Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Besluit  OCMW-raad

ma 23/12/2024 - 21:00

Definitieve beslissing tot vrijwillige fusie - Reglement tussenkomst voor assistentiewoningen - goedkeuring

Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Kris Poelaert, Burgemeester
Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Paulette Debock, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
Bevoegdheid

artikel 77 en 78 decreet lokaal bestuur.

Juridische gronden

Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 77, 78, 285-288, 330-334

 

Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

Advies en motivering

Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.

Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.

Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.

Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.

De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.

Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1/1/2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.

 

Aan de Raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd om  het reglement tussenkomst voor assistentiewoningen goed te keuren.

Publieke stemming
Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De raad keurt het reglement tussenkomst voor assistentiewoningen goed volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.

 

Artikel 2:  Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.

 

 

REGLEMENT TUSSENKOMST VOOR ASSISTENTIEWONINGEN 


 

Artikel 1. Doelstelling

Het OCMW Herne voorziet een financiële ondersteuning, onder de vorm van een tussenkomst, om senioren met een beperkt inkomen de kans te bieden om in een assistentiewoning te wonen.

 

Artikel 2. Toepassingsgebied

Het bevoegd OCMW is het OCMW van de gemeente waar betrokkene gedomicilieerd was op het ogenblik van zijn opname in een erkende assistentiewoning (art. 2§1 van de Wet van 02 april 1965).

 

Artikel 3. Definities

  • De dagprijs is gelijk aan de naakte huur, de ondersteuning van de woonassistent, de 24-uurspermanentie, de crisiszorg en het verbruik van de gemeenschappelijke delen.
  • De naakte huurprijs is gelijk aan de zuivere huur (inclusief de ondersteuning van de woonassistent, de 24-uurspermanentie, de crisiszorg en het verbruik van de gemeenschappelijke delen.) en exclusief inbegrepen kosten (water, elektriciteit,...)
  • Erkende assistentiewoning: is een woonzorgvoorziening waar in een aangepaste infrastructuur en binnen een organisatorisch geheel ouderen zelfstandig en permanent verblijven, waarbij gedurende de dag en de nacht permanentie georganiseerd wordt, en waarbij zorg en ondersteuning aangeboden wordt waarop de gebruiker facultatief een beroep kan doen.
    • Begunstigde: de persoon die verblijft in een erkende assistentiewoning. 

 

  • De aanvrager: de begunstigde of zijn vertegenwoordiger.

 

Artikel 4. Bedrag tussenkomst

De tussenkomst moet de bewoner van een assistentiewoning toelaten kwaliteitsvol te wonen en volwaardig te kunnen participeren aan de maatschappij. Naast het betalen van de huur dient de bewoner nog voldoende inkomsten te hebben om in zijn levensonderhoud te voorzien.

Om te bepalen hoeveel iemand nodig heeft, baseren we ons op richtbedragen opgedeeld in korven per soort uitgave (zie bijlage 1). 

Op basis hiervan wordt een inkomen gegarandeerd van € 960,97 voor een alleenstaande en

€ 1666,75 voor een koppel, na betaling van de (naakte) huurprijs.

 

 

4.1  Berekening tussenkomst

 

  • Alle inkomsten (recentste inkomen bv. pensioen), ook deze uit roerende en onroerende goederen, worden in rekening gebracht, alsook sociale of gezondheidsvoordelen (bv zorgbudget voor ouderen of zeer zwaar zorgbehoevenden).

 

  • Een alleenstaande dient na betaling van de naakte huurprijs € 960,97 per maand over te hebben om te voorzien in zijn levensonderhoud.

 

  • Een koppel dient na betaling van de naakte huurprijs 1666,75 over te houden.

 

  • Het verschil tussen het resterend inkomen, na aftrek van de naakte huurprijs, en bovenstaand bedrag is de tussenkomst die het OCMW zal uitbetalen.

 

Artikel 5. Voorwaarden

  • De begunstigde dient gedomicilieerd te zijn in Herne op het moment van verhuis naar de assistentiewoning gedomicilieerd (art. 2§1 van de Wet van 02 april 1965).
  • Het OCMW komt slechts tussen na uitputting van de spaargelden of ander persoonlijk kapitaal en alle andere inkomsten van de begunstigde. Een vast bedrag spaargeld wordt niet meegerekend en vrijgesteld voor onverwachte kosten of voor de uitvaartkosten: €6200 

 

  • Wanneer een begunstigde een aanvraag tot tussenkomst indient en nog een woning of andere eigendommen bezit, kan de financieel directeur van het OCMW een hypotheek leggen op alle voor hypotheek vatbare goederen. Dit dient als waarborg voor de terugbetaling van de tussenkomsten die het OCMW heeft gedaan.

Deze beslissing kan worden genomen door het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD) zonder dat daarvoor toestemming van de begunstigde nodig is.

De kosten die gepaard gaan met het leggen van de hypotheek zijn voor rekening van het OCMW.

 

 

  • Het moet gaan om een erkende assistentiewoning.

 

  • De dagprijs (huurprijs excl energiekosten) mag niet meer bedragen dan € 45 per dag.

 

 

Artikel 6. De aanvraag

6.1 Procedure aanvraag

De aanvraag dient schriftelijk te worden ingediend door de begunstigde zelf of zijn vertegenwoordiger bij de voorzitter van het OCMW.  De aanvraag kan ook op elektronische manier worden ingediend volgens formulieren vastgesteld door de minister.

Na indiening van de aanvraag zal de maatschappelijk assistent een aantal gegevens opvragen om de financiële en sociale situatie van de begunstigde in kaart te brengen. Het gaat concreet om:

 

- een overzicht van alle mogelijke inkomsten

 

  • Belgische en buitenlandse pensioenen, inclusief vakantiegeld
  • alle vervangingsinkomsten
  • alle andere vergoedingen, zoals oa. integratietegemoetkoming,  zorgbudget voor zorgbehoevenden/ouderen …
  • inkomsten uit roerende goederen (vb. spaargelden)
  • inkomsten uit onroerende goederen (vb. kadastraal inkomen, huurinkomsten))
  • alimentatie
  • huuropbrengsten
  • teruggave personenbelasting
  • verzekeringen

 

- een overzicht van de roerende en onroerende goederen

- eventuele polissen hospitalisatieverzekering en BA-verzekering

- een ondertekend contract tussen de begunstigde en de residentie bij opname

- de dagprijs in de assistentiewoning

- een duidelijke toelichting van de tarieven van de residentie

- de goedkeuring van het agentschap zorg en gezondheid voor de toepassing van de dagprijs

- het huishoudelijk reglement van de residentie (indien nog niet in het bezit van het OCMW)

- een overzicht van de rekeningen en financiële contracten in het Centraal Aanspreekpunt van rekeningen en financiële contracten (CAP), op te vragen door de begunstigde of zijn vertegenwoordiger

-volledige uittreksels van de laatste 3 maanden van elke rekening.

-uittreksels met de stand van elke rekening voor de 5 jaar voorafgaand aan de aanvraag.

 

 

De aanvrager geeft het OCMW tevens een machtiging om informatie op te vragen bij verschillende instanties, zoals financiële instellingen (febelfin), de kruispuntbank voor sociale zekerheid en bij openbare besturen, en onder meer bij de ambtenaren van de Mechanografische Dienst van de Administratie der Directe Belastingen en bij dienst Registratie en Eigendommen. Dit is essentieel voor een grondig onderzoek naar de financiële en sociale situatie van de begunstigde, waarbij het OCMW tot 10 jaar terug kan kijken.

 

Als deze informatie niet tijdig wordt aangeleverd, kan dit leiden tot een onvolledig onderzoek, wat weer kan resulteren in een weigering van de aanvraag voor financiële ondersteuning.

 

Als het OCMW vaststelt dat de begunstigde een aanzienlijk deel van zijn vermogen heeft weggeschonken voorafgaand aan de hulpvraag, kan het OCMW de steunaanvraag weigeren.

 

 

6.2 Onderhoudsplicht

 

Bij de aanvraag wordt ook een onderzoek gevoerd naar de onderhoudsplicht om vast   te stellen of (een deel van) de kosten kunnen teruggevorderd worden op de onderhoudsplichtigen.

De tussenkomst kan worden teruggevorderd bij de onderhoudsplichtigen van de begunstigde. Dit is geregeld in artikel 98, §2 van de OCMW-wet.

 

Wie is onderhoudsplichtig?

 

De personen die verplicht moeten worden aangesproken:

  • de echtgeno(o)t(e) van de begunstigde
  • de (adoptie)kinderen van de begunstigde en hun echtgeno(o)t(e)

 

De personen die facultatief aangesproken kunnen worden:

  • Kleinkinderen
  • Stiefkinderen 

 

Hoeveel bedraagt de onderhoudsplicht?

De onderhoudsplicht wordt beperkt door 3 factoren:

  • reële kostprijs: de terugvordering is beperkt tot het bedrag van de tussenkomst die men ontvangen heeft.

 

  • kindsdeel: het bedrag dat wordt teruggevorderd, wordt gedeeld door het aantal kinderen (descendenten eerste graad). In principe wordt nooit meer dan het kindsdeel teruggevorderd.

De formule is:     Tussenkomst OCMW                          

                          Aantal descendenten eerste graad

In uitzonderlijke situaties kan het OCMW, op basis van goede motivatie, meer terugvorderen dan het kindsdeel, bijvoorbeeld bij duidelijke welstand van de onderhoudsplichtige.

 

  • terugvorderingsschaal: het OCMW volgt een vastgestelde schaal voor tussenkomsten en kan niet onder een bepaalde minimumdrempel terugvorderen. De berekening is gebaseerd op het netto (gezamenlijk) belastbaar inkomen van het jaar voorafgaand aan de beslissing van het OCMW.

 

Uitzondering bij vrijwillige verarming: als het vermogen van de begunstigde in de vijf jaar voorafgaand aan de financiële tussenkomst zonder aanvaardbare redenen aanzienlijk is verminderd, kan het OCMW de kosten terugvorderen van onderhoudsplichtigen, zelfs als hun inkomen onder de minimumdrempel valt.

 

Billijkheidsredenen: Het OCMW kan omwille van billijkheidsredenen individuele       uitzonderingen op de onderhoudsplicht toestaan. Dit wordt per geval beslist en                         gemotiveerd op basis van een grondig sociaal en financieel onderzoek. Het is aan de         onderhoudsplichtige om het OCMW schriftelijk op de hoogte te brengen van deze   billijkheidsredenen.

 

Artikel 7. Toekenning en uitbetaling

 

  • Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst beslist omtrent de toekenning van de tussenkomst. Afwijkingen kunnen slechts uitzonderlijk toegestaan worden bij beslissing van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, op basis van een grondig gemotiveerd sociaal verslag.
  • Toekenning van de tussenkomst gaat steeds in vanaf de eerste dag van volgende maandna aanvraag. Er gebeurt dus geen verrekening deel lopende maand.
  • De begunstigde is verplicht elke wijziging in inkomen of situatie te kennen te geven.
  • Tussentijdse herzieningen (bv. wegens wijziging inkomen) gaan steeds in vanaf de eerste dag van volgende maand. Er gebeuren dus geen terugvorderingen of bijpassingen voor een deel van de betrokken maand.   

Indien de inkomsten van de begunstigde in de loop van het jaar met minstens 10% wijzigen ten opzichte van de inkomsten van het aanvraagmoment wordt de tussenkomst herzien.

  • Bij stopzetting wordt de volledige tussenkomst van de lopende maand uitbetaald.
  • De tussenkomst wordt rechtstreeks aan de begunstigde uitbetaald.
  • Als zou blijken dat de begunstigde deze ondersteuning niet goed aanwendt (en zijn huur dus onbetaald blijft), kan de manier van uitbetaling gewijzigd worden en rechtstreeks aan de voorziening, waar de assistentiewoning gelegen is, gestort worden.
    • Indien de dagprijs in de loop van het jaar stijgt, wordt hier voor het lopende jaar geen rekening mee gehouden.
    • Indien bedrieglijk opzet blijkt wordt de financiële ondersteuning stopgezet en teruggevorderd.

 

Het OCMW behoudt zich het recht voor om bijkomend alle inlichtingen in te winnen die het nodig acht. Het deelt zijn beslissing binnen de dertig dagen na ontvangst van de aanvraag aan de begunstigde mee die deze beslissing desgevallend kan aanvechten zoals voorzien in de wet.

 

De tussenkomst in de dagprijs wordt toegekend voor een periode van maximum 1 jaar en wordt jaarlijks in januari herzien.

 

Artikel 8. Indexering

Alle bedragen vermeld in dit reglement worden jaarlijks op 1 januari N geïndexeerd op basis van volgende formule:

 bedrag 1/1/2025 x gezondheidsindex november N-1

                            gezondheidsindex november 2024

 

Bij een negatieve index (tegenover vorig dienstjaar) blijft de tussenkomst ongewijzigd.

 

Artikel 9. Inwerkingtreding

 

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.