Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Besluit  OCMW-raad

ma 23/12/2024 - 21:00

Definitieve beslissing tot vrijwillige fusie - Huishoudelijk reglement personenalarmsysteem + huurovereenkomst - Goedkeuring

Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Kris Poelaert, Burgemeester
Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Paulette Debock, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
Bevoegdheid

artikel 77 en 78 decreet lokaal bestuur.

Juridische gronden

Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 77, 78, 285-288, 330-334

 

Besluit van de gemeenteraad van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

Advies en motivering

Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.

Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.

Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.

Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.

De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.

Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de respectievelijke raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1/1/2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.

 

Om de verhuur en het goede gebruik van een persoonalarmsysteem te garanderen is de opmaak van een reglement en een overeenkomst tussen het OCMW en de klant noodzakelijk.

 

Aan de Raad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement personenalarmsysteem en de overeenkomst tussen het OCMW en de klant goed te keuren. 

Publieke stemming
Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De raad keurt het huishoudelijk reglement personenalarmsysteem goed volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.

 

Artikel 2: De raad keurt de overeenkomst voor het gebruik van het personenalarmsysteem goed volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.

 

Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur.

 

 

 

HUISHOUDELIJK REGLEMENT PERSONENALARMSYSTEEM

 

Doel

Het OCMW Herne heeft in samenwerking met TELE-HULP v.z.w. (een vzw, gespecialiseerd in bijstand aan huis vanuit de centrale voor alleenstaande en hulpbehoevende personen) het doel om personen bij te staan die omwille van een bestendige slechte fysieke of mentale toestand niet in staat zijn zichzelf te behelpen bij een noodsituatie (bv. val of woning op eigen krachten verlaten). 

 

Toepassingsgebied

De aanvrager kan gebruik maken van een personenalarmsysteem wanneer hij behoort tot één van de volgende drie categorieën:

  1. de aanvrager is 65 jaar of ouder
  2. de aanvrager jonger dan 65 jaar met een medisch probleem. Dit dient aangetoond te worden door een medisch attest of tijdens het sociaal onderzoek door de maatschappelijk assistent.

 

Bijkomende voorwaarden:

wonen op het grondgebied van Herne

recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen

verblijven in een particuliere woning

 

Aanvang en opzeg


  • Bij opstart wordt een huurovereenkomst getekend tussen beide partijen.
  • Beide partijen kunnen het contract schriftelijk opzeggen mits inachtneming van een termijn van 1 maand, ingaand vanaf de eerste dag van de maand volgend op de dag van opzeg. 

In onderling akkoord kan de opzegtermijn ingekort worden. (bv. verhuis)

  • Bij overlijden van de gebruiker stopt dit contract automatisch vanaf de dag van teruggave van het toestel.
  • Bij een langdurige afwezigheid of opname in het ziekenhuis (langer dan één maand) dient de gebruiker hiervan kennis te geven aan het OCMW.
  • Het contract is verbroken in de volgende gevallen:

    -  bij wanbetaling: hiervan is sprake wanneer de gebruiker geen gevolg geeft aan twee herinneringen en binnen de termijn gesteld bij de laatste aangetekende brief;
    -  wanneer de gebruiker stelselmatig en opzettelijk weigert de gebruikersaanwijzing te volgen, ondanks de schriftelijke herinneringen van TELE-HULP v.z.w. of het OCMW;
    -  wanneer de gebruiker zijn andere verplichtingen niet nakomt of stelselmatig misbruik maakt van het toestel.

 

Aanvraag

 

Aanvragen kunnen ingediend worden bij het OCMW (contactgegevens – zie verder). Indien er een toestel voorradig is, wordt het na afspraak met de gebruiker door het OCMW of door TELE-HULP v.z.w. geplaatst.

 

Werking

 

Het OCMW  verzekert volgende dienstverlening door TELE-HULP v.z.w.:

  • beantwoorden van elke oproep 24/24 en 7/7 dagen via het toestel voor personenalarm en trachten te communiceren met de gebruiker
  • in geval van dialoog met de gebruiker, gehoor geven aan de gestelde vragen
  • in geval van verwarde dialoog of bij gebrek aan antwoord, alle contacten opnemen met de naasten, zoals opgetekend in de inlichtingenfiche (die werd opgesteld in onderling akkoord) of indien nodig met de hulpdiensten
  • nagaan of de contacten wel degelijk resultaat opleveren

 

Om te verzekeren dat TELE-HULP v.z.w. aan deze verplichtingen kan voldoen, zal de gebruiker:

  • de inlichtingenfiche juist invullen en het OCMW op de hoogte brengen van elke wijziging.
  • elke maand een test uitvoeren met de zender zodat TELE-HULP v.z.w.de toestand van de batterijen kan nagaan.
  • het OCMW op de hoogte brengen van elke verhuis, verandering van Telecomoperator, en ook van pannes, storingen of verplaatsing van de installatie.
  • de gebruiker is ertoe gehouden elke wijziging in de feitelijke gezinssamenstelling, fysieke toestand, mantelzorg of verblijfplaats onmiddellijk te melden bij het OCMW.

 

Kostprijs

 

Door ondertekening van de overeenkomst verbindt de gebruiker zich tot de betaling van een maandelijks abonnement en een waarborg. De factuur wordt na afloop van het kwartaal opgesteld. 

 

  • Een maandelijks abonnement van € 12,50 (btw inclusief) voor een toestel op vaste lijn.
  • Een maandelijks abonnement van € 16,00 (btw inclusief) voor een toestel met SIM-kaart.
  • Het abonnement dekt de werkingskosten van de dienst. Afhankelijk van het moment van plaatsing gaat de huur in vanaf dezelfde maand (plaatsing vóór de 15de van de maand) of de maand erop (plaatsing na de 15de). Het abonnement dient per kwartaal aan het OCMW te worden betaald op rekeningnummer IBAN BE42 0910 0088 5254. Dit kan per overschrijving of domiciliëring (bij voorkeur).
  • De abonnementsprijs kan herzien worden in functie van de prijs aangerekend aan het OCMW door TELE-HULP v.z.w.  Desgevallend worden de gebruikers hiervan schriftelijk in kennis gesteld.
  • Vóór de ingebruikname van het toestel is de gebruiker verplicht een waarborg van € 50 te storten op rekeningnummer IBAN BE42 0910 0088 5254 van het OCMW van Herne. De waarborg wordt aan de gebruiker teruggestort na teruggave van het toestel voor personenalarm en na aftrek van openstaande bedragen.
  • De gebruiker zal het toestel als een goede huisvader bewaren en gebruiken. Technische defecten vallen ten laste van het OCMW, tenzij ze te wijten zijn aan een onzorgvuldig gebruik van het toestel. Bij verlies of beschadiging van het toestel of zijn onderdelen, zal de schade aangerekend worden aan de gebruiker en dit voor een maximumbedrag van 400 € per toestel. Desgevallend staat het vrij aan de gebruiker zijn verzekering aan te spreken (Bv. brandverzekering, familiale verzekering, …).
  • De gebruiker is verplicht een volledig ingevuld formulier aan het OCMW te overhandigen. Dit formulier vermeldt gegevens omtrent de persoon die het personenalarm gebruikt, enkele gegevens omtrent zijn gezondheidstoestand en in het bijzonder de naam van meldadressen en sleuteladressen (minstens 3 noodzakelijk). Er wordt tenminste één sleuteladres gevraagd in de onmiddellijke omgeving van de woning, opdat, na alarm, hulp kan verleend worden. Wanneer geen van deze adressen bereikbaar zijn, kunnen de hulpverleners maatregelen nemen om de woning van de gebruiker binnen te komen. De schade die erdoor wordt aangericht, is voor rekening van de gebruiker. Deze laatste moet de wijzigingen betreffende de meld- en sleuteladressen onmiddellijk aan het OCMW meedelen.
  • De gebruiker moet het OCMW op de hoogte stellen van een eventuele buitengebruikstelling (bv. opname ziekenhuis) of niet functioneren van het toestel.


Plaatsing

  • De gebruiker is verplicht een volledig ingevuld formulier aan het OCMW te overhandigen. Dit formulier vermeldt gegevens omtrent de persoon die het personenalarm gebruikt, enkele gegevens omtrent zijn gezondheidstoestand en in het bijzonder de naam van meldadressen en sleuteladressen (minstens 3 noodzakelijk). Er wordt tenminste één sleuteladres gevraagd in de onmiddellijke omgeving van de woning, opdat, na alarm, hulp kan verleend worden. Wanneer geen van deze adressen bereikbaar zijn, kunnen de hulpverleners maatregelen nemen om de woning van de gebruiker binnen te komen. De schade die erdoor wordt aangericht, is voor rekening van de gebruiker. Deze laatste moet de wijzigingen betreffende de meld- en sleuteladressen onmiddellijk aan het OCMW meedelen.
  • De gebruiker moet het OCMW op de hoogte stellen van een eventuele buitengebruikstelling (bv. opname ziekenhuis) of niet functioneren van het toestel. De gebruiker moet tevens verwittigen bij een eventuele verhuis om het toestel te kunnen verplaatsen of het contract te beëindigen.
  • De gebruiker dient ervoor te zorgen dat een normale telefoonaansluiting met stopcontact aanwezig is en dit maximum twee meter uit elkaar. De kosten van een telefonische aansluiting, evenals noodzakelijke aanpassingswerken, zijn ten laste van de gebruiker. Indien de gebruiker niet over een vaste telefoonlijn beschikt, kan een toestel met SIM-kaart geplaatst worden. Aansluiting via vaste lijn (in geval dat beide mogelijkheden bestaan), heeft voorrang. De plaatsing, het onderhoud van het toestel evenals de verplaatsing, alsook andere veranderingen zijn uitsluitend door TELE-HULP v.z.w. uit te voeren of door personeelsleden van het OCMW. Het toestel omvat o.m. een zender die om de hals of de pols wordt gedragen.
  • Indien er voor het plaatsen van het toestel dient geboord te worden of gaten dienen te worden aangebracht, moet de gebruiker de eigenaar van de woning hiervan op de hoogte stellen.


Aansprakelijkheid

 

  • Noch het OCMW noch TELE-HULP v.z.w. kunnen aansprakelijk gesteld worden voor het niet of onvoldoende reageren van openbare hulpdiensten, bewakingsdiensten of eender wie vermeld op het individueel formulier.
  • Noch het OCMW, noch TELE-HULP v.z.w. kunnen aansprakelijk gesteld worden voor alle directe of indirecte schade die voortvloeit uit overbodige oproepen. Dit zijn oproepen waaruit blijkt dat de tussenkomst van de hulpdiensten onnodig was.
  • Noch het OCMW, noch TELE-HULP v.z.w kunnen aansprakelijk gesteld worden voor het niet-functioneren van een geplaatst en getest toestel.
  • Het toestel blijft eigendom van het OCMW. Het toestel mag niet uitgeleend worden aan derden. De gebruiker mag het toestel enkel gebruiken in noodsituaties waarbij hulpverlening noodzakelijk is.

 

Klacht

 

Met eventuele moeilijkheden of opmerkingen over de dienstverlening kan de gebruiker terecht bij de dienstverantwoordelijke. Deze zal de nodige stappen ondernemen om tot een aanvaardbare oplossing te komen.

Het OCMW streeft altijd naar een optimale dienstverlening en vlotte afhandeling van je aanvragen en dossiers. Ben je toch ontevreden over de gemeentelijke dienstverlening, dan kan je een klacht indienen bij het lokaal bestuur. De klachtenprocedure kan je terugvinden op de gemeentelijke website.

Inwerkingtreding

 

Dit reglement gaat in op 01 januari 2025 en werd goedgekeurd door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 23 december 2024.

 

Overgangsmaatregel

Inwoners van Herne die op datum van 31/12/2024 een getekende overeenkomst hebben met het lokaal bestuur van Galmaarden of Herne, kunnen verder beroep doen op de dienstverlening in Herne. Zij vallen voor het toepassingsgebied onder het reglement van het desbetreffende bestuur. Voor alle andere bepalingen is het reglement van het huren van een personenalarmtoestel van Herne van toepassing.


 

HUUROVEREENKOMST TOESTEL VOOR PERSONENALARM

 

 

 

 

 

Tussen het OCMW Herne enerzijds,

 

 

 

en  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .,

 

 

 

hierna genoemd "gebruiker” anderzijds.

 

 

 


Definities

 

 

 

  • Sleuteladres: een plaats die de gebruiker opgeeft waar een reservesleutel aanwezig is.
  • Meldadres: contactpersonen die in nood mogen opgebeld worden.

 

 

 

Aanvang

 

 

 

De huur vangt aan op datum van plaatsing door TELE-HULP vzw.

 

 

 

 

 

Werking

 

 

 

Het OCMW van Herne verzekert de volgende dienstverlening via TELE-HULP v.z.w.:

 

 

 

  • Beantwoorden van elke oproep 24/24 en 7/7 dagen.
  • In geval van dialoog met de gebruiker, gehoor geven aan de gestelde vragen.
  • In geval van verwarde dialoog of bij gebrek aan antwoord, alle contacten opnemen met de naasten, zoals opgetekend in de inlichtingenfiche (die werd opgesteld in onderling akkoord) of indien nodig met de hulpdiensten.
  • Nagaan of de contacten wel degelijk resultaat opleveren.

 

 

 

Om te verzekeren dat TELE-HULP v.z.w. aan deze verplichtingen kan voldoen, zal de gebruiker:

 

 

 

  • De inlichtingenfiche juist invullen en het OCMW op de hoogte brengen van elke wijziging.
  • Elke maand een test uitvoeren met de zender zodat TELE-HULP v.z.w. de toestand van de batterijen kan nagaan.
  • Het OCMW op de hoogte brengen van elke verhuis, verandering van telecomoperator, en ook van pannes, storingen of verplaatsing van de installatie.
  • De gebruiker is ertoe gehouden elke wijziging in de feitelijke gezinssamenstelling, fysieke toestand, mantelzorg of verblijfplaats onmiddellijk te melden bij het OCMW.

 

 

 

 

 

Kostprijs

 

 

 

Door ondertekening van onderhavig contract verbindt de gebruiker zich tot de betaling van een maandelijks abonnement en een waarborg. De factuur wordt na afloop van het kwartaal opgesteld. 

 

 

 

 

 

  • Een maandelijks abonnement van € 12,50 voor een toestel op vaste lijn.
  • Een maandelijks abonnement van € 16,00 voor een toestel met SIM-kaart
  • Dit abonnement dekt de werkingskosten van de dienst. Afhankelijk van het moment van plaatsing gaat de huur in vanaf dezelfde maand (plaatsing vóór de 15de van de maand) of de maand erop (plaatsing na de 15de). Het abonnement dient per kwartaal aan het OCMW te worden betaald op rekeningnummer IBAN BE42 0910 0088 5254. Dit kan per overschrijving of domiciliëring (bij voorkeur).

 

 

 

 

 

  • De abonnementsprijs kan herzien worden in functie van de prijs aangerekend aan het OCMW door TELE-HULP v.z.w. Desgevallend worden de gebruikers hiervan vooraf schriftelijk in kennis gesteld.

 

  

 

 

 

  • Vóór de ingebruikname van het toestel is de gebruiker verplicht een waarborg van € 50 te storten op rekeningnummer IBAN BE42 0910 0088 5254. van het OCMW Herne. De waarborg wordt aan de gebruiker teruggestort na aftrek van openstaande bedragen.

 

 

 

  

 

  • De gebruiker zal het toestel als een goede huisvader bewaren en gebruiken. Technische defecten vallen ten laste van het OCMW, tenzij ze te wijten zijn aan een onzorgvuldig gebruik van het toestel. Bij verlies of beschadiging van het toestel of zijn onderdelen, zal de schade aangerekend worden aan de gebruiker en dit voor een maximumbedrag van € 400 per toestel. Desgevallend staat het vrij aan de gebruiker zijn verzekering aan te spreken (Bv. brandverzekering, familiale verzekering, …).

 

 

 

 

 

 

 

Plaatsing 

 

 

 

  • De gebruiker is verplicht een volledig ingevuld formulier aan het OCMW te overhandigen. Dit formulier vermeldt gegevens omtrent de persoon die het personenalarm gebruikt, enkele gegevens omtrent zijn gezondheidstoestand en in het bijzonder de naam van meldadressen (minstens 3 noodzakelijk). Er wordt tenminste één sleuteladres gevraagd in de onmiddellijke omgeving van de woning, opdat, na alarm, hulp kan verleend worden. Wanneer geen van deze adressen bereikbaar zijn, kunnen de hulpdiensten maatregelen nemen om de woning van de gebruiker binnen te komen. De schade die erdoor wordt aangericht, is voor rekening van de gebruiker. De gebruiker moet de wijzigingen betreffende de meld- en sleuteladressen onmiddellijk aan de Dienst Zorg meedelen.  

  • De gebruiker moet het OCMW op de hoogte stellen van een eventuele buitengebruikstelling (bv. opname ziekenhuis) of niet functioneren van het toestel. De gebruiker moet ook verwittigen bij een eventuele verhuis om het toestel te kunnen verplaatsen of het contract te beëindigen.

 

  • De gebruiker dient ervoor te zorgen dat een normale telefoonaansluiting met stopcontact aanwezig is en dit maximum twee meter uit elkaar. De kosten van een telefonische aansluiting, evenals noodzakelijke aanpassingswerken, zijn ten laste van de gebruiker. Indien de gebruiker niet over een vaste telefoonlijn beschikt, kan een toestel met SIM-kaart geplaatst worden. Aansluiting via vaste lijn (in geval dat beide mogelijkheden bestaan) heeft voorrang. De plaatsing, het onderhoud van het toestel evenals de verplaatsing, alsook andere veranderingen zijn uitsluitend door TELE-HULP v.z.w. uit te voeren of door personeelsleden van het OCMW. Het toestel omvat o.m. een zender die om de hals of de pols wordt gedragen. 

 

  • Indien er voor het plaatsen van het toestel dient geboord te worden, moet de gebruiker de eigenaar van de woning hiervan op de hoogte stellen

 

 

 

Aansprakelijkheid

  • Noch het OCMW, noch TELE-hulp v.z.w. kunnen aansprakelijk gesteld worden voor het niet of onvoldoende reageren van openbare hulpdiensten, bewakingsdiensten of eender wie vermeld op het individueel formulier.
  • Noch het OCMW, noch TELE-hulp v.z.w. kunnen aansprakelijk gesteld worden voor alle directe of indirecte schade die voortvloeit uit overbodige oproepen. Dit zijn oproepen waaruit blijkt dat de tussenkomst van de hulpdiensten onnodig was.
  • Noch het OCMW, noch TELE-hulp v.z.w. kunnen aansprakelijk gesteld worden voor het niet-functioneren van een geplaatst en getest toestel.
  • Het toestel blijft eigendom van het OCMW. Het toestel mag niet uitgeleend worden aan derden. De gebruiker mag het toestel enkel gebruiken in noodsituaties waarbij hulpverlening noodzakelijk is.

 

 

 

Opzeg

 

 

 

  • Beide partijen kunnen het contract schriftelijk opzeggen mits inachtneming van een termijn van 1 maand, ingaand vanaf de eerste dag van de maand volgend op de dag van opzeg.
  • Bij een langdurige afwezigheid of opname in het ziekenhuis (langer dan één maand) dient de gebruiker hiervan kennis te geven aan de Dienst Zorg.
  • Het contract wordt verbroken in de volgende gevallen:
    -        bij wanbetaling: hiervan is sprake wanneer de gebruiker geen gevolg geeft aan twee herinneringen en binnen de termijn gesteld bij de laatste aangetekende brief;
    -        wanneer de gebruiker stelselmatig en opzettelijk weigert de gebruikersaanwijzing te volgen, ondanks de schriftelijke herinneringen van TELE-HULP v.z.w. of het OCMW.
    -        wanneer de gebruiker zijn contractuele verplichtingen niet nakomt of stelselmatig misbruik maakt van het toestel. 

 

  • Bij overlijden van de gebruiker stopt dit contract automatisch vanaf de dag van teruggave van het toestel. 

 

 

 

 

 

 

 

Klacht

 

 

 

Met eventuele moeilijkheden of opmerkingen over de dienstverlening kan de gebruiker terecht bij de dienstverantwoordelijke. Deze zal de nodige stappen ondernemen om tot een aanvaardbare oplossing te komen.

 

 

 

Het OCMW streeft altijd naar een optimale dienstverlening en vlotte afhandeling van je aanvragen en dossiers. Ben je toch ontevreden over de gemeentelijke dienstverlening, dan kan je een klacht indienen bij het lokaal bestuur. De klachtenprocedure kan je terugvinden op de gemeentelijke website

 

 

 

 

Contactgegevens

 

 

 

OCMW Herne – thuisdienst

 

 

 

Centrum 17

 

 

 

1540 Herne

 

 

 

 

 

 

 

Telefonisch elke werkdag tussen 8u-16u bereikbaar

 

 

 

Tel.:

 

 

 

Email: nog aan te vullen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldus gedaan te Herne in 2 exemplaren, op  . . / . . / . . . .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Namens het OCMW,

 

 

 

 

 

 

 

De gebruiker                        Algemeen directeur                      De Voorzitter