Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Besluit  OCMW-raad

ma 23/12/2024 - 21:00

Definitieve beslissing tot vrijwillige fusie - Subsidiereglement ter ondersteuning van kinderopvanginitiatieven

Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Kris Poelaert, Burgemeester
Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Paulette Debock, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
Bevoegdheid

artikel 77 en 78 decreet lokaal bestuur

Juridische gronden

Decreet lokaal bestuur 22/12/2017 en latere wijzigingen.

Het gemeenteraadsbesluit van december 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne.

Advies en motivering

Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.

Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.

Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.

Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.

De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.

Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1/1/2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.

Zo moeten de bedragen op elkaar afgestemd worden en dient er een onderscheid gemaakt te worden in gezins – en groepsopvang.

Het subsidiereglement heeft tot doel nieuwe kinderopvanginitiatieven te stimuleren en bestaande initiatieven verder te ondersteunen. In ruil vragen we aan de kinderdagverblijven om actief samen te werken met het lokale bestuur.

 

Aan de raad wordt voorgesteld het subsidiereglement ter ondersteuning van kinderopvanginitiatieven goed te keuren.

Publieke stemming
Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De Raad voor maatschappelijk welzijn keurt het subsidiereglement ter ondersteuning van kinderopvanginitiatieven volgens dit besluit.

 

Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.

 

 

SUBSIDIEREGLEMENT TER ONDERSTEUNING VAN KINDEROPVANGINITIATIEVEN


DOELSTELLING

Onthaalouders en kinderopvanginitiatieven vervullen een belangrijke maatschappelijke opdracht. Het doel van dit subsidiereglement bestaat er uit om nieuwe kinderopvanginitiatieven te stimuleren en bestaande initiatieven verder te ondersteunen.

 

TOEPASSINGSGEBIED

De bepalingen in dit reglement zijn enkel van toepassing op kinderopvanginitiatieven voor baby’s en peuters tussen 0 en 3 jaar. Ze dienen gevestigd te zijn op het grondgebied van Herne en te beschikken over een erkenning bij het Agentschap Opgroeien.

Komen in aanmerking:

  • Onthaalouders met opvang in hun particuliere woning of op een externe locatie.
  • Samenwerkende onthaalouders met opvang in een particuliere woning of op een externe locatie
  • Zelfstandige kinderdagverblijven

Onderstaande toelagen (cfr. art 2,3 en 4) kunnen enkel aangevraagd worden door organisatoren die actief samenwerken met het lokaal bestuur. De samenwerking bestaat minstens uit:

 

  • Medewerking aan het digitaal lokaal loket kinderopvang.
  • Dit houdt in dat de engagementsverklaring wordt ondertekend en dat de verwijzing naar het lokaal loket kinderopvang wordt opgenomen in het huishoudelijk reglement. Voor nieuwe initiatieven kan de toelage pas worden uitbetaald na publicatie op het digitaal lokaal loket kinderopvang.
  • Een kennismakingsgesprek met de coördinator ‘Kinderopvang’ van de gemeente Herne in het kader van de aanvraag tot toekenning van een starterstoelage.
  • Het melden van een negatief inspectieverslag of dat het opvanginitiatief in handhaving is.

Kinderdagverblijven die een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente en/of het OCMW Herne hebben én waarvan de exploitatiekosten door de gemeente en/of OCMW worden ten laste genomen of kinderopvang bij de klant aan huis, vallen niet onder de toepassingen van dit reglement.

 

TOELAGE

Binnen de perken van het begrotingskrediet wordt een jaarlijkse werkingstoelage toegekend. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen gezins- en groepsopvang.

 

JAARLIJKSE WERKINGSTOELAGE:

  • € 500/gezinsopvang (alleenwerkende onthaalouder, opvang met maximum 8 kinderen)
  • € 1000/groepsopvang (Opvang vanaf 9 kinderen)

Binnen de perken van het begrotingskrediet wordt een eenmalige installatietoelage toegekend. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen gezins- en groepsopvang.

 

EENMALIGE INSTALLATIETOELAGE:

  • € 500/gezinsopvang (alleenwerkende onthaalouder, opvang met maximum 8 kinderen)
  • € 1000/groepsopvang (Opvang vanaf 9 kinderen)

De toelage is strikt gebonden aan het vestigingsadres en wordt uitbetaald door overschrijving op de bankrekening van voormeld kinderopvanginitiatief. De beslissing over het al dan niet toekennen van de toelage wordt ter kennis gegeven aan de aanvrager, ten laatste op de laatste werkdag van het eerste kwartaal.

Aanvraag /Uitbetaling

De toekenning van de jaarlijkse werkingstoelage gebeurt automatisch en o.b.v. een opgevraagde lijst bij het Agentschap Opgroeien. Er dient geen aanvraag te gebeuren.

De verantwoordelijke van het lokaal bestuur verifieert de gegevens bij het desbetreffende opvanginitiatief. Na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen wordt de jaarlijkse werkingstoelage uitbetaald in het laatste kwartaal van het jaar.

De aanvraag voor een installatietoelage dient te gebeuren binnen de 6 maanden na de opstart van het opvanginitiatief. Het aanvraagformulier is beschikbaar op de website van het lokaal bestuur of op te vragen bij de coördinator van de kinderopvang.

Na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen wordt de installatietoelage uitbetaald binnen de 3 maanden na de aanvraag.

 

STOPZETTING OF SCHORSCHING OPVANGINITIATIEF

Bij een vroegtijdige stopzetting of schorsing van het opvanginitiatief in de periode waarop de toelage betrekking heeft, wordt deze pro rata toegekend.

Indien er aan een voorwaarde ifv de samenwerking met het lokaal bestuur niet wordt voldaan, wordt de engagementsverklaring stopgezet en kan er geen werkings- of installatietoelage worden toegekend.

 

INWERKINGTREDING

Het reglement treedt in werking vanaf 1/1/2025.