Terug
Gepubliceerd op 24/12/2024

Besluit  OCMW-raad

ma 23/12/2024 - 21:00

Definitieve beslissing tot vrijwillige fusie - Huishoudelijk reglement voor de opvangstructuren

Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Kris Poelaert, Burgemeester
Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Paulette Debock, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
Bevoegdheid

Het decreet lokaal bestuur, artikel 77, 78, 285-288, 330-334

Juridische gronden

De wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen

 

Het koninklijk besluit van 2 september 2018 tot vastlegging van het stelsel en de werkingsregels van toepassing op de opvangstructuren en de modaliteiten betreffende de kamercontroles

 

Het ministerieel besluit van 21 september 2018 tot vastlegging van het huishoudelijk reglement van de opvangstructuren

 

Het Koninklijk besluit van 24 september 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 24 juli 2012 tot regeling van de terugbetaling door het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers van de kosten van de materiële hulp door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn toegekend aan een begunstigde gehuisvest in een lokaal opvanginitiatief.

 

De minimale normen inzake opvang van Fedasil

 

Richlijnen inzake de toekenning van leefgeld van Fedasil

Advies en motivering

Vanaf 1 januari 2025 vormen Galmaarden, Gooik en Herne samen de fusiegemeente Pajottegem.

Tijdens de voorbereidingsfase van de fusie kunnen de raden geen beslissingen nemen die de nieuwe gemeente binden. Evenmin kan het territorialiteitsprincipe geschaad worden.

Het is echter niet realistisch en niet wenselijk dat de raad van de nieuwe gemeente Pajottegem (pas) op de eerste vergadering alle beleidsbeslissingen neemt over de organisatie van de nieuwe gemeente.

Daarom voerde de regelgever in artikel 351 van het decreet lokaal bestuur een overgangsperiode in. Die periode begint wanneer de nieuwe gemeente start.

De besluiten, de reglementen en de verordeningen van de 'oorspronkelijke' gemeenten blijven geldig op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeenten tot de dag waarop de bevoegde overheid ze opheft.

Om echter een gelijke behandeling tussen de inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne te garanderen worden waar mogelijk reglementen nu al op elkaar afgestemd en wordt aan de resp. raden van Galmaarden, Gooik en Herne voorgesteld om de reeds op elkaar afgestemde reglementen goed te keuren zodat deze vanaf 1/1/2025 identiek zijn en een gelijke toepassing mogelijk is voor alle inwoners van Galmaarden, Gooik en Herne.

 

Aan de raad wordt voorgesteld het Huishoudelijk reglement voor de opvangstructuren Herne goed te keuren.

Publieke stemming
Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

 

Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het huishoudelijk reglement voor de opvangstructuren, goed. 

 

Artikel 2: Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.


Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 ev decreet lokaal bestuur.

 

 

HUISHOUDELIJK REGLEMENT VOOR DE OPVANGSTRUCTUREN 

 

Welkom in onze opvangstructuur!

 

 

In dit huishoudelijk reglement (HHR) geven wij u uitleg over uw rechten en plichten en de te respecteren regels gedurende uw verblijf in de opvangstructuur. Het is zeer belangrijk dat u dit reglement goed begrijpt.

 

De volgende dienstverlening is beschikbaar in de opvangstructuur:

 

  • huisvesting
  • maaltijden
  • toegang tot sanitaire voorzieningen, en toiletartikelen
  • terbeschikkingstelling van kleding
  • zakgeld
  • individuele sociale begeleiding en toegang tot juridische hulp
  • medische en psychologische begeleiding

 

Het HHR bevat een geheel van regels betreffende het samenleven en de organisatie van de opvangstructuur om het verblijf zo goed mogelijk te laten verlopen voor de bewoners en het personeel.

 

Deze regels betreffen het volgende:

 

  • het respect voor de privacy
  • de orde en rust in de opvangstructuur
  • de veiligheid van bewoners en personeelsleden
  • de hygiëne en netheid van de kamers
  • de regeling voor aanwezigheid en afwezigheid
  • het maken van afspraken
  • het systeem van waarborg
  • de kamercontrole
  • de algemene informatieverplichting van elke bewoner ten aanzien van Fedasil

 

De structuur is een open opvangstructuur. Dit betekent dat u niet verplicht bent om er te verblijven. Als u ervoor kiest om de opvangstructuur te verlaten, dan behoudt u enkel het recht op medische begeleiding door Fedasil. Uw keuze om al dan niet in de opvangstructuur te verblijven heeft geen effect op de behandeling van uw verzoek om internationale bescherming.

 

Indien u vragen heeft met betrekking tot dit huishoudelijk reglement of met betrekking tot de rechten die u geniet tijdens uw verblijf in de opvangstructuur, kunt u steeds terecht bij uw maatschappelijk werker of de in de structuur beschikbare informatiebrochures te consulteren.

 

De directie en de personeelsleden wensen u een aangenaam verblijf.

 

 

 

*****

 

 

 

 

Ik ondergetekende, …………………………………………………………………………...

bevestig kennis te hebben genomen en een kopie te hebben ontvangen van dit huishoudelijk reglement, dat werd toegelicht in een taal die ik begrijp.

 

 

 

Naam + Voornaam

 

OV nr.:

 

Datum:

 

Handtekening:

 

 


1. ONZE DIENSTVERLENING

 

1.1    Basisdienstverlening

 

De opvangstructuur biedt u, afhankelijk van zijn organisatie, de volgende dienstverlening:

 

  • huisvesting met toegang tot sanitaire voorzieningen
  • toegang tot toiletartikelen
  • de mogelijkheid om kledij te wassen en noodzakelijke kleding (tweedehands) te ontvangen
  • maaltijden of maaltijdcheques of de mogelijkheid om zelf voeding aan te schaffen

 

1.2 Individuele begeleiding

 

Alle medewerkers van de opvangstructuur zijn onderworpen aan een deontologische code die waarden zoals het respect, de klantgerichtheid, de onpartijdigheid en de discretie onderschrijft.

 

Tijdens uw verblijf heeft u een maatschappelijk werker als referentiepersoon. Deze zal u gedurende uw verblijf individueel begeleiden, u informeren over uw rechten en u kunnen doorverwijzen naar andere diensten indien nodig.

 

Deze persoon zal een individueel dossier aanleggen waarin alle belangrijke zaken voor uw begeleiding in de opvangstructuur bijgehouden worden.

 

Ook andere medewerkers uit onze opvangstructuur kunnen hieraan bijdragen. U hebt altijd recht op inzage in uw dossier. Indien u verhuist naar een andere opvangstructuur zal dit dossier worden overgedragen aan de nieuwe opvangstructuur.

 

De individuele begeleiding die u van ons kunt verwachten is de volgende:

 

  • Begeleiding in de opvang: uw maatschappelijk werker bespreekt en evalueert samen met u uw specifieke opvangbehoeften
  • Maatschappelijke begeleiding: wij bieden ondersteuning en advies over het maatschappelijk leven buiten de opvangstructuur en helpen u bijvoorbeeld bij het inschrijven van kinderen in een school.
  • Begeleiding in de asielprocedure: de opvangstructuur zal ervoor zorgen dat u goed geïnformeerd bent over het verloop van de procedure. Wij zullen u ook ondersteunen bij het vinden van gratis juridische bijstand (advocaat) vanaf het begin van uw procedure.
  • Opleidingen: Onder bepaalde voorwaarden en op basis van de beschikbare plaatsen heeft u recht op deelname aan activiteiten. Uw maatschappelijk werker zal u hierover verder informeren.

 

1.3 Medische en psychologische begeleiding

 

In geval van medische klachten heeft u toegang tot medische begeleiding.

 

Indien binnen de opvangstructuur een medische dienst bestaat, dient u zich te richten tot deze interne medische dienst, die, indien nodig, een externe medische raadpleging zal regelen. Bij gebrek aan een medische dienst, zal uw maatschappelijk werker u de modaliteiten om een arts te raadplegen verduidelijken.

 

Wij willen er uw aandacht op vestigen dat wanneer u ervoor kiest om beroep te doen op een andere arts dan die door de opvangstructuur is aangeduid of indien u zich uit eigen beweging aanmeldt bij een arts of ziekenhuis, u de kosten hiervan zelf zal moeten betalen.

 

Wanneer u nood heeft aan psychologische begeleiding zal de opvangstructuur u naar gespecialiseerde psychologische hulp doorverwijzen, binnen of buiten de opvangstructuur.

 

 

1.4 Zakgeld

 

U hebt recht op een wekelijks vast bedrag aan zakgeld. De hoogte van dit bedrag is wettelijk bepaald.

 

In bepaalde collectieve opvangstructuren bestaat de mogelijkheid om dit bedrag aan te vullen door het uitvoeren van bepaalde taken ten voordele van de opvangstructuur, de zogenaamde gemeenschapsdiensten. Elke opvangstructuur bepaalt zelf de wijze van organisatie en het bedrag van de uitvoering van deze taken.

 

 

2. ONZE REGELS INZAKE HET SAMENLEVEN

 

2.1 Privacy en rust

 

-        U hebt recht op de eerbiediging van uw privéleven en dient eveneens het privéleven van andere bewoners te respecteren. Dit betekent dat u niet ongevraagd binnengaat in de kamers van andere bewoners en dat u de nachtrust in de opvangstructuur dient te respecteren.

-        U nodigt geen minderjarigen uit op uw kamer, behalve na toestemming van de ouders of de begeleider, indien de minderjarige niet begeleid is.

-        U draagt bij tot een rustige sfeer in de opvangstructuur.

-        U respecteert de bezoekersregeling en ziet erop toe dat externe personen die u bezoeken deze ook respecteren. De bezoekersregeling heeft als doel de privacy van u en uw medebewoners te verzekeren.

-        U respecteert de persoonlijke bezittingen van andere bewoners en de goederen van de opvangstructuur. De opvangstructuur is niet verantwoordelijk voor beschadiging, diefstal of verlies van uw persoonlijke bezittingen. In het geval u schade veroorzaakt aan goederen van anderen of van de opvangstructuur, kan u verzocht worden deze te vergoeden

-         U vraagt voorafgaandelijk goedkeuring aan de directie van de opvangstructuur voor het organiseren van evenementen, in het bijzonder wanneer die de rust in de opvangstructuur kunnen verstoren.

-        U respecteert de instructies die u worden gegeven door de medewerkers van de opvangstructuur.

-        U respecteert dat bepaalde delen van de opvangstructuur een beperkte toegang hebben.

 

 

2.2 Veiligheid

 

-        U respecteert de geldende regels inzake preventie en brandveiligheid en het materieel voor branddetectie en brandbestrijding niet te beschadigen.

-        Vernieling en vandalisme van de opvangstructuur zijn volstrekt verboden.

-        Het is verboden om te koken in de opvangstructuur tenzij in de ruimtes die de opvangstructuur hiertoe eventueel heeft aangeduid.

-        Er geldt een algemeen rookverbod in de opvangstructuur, behalve in de daarvoor voorziene plaatsen.

-        Handel, bezit en gebruik van alcohol of drugs in opvangstructuur zijn verboden. Elk gedrag verbonden aan dronkenschap en het gebruik van illegale middelen in de opvangstructuur is verboden.

-        Het bezit van gevaarlijke voorwerpen waarmee u anderen in gevaar kan brengen of waarmee u schade kan aanrichten aan de lokalen is verboden.

-        De voorwerpen verboden door dit reglement kunnen in beslag worden genomen.

-        Verbale of fysieke intimidatie, seksueel en gender gerelateerd geweld, agressie of fysieke geweldpleging zijn verboden, alsook elk racistisch of discriminerend gedrag of taalgebruik ten opzichte van individuen of groepen.

 

2.3 Hygiëne

 

-        U bent verantwoordelijk voor het goede onderhoud en de netheid van uw kamer of woning.

-        U dient de gemeenschappelijke ruimtes te respecteren en deze net te houden.

-        Het is niet toegestaan om dieren te houden.

 

 

3. ONZE REGELS VAN ORGANISATIE VAN DE OPVANGSTRUCTUUR

 

 

3.1  Informatieverplichting

 

Omwille van de goede opvolging van uw recht op opvang heeft u een informatieverplichting ten opzichte van de opvangstructuur. Dit betekent dat u uw maatschappelijk werker tijdig op de hoogte brengt van alle nuttige informatie betreffende uw asielprocedure en van elk ander element dat invloed kan hebben op uw recht op opvang. (vb. schrijven ontvangen van de Dienst Vreemdelingenzaken, beslissing van het CGVS of de RVV, …).

 

Ook het uitoefenen van vrijwilligerswerk of een arbeidsovereenkomst moet u melden aan uw maatschappelijk werker.

 

3.2   Financiële bijdrage in de opvang

 

Wanneer u een arbeidsovereenkomst heeft en betaald werk verricht buiten de opvangstructuur brengt u de opvangstructuur onmiddellijk op te hoogte over de modaliteiten hiervan. Naargelang de hoogte van uw inkomen zult u een bijdrage moeten betalen aan de kosten van uw opvang volgens de voorziene modaliteiten. Onder bepaalde voorwaarden en indien uw inkomen stabiel is en een bepaald bedrag overschrijdt, kan de opvang worden stopgezet

 

3.3   Afspraken maken en nakomen

 

Als u zonder de expliciete voorafgaande toestemming van uw opvangstructuur beroep doet op een externe dienst of dienstverlener, zijn de eventuele kosten hiervan voor uw rekening.

 

Als de opvangstructuur voor u een afspraak maakt bij een externe dienstverlener (opleiding, arts, ziekenhuis, etc.) bent u verplicht om deze afspraak correct en op tijd na te komen.

 

Het is mogelijk dat uw aanwezigheid bij bepaalde evenementen (bv. vergadering of opleiding) verplicht is. In dat geval zal u op voorhand worden geïnformeerd over de praktische organisatie (uur, eventueel transportmiddel) en respecteert u deze.

 

De vervoersbewijzen die u worden gegeven voor verplaatsingen in het kader van uw procedure, een medische raadpleging, een consultatie bij een advocaat etc. worden uitsluitend gebruikt voor deze doeleinden.

 

3.4   Uitoefening van het ouderlijk gezag

 

Als ouder(s) bent u verantwoordelijk voor het toezicht, de opvoeding en de schoolplicht van de minderjarige kind(eren) in uw gezin. De opvangstructuur kan u hierin ondersteunen indien u dit wenst.

 

3.5   Aanwezigheid in de opvangstructuur

 

Om uw opvangplaats te behouden dient u regelmatig aanwezig te zijn in de opvangstructuur.

 

Bij elke afwezigheid gedurende de nacht informeert u de opvangstructuur en laat u uw contactgegevens achter. Na drie nachten afwezigheid zonder voorafgaande verwittiging kan u worden uitgeschreven en kan u bijgevolg uw opvangplaats in de structuur verliezen.

 

U mag nooit meer dan 10 nachten per periode van 30 dagen afwezig zijn. U kunt worden uitgeschreven indien u langer afwezig bent.

 

Om opnieuw een opvangplaats te vragen, moet u zich aanbieden bij de Dienst Dispatching van Fedasil waar u, indien u nog recht heeft op opvang, een opvangplaats zal worden toegewezen.

 

3.6   Waarborgsysteem

 

Het is mogelijk dat de opvangstructuur u om een waarborg vraagt bij het te uwer beschikking stellen van materiaal. Deze waarborg wordt teruggegeven bij uw vertrek uit de opvangstructuur of bij teruggave van het ontleend materiaal in oorspronkelijke staat.

 

3.7    Controle van kamer / huisvesting en private kastruimte

 

Naast vaststellingen die gebeuren tijdens rondes in de structuur kunnen regelmatige controles van de kamers plaatsvinden om de naleving van de verschillende regels met betrekking tot de veiligheid, brandpreventie, hygiëne en de naleving van dit reglement in de kamers te garanderen.

 

De regelmatige controle mag twee keer per maand gebeuren en dit enkel tussen 9u00 en 17u00. Enkel in geval van specifieke eisen van preventie inzake veiligheid, brandbestrijding, hygiëne of ernstige tekortkomingen op het huishoudelijk reglement kan de kamer vaker en buiten deze uren worden gecontroleerd.

 

Tijdens de controle wordt de hele kamer gecontroleerd. U kunt hierbij aanwezig zijn. Bij een vermoeden van inbreuk op het huishoudelijk reglement, kan de kast geopend worden en de inhoud gecontroleerd worden.

 

Indien bij het uitvoeren van een controle, voorwerpen worden ontdekt die verboden worden door dit reglement (zie punt 6.12), zullen deze in beslag worden genomen. Er wordt een lijst met de in beslag genomen voorwerpen opgesteld, een kopie van deze lijst wordt u overgemaakt indien u hierom verzoekt.

 

Indien een voorwerp dat tijdens de controle in beslag werd genomen, een gevaarlijk voorwerp lijkt te zijn voor de fysieke integriteit van de bewoners en het personeel, dan wordt het desgevallend overgemaakt aan de bevoegde diensten.

 

Indien het voorwerp in beslag werd genomen om redenen van hygiëne, veiligheid, of brandbestrijding, bijgehouden, wordt het teruggegeven aan de bewoner bij vertrek uit de opvangstructuur.

 

Indien het voorwerp dat in beslag werd genomen of elk ander voorwerp dat eigendom is van de bewoner niet werd meegenomen bij vertrek uit de opvangstructuur, dan verkrijgt deze laatste de vrije beschikking binnen de 10 dagen die volgen op zijn vertrek.

 

 

4. SANCTIES EN ORDEMAATREGELEN

 

4.1 Sancties

 

Als u een inbreuk pleegt op de regels of afspraken kan een sanctie worden opgelegd. Daden gepleegd buiten de opvangstructuur kunnen eveneens sancties met zich meebrengen wanneer deze een belangrijke impact hebben op de opvangstructuur.

 

Er zal steeds rekening gehouden worden met de aard en de ernst van de inbreuk en met de concrete omstandigheden waarin de inbreuk gepleegd werd. U kunt voorafgaand aan het nemen van een sanctie die op u betrekking heeft, gehoord worden en u kan zich tijdens dit onderhoud door een persoon naar keuze laten begeleiden.

De sanctie wordt u steeds schriftelijk overhandigd.

 

De volgende sancties zijn mogelijk:

 

1)     een formele waarschuwing met vermelding in uw individueel dossier.

2)     een tijdelijke uitsluiting van deelname aan de activiteiten die binnen de opvangstructuur worden georganiseerd.

3)     een tijdelijke uitsluiting van de mogelijkheid om gemeenschapsdiensten uit te voeren tegen een vergoeding.

4)     de beperking van de toegang tot bepaalde diensten.

5)     de verplichting bepaalde taken van algemeen belang uit te voeren.

6)     de gedeeltelijke of volledige opheffing of vermindering van het zakgeld met een maximum termijn van vier weken.

7)     de overplaatsing naar een andere opvangstructuur.

8)     de tijdelijke uitsluiting van het recht op de materiële hulp in een opvangstructuur.

9)     de definitieve uitsluiting van het recht op de materiële hulp in een opvangstructuur.

 

De sancties zijn allen onmiddellijk uitvoerbaar. De uitsluitingssancties dienen bevestigd te worden door een beslissing van de Directeur-generaal van Fedasil, binnen de drie werkdagen volgend op de dag waarop de sanctie getroffen werd. De datum waarop deze beslissing bij de Dienst Dispatching kan worden opgehaald wordt vermeld op de sanctie, die u werd overhandigd door de opvangstructuur

 

Voor uitleg over de toepasselijke sancties kan u steeds terecht bij uw maatschappelijk werker.

 

4.2 Ordemaatregelen

 

Om de orde, de veiligheid en de rust in de opvangstructuur te waarborgen kan een ordemaatregel worden genomen. U kunt voorafgaand aan het nemen van een ordemaatregel die op u betrekking heeft, gehoord worden en u tijdens dit onderhoud door een persoon naar keuze laten begeleiden.

 

Ordemaatregelen worden schriftelijk overhandigd of geafficheerd in de structuur indien zij van algemeen belang zijn (bijvoorbeeld: sluiting van een TV-zaal op een bepaald tijdstip in de avond als gevolg van herhaaldelijke problemen).

 

 

5. KLACHTEN EN BEROEP

 

Indien u meer informatie wenst met betrekking tot de hieronder beschreven procedures, kan u zich steeds richten tot het personeel van de opvangstructuur.

 

5.1 Indienen van een klacht

 

Wanneer u ontevreden bent over de algemene levensomstandigheden in de opvangstructuur of over de toepassing van het huishoudelijk reglement dan kunt u klacht neerleggen.

 

U richt uw klacht schriftelijk of mondeling aan de directeur of de verantwoordelijke van de opvangstructuur, die uw klacht binnen een termijn van maximaal 7 dagen zal behandelen. De klacht kan worden ingediend in het Nederlands, Frans, Duits of Engels.

 

Als u geen antwoord ontvangt binnen de 7 dagen kunt u de klacht schriftelijk indienen bij de Directeur-generaal van het Agentschap of de persoon aan wie deze bevoegdheid gedelegeerd werd (zie punt 6.16).

 

5.2 Beroep tegen opgelegde sanctie

 

Als u niet akkoord gaat met een opgelegde sanctie besproken onder punten 4), 5), 6) of 7), dan kunt u hiertegen schriftelijk een beroep tot herziening indienen bij de Directeur-generaal van het Agentschap aan de persoon aangewezen in punt 6.16. of indien u in een LOI verblijft, bij de OCMW-raad.

 

Dit beroep wordt opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits of Engels en moet per post worden opgestuurd binnen de 5 werkdagen nadat de sanctie of ordemaatregel schriftelijk aan u werd overhandigd.

 

U bezorgt onmiddellijk een kopie van dit beroep aan de opvangstructuur. Een beslissing wordt u binnen de 30 dagen betekend. Zolang de directeur-generaal, de persoon aangewezen in punt 6.16 of de O.C.M.W.-raad de sanctie niet wijzigt blijft de sanctie voorlopig bestaan.

 

5.3 Beroep tegen beslissingen inzake medische bijstand

 

Als u niet akkoord gaat met een beslissing met betrekking tot de medische bijstand dan kunt u schriftelijk een beroep indienen bij de Directeur-generaal van het Agentschap, de persoon aangewezen in punt 6.16 of, indien u in een LOI verblijft, bij de OCMW-raad.

 

Dit beroep wordt opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits of Engels en moet per post worden opgestuurd binnen de 5 werkdagen na de consultatie waarop de beslissing aan u werd meegedeeld.

 

U bezorgt onmiddellijk een kopie van dit beroep aan de opvangstructuur. Een beslissing wordt u binnen de 30 dagen betekend.

 

 


6. WERKINGSREGELS SPECIFIEK VOOR DE OPVANGSTRUCTUUR TE HERNE.

 

 

In individuele situaties kan er van de regels vermeld in dit huishoudelijk reglement afgeweken worden. Indien u een afwijking wenst, neemt u daartoe steeds voorafgaandelijk contact op met uw maatschappelijk werker.

 

6. 1. Dagvergoeding

 

Het leefgeld zal u wekelijks worden uitbetaald volgens de richtlijnen van Fedasil, de maximumbedragen worden gehanteerd.

 

LOI

U krijgt een leefgeld voor persoonlijke uitgaven. Het zakgeld vermeld in punt 1.4. van dit huishoudelijk reglement is inbegrepen in dat leefgeld. Uw maatschappelijk werker legt uit hoe het leefgeld uitbetaald wordt.

 

Wat moet u onder andere met het leefgeld betalen?

-        voeding en drank;

-        producten voor de persoonlijke hygiëne zoals shampoo, douchegel, tandpasta, toiletpapier, scheergerief, …. ;

-        andere persoonlijke uitgaven, zoals sigaretten.

 

Wat moet u niet met het leefgeld betalen?

-        Schoolkosten;

-        Trein, bus en tramtickets voor afspraken in functie van uw procedure betreffende het verzoek om internationale bescherming bij de DVZ, het CGVS of de RVV (krijgt u van het LOI).

-        onder bepaalde voorwaarden, kan een jaarabonnement van De Lijn ten laste genomen worden door de opvangstructuur.

Uw maatschappelijk werker zal u verder informeren.

 

6.2. Medische kosten

 

LOI

 

U hebt recht op medische begeleiding. In een LOI is er geen interne medische dienst. Bij aankomst krijgt u een vaste huisarts en apotheker toegewezen. Uw maatschappelijk werker geeft u de nodige informatie (contactgegevens, spreekuur, hoe een afspraak maken, openingsuren, wegbeschrijving enz.).

 

Uw huisarts en apotheker zijn op de hoogte van de te volgen werkwijze. Indien u een andere huisarts of apotheek wil kiezen, bespreekt u dat eerst met uw maatschappelijk werker om problemen met de betaling van de kosten te voorkomen.

 

Indien u buiten de werkuren van de praktijk van uw huisarts of uw apotheker dringend nood heeft aan een arts of apotheker, kan u een beroep doen op de huisarts van wacht en/of de apotheek van wacht. Informatie over de wachtdienst van de huisartsen en apothekers is beschikbaar in de woning en/of wordt u meegedeeld door uw maatschappelijk werker.

 

Als u een specialist (oogarts, tandarts, kinderarts, kinesist, gynaecoloog, enz.) wil raadplegen of als u naar een ziekenhuis moet gaan, neemt u eerst contact op met uw maatschappelijk werker die u de werkwijze zal uitleggen en alle nodige formulieren zal meegeven.

 

In noodgevallen kan u rechtstreeks een beroep doen op de noodzakelijke zorgverlening. U verwittigt uw maatschappelijk werker steeds zo snel mogelijk.

 

6.3. Gemeenschapsdiensten

 

Gemeenschapsdiensten zoals vermeld in punt 1.4. van dit huishoudelijk reglement zijn niet mogelijk in een LOI. Een verhoging van uw leefgeld door het presteren van gemeenschapsdiensten is bijgevolg niet mogelijk.

 

U kunt wel vrijwilligerswerk doen. Ook werk in loondienst is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Uw maatschappelijk werker zal u verder informeren.

 

6.4. Maaltijden

 

U kunt zelf uw maaltijden klaar maken. U dient daarvoor de aanwezige elektrische huishoudtoestellen te gebruiken. U mag geen eigen elektrische huishoudtoestellen gebruiken.

 

Alle bederfelijke etenswaren bewaart u in de ijskast en niet in uw kamer.

 

Indien u de keuken deelt met andere bewoners, maakt u afspraken over het gebruik van de keuken. U laat de keuken altijd proper en net achter.

 

6.5. Kleding

 

U ontvangt 200 euro per jaar / per gezinslid (100 euro bij aankomst en 100 euro na 6 maanden verblijf ) voor de aankoop van kledij en schoenen.

 

U kan beroep doen op het tweedehands kledijwinkeltje te Galmaarden, uw maatschappelijk werker zal u hierover de nodige info verschaffen.

 

Voor de aankoop van kledij voor een gunstige prijs kan u in de kringloopwinkels en tweedehandswinkels terecht. Uw maatschappelijk werker kan u verder informeren.

 

6.6 sociale, sportieve of culturele activiteiten

U hebt recht op een bedrag van €150,00 per jaar per gezinslid. Dit bedrag kunt u besteden aan sociale, sportieve of culturele activiteiten, inclusief vervoerskosten. Ook lidgeld en noodzakelijke benodigdheden of uitrusting voor deelname aan verenigingen vallen hieronder. Daarnaast kunt u dit budget gebruiken voor deelname aan jeugd- en vakantiekampen. Betalingen gebeuren uitsluitend op basis van een voorgelegde factuur en/of betalingsbewijs.

 

6.7. Waarborg

Er wordt geen waarborg verwacht.

 

6.8. Bezoekers

 

U mag bezoekers ontvangen. Uw maatschappelijk werker geeft u verdere informatie over de modaliteiten.

 

U mag uw bezoekers niet laten overnachten. In uitzonderlijke situaties en met voorafgaandelijke toestemming van uw maatschappelijk werker is een afwijking mogelijk.

 

6.9. Regelmatige aanwezigheid in de opvangstructuur

 

De bevoegde medewerkers van het OCMW kunnen zonder voorafgaandelijke verwittiging op ieder tijdstip uw aanwezigheid controleren. Zij bellen hiervoor aan. Bij afwezigheid kunnen zij zich toegang tot de LOI-woning verschaffen.

 

 

6.10. Regelmatige controle van de kamers/de woning


Uw woning wordt tweewekelijks gecontroleerd. Uw aanwezigheid wordt sterk aanbevolen. Indien het onderhoud of de hygiëne in de woning onvoldoende wordt bevonden, vindt daags nadien een tweede controle plaats. Indien bij de herkeuring onvoldoende werd verholpen aan alle bemerkingen, kan de uitbetaling van het leefgeld worden opgeschort tot een gunstige evaluatie van de woning werd bekomen.  

 

 

6.11. Hygiëne

 

Alle bederfelijke etenswaren bewaart u in de ijskast en niet in uw kamer.

 

De planning met betrekking tot het poetsen en onderhouden van de woning en uw kamer moeten nageleefd worden. Uw maatschappelijk werker geeft u verder informatie.

 

Informatie over het te volgen poetsplan is beschikbaar in de woning.

 

6.12. Besparen van energie & respect voor het milieu

 

U moet uw huishoudelijk afval sorteren met behulp van de daarvoor bestemde huisvuilzakken en/of containers.

 

Informatie over de concrete regels voor het sorteren en buiten zetten van de huisvuilzakken, is beschikbaar in de woning en zal u worden toegelicht door de maatschappelijk werker.

 

Elektriciteit en gas zijn erg duur. Daarom de volgende regels:

-      als u de woning verlaat: schakel de lichten en alle elektrische toestellen (bijv. radio, TV, etc.) uit en zet de verwarming uit

-      zet de verwarming ‘s nachts uit

-      open geen vensters terwijl de verwarming brandt

-      niet verwarmen door kookplaten aan te zetten

-      het is verboden extra elektrische verwarming te gebruiken

-      het is verboden om eigen huishoudelijke toestellen te gebruiken

-      laat het water uit de kraan niet onnodig lopen en meldt elke lekkende kraan meteen

-      het is niet toegelaten om bezoekers te laten douchen.

 

 

6.13. Verboden voorwerpen

 

  • vuurwapens, munitie en explosieven
  • andere wapens (messen, boksbeugel, etc.)
  • drugs
  • elektrische apparaten die niet uitdrukkelijk zijn goedgekeurd (zoals elektrische kookplaten, broodrooster, etc.)
  • Brandbare materialen (kaarsen, wierook, etc.)

 

 

6.14 Te respecteren uren in de opvangstructuur

 

De openingsuren van de verschillende diensten die u kunt raadplegen, worden in de woning ter beschikking gesteld. Uw maatschappelijk werker geeft u verdere informatie en legt uit waar u die informatie kan terugvinden.

 

Respecteer de rust van de buurt. U maakt geen lawaai.

 

6.15 Veiligheid

 

LOI

Roken is verboden

-        in de gehele woning

Alcohol:

-        het bezit en het gebruik van alcohol is toegelaten. Dronkenschap is verboden.

 

Drugs:

-        De handel, het bezit en het gebruik van drugs zijn verboden in de opvangstructuur.

 

6.16 Woning

 

U krijgt een gemeubileerde woning ter beschikking. De meubels en de andere uitrusting zijn geen eigendom van u en dienen in de woning te blijven. Om deze redenen kan een plaatsbeschrijving opgemaakt worden bij het in gebruik nemen van en bij het vertrek uit de woning. U mag deze goederen niet verhuren verkopen of verplaatsen. Ook mag deze meubels niet vervangen door uw eigen spullen.

 

Aanpassingen in de indeling van de woning kunnen slechts plaatsvinden indien u hiertoe de toestemming verkregen heeft. U mag geen meubels uit de gemeenschappelijke delen van de wonen verplaatsen naar uw eigen kamer.

 

Het plaatsen van schotelantennes, kabels of modems voor telefonie of internet is niet toegestaan.

 

 

6.17 Specifieke regels

 

De beroepen en klachten waarop door de directeur of de verantwoordelijke van de opvangstructuur geen enkel antwoord werd geboden binnen 7 dagen, worden naar het volgende adres gestuurd: 

 

loi@Herne.be

 

of

 

OCMW Herne

Tav diensthoofd welzijn

Centrum 17

1540 Herne