te trekken.
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur.
Er zijn geen mondelinge noch schriftelijke vragen.
Namens Gemeenteraad,
Ann Naert
Algemeen Directeur
Frank Nevens
Voorzitter van de gemeenteraad