Terug
Gepubliceerd op 18/06/2024

Notulen  OCMW-raad

wo 24/04/2024 - 21:00 raadzaal gemeentehuis
Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
Kris Poelaert, Burgemeester
Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Schepenen
Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Kris Degroote, vierde Schepen
Lieven Van den Broeck, Gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Goedkeuren notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 maart 2024

      Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Kris Poelaert, Burgemeester
      Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Schepenen
      Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Kris Degroote, vierde Schepen
      Lieven Van den Broeck, Gemeenteraadslid
      Bevoegdheid

      Artikel 32 decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      Ontwerpnotulen van 27 maart 2024

      Advies en motivering

      Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
      Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1 : De notulen van raad voor maatschappelijk welzijn van 27 maart 2024 worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de OCMW-raadsleden.

       

      Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan het diensthoofd Welzijn.

    • Kennisname zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 maart 2024.

      Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Kris Poelaert, Burgemeester
      Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Schepenen
      Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Kris Degroote, vierde Schepen
      Lieven Van den Broeck, Gemeenteraadslid
      Bevoegdheid

      Artikel 32 decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      Zittingsverslag van 27 maart 2024

      Advies en motivering

      Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.

      Besluit

      Artikel 1 : De raad neemt kennis van het zittingsverslag van 27 maart 2024.

       

      Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.

    • Wijzigingen huishoudelijk regelement tijdelijk ter beschikking stellen van een noodwoning en beslissing tot het ter beschikking stellen van een extra noodwoning (Edingsesteenweg 43 A, 1540 Herne)

      Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Kris Poelaert, Burgemeester
      Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Schepenen
      Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Kris Degroote, vierde Schepen
      Lieven Van den Broeck, Gemeenteraadslid
      Bevoegdheid

      Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn, dd. 05/04/2023, betreffende de wijziging van het reglement tijdelijk ter beschikking stellen van een noodwoning.
       

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn, dd. 27/05/2020, betreffende de wijziging van de dagprijs van de noodwoningen.
       

      Besluit van de raad, dd. 09/05/2016, betreffende het huishoudelijk reglement doorganswoning 1ste verdieping dominicanessenklooster.

      Advies en motivering

      Aan de Raad wordt gevraagd om de wijzigingen in het reglement, tijdelijk ter beschikking stellen van een noodwoning, goed te keuren. De wijzigingen betreffen enkel de toevoeging van de noodwoning, Edingsesteenweg 43 A, 1540 Herne.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
      Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassingen van het huishoudelijk reglement tijdelijk ter beschikking stellen van een noodwoning - dienst welzijn Herne en keurt het reglement goed volgens de hierna vermelde tekst. 

       

      Artikel 1: De noodwoningen

      Dit reglement is van toepassing op de noodwoningen van de dienst welzijn:

      • Noodwoning 1: Edingsesteenweg 43 bus C, 1540 Herne

      Deze noodwoning heeft één slaapkamer en is bij voorkeur geschikt voor een alleenstaande persoon of een alleenstaande persoon met een klein kind.

      • Noodwoning 2: Heilige Geeststraat 22 bus A, 1540 Herne

      Deze noodwoning heeft drie slaapkamers en is bij voorkeur geschikt voor een koppel of een koppel met kleine kinderen.

      • Noodwoning 3: Edingsesteenweg 43 bus A, 1540 Herne

      Deze noodwoning heeft één slaapkamer en is bij voorkeur geschikt voor een alleenstaande persoon of een alleenstaande persoon met een klein kind.

      Hierna genoemd “de noodwoning”

      Als noodwoning 1 (Edingsesteenweg 43 bus C) of noodwoning 3 (Edingsesteenweg 43 bus A) niet beschikbaar zijn kan noodwoning 2 (Heilige Geeststraat 22 A) worden toegekend aan een alleenstaande persoon met of zonder kind. Van zodra noodwoning 1 of 3 opnieuw vrij zijn, dient de gebruiker te verhuizen naar noodwoning 1 of 3.

       

      Artikel 2: Draagwijdte van de maatschappelijke dienstverlening

      Het tijdelijk ter beschikking stellen van de noodwoning is een vorm van maatschappelijke dienstverlening en omvat naast het verblijfsrecht de terbeschikkingstelling van de aanwezige inboedel en vaste kosten.

      De gebruiker gaat op een verantwoorde manier om met de nutsvoorzieningen.

       

      Artikel 3: Voorwaarden verbonden aan de toewijzing

      De noodwoning kan uitsluitend ter beschikking worden gesteld aan mensen die gedomicilieerd zijn in Herne. Een uitzondering hierop betreft de samenwerkingsovereenkomst met Galmaarden en Bever, die werd goedgekeurd door de Raad voor Maatschappelijk welzijn op 27/05/2020.

      De noodwoning kan slechts in volgende gevallen ter beschikking gesteld worden:

      • De woning van de gebruiker is door brand-, water-, storm- of andere schade tijdelijk of definitief onbewoonbaar
      • De gevallen die door het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD), op basis van een sociaal verslag als “noodsituatie” worden erkend

      De toewijzing wordt bepaald door:

      • De beschikbaarheid van de doorgangswoning op het moment van de aanvraag
      • De context van de hulpvrager
      • De hoogdringendheid van de hulpvraag

       

      Artikel 4: Beslissing tot toekenning

      Elke aanvraag tot het ter beschikking stellen van een noodwoning wordt individueel behandeld. Het BCSD of in dringende gevallen, de voorzitter van het BCSD, beslist op basis van een sociaal onderzoek over het al dan niet toekennen van deze vorm van maatschappelijke dienstverlening, over de eventuele voorwaarden die eraan zijn gekoppeld en over de modaliteiten van verblijf en betaling. Deze beslissing wordt aan de gebruiker betekend. Een afschrift van dit reglement wordt eveneens aan de gebruiker bezorgd.

       

      Artikel 5: Beroep tegen de beslissing

      Tegen hoger vermelde beslissing kan beroep ingesteld worden bij de Arbeidsrechtbank, zoals voorzien in artikel 71 van de OCMW-wet.

       

      Artikel 6: Duur van de terbeschikkingstelling

      Het verblijfsrecht heeft een strikt tijdelijk karakter en kan worden toegekend voor een periode van maximaal drie maanden. Deze termijn van toekenning kan worden verlengd indien de gebruiker op dat ogenblik nog geen andere woonst heeft, en op voorwaarde dat de gebruiker naar het oordeel van het BCSD voldoende inspanningen heeft geleverd om een andere woonst te vinden.

      Indien de termijn voor een derde keer verlengd wordt zal de termijn van toekenning maandelijks ter beslissing worden voorgelegd aan het BCSD. De gebruiker wordt maandelijks uitgenodigd op zitting van het BCSD.

      De gebruiker verbindt zich ertoe intensief te zoeken naar een andere woongelegenheid.

       

      Artikel 7: Onkostenvergoeding

      De maandelijkse bijdrage voor de eerste zes maanden wordt als volgt berekend voor Noodwoning 1: Edingsesteenweg 43 bus C, 1540 Herne en Noodwoning 3: Edingsesteenweg 43 bus A, 1540 Herne

      • 1/3e van het leefloon van een alleenstaande persoon, deze bijdrage wordt telkens aangepast als het leefloon geïndexeerd wordt
      • Indien de termijn van verblijf na zes maanden opnieuw wordt verlengd, overeenkomstig artikel 6 van dit reglement, bedraagt de bijkomende kost 100,00 euro per maand
       

      De maandelijkse bijdrage voor de eerste zes maanden wordt als volgt berekend voor Noodwoning 2: Heilige Geeststraat 22 A, 1540 Herne

      • 1/3e van het leefloon van een persoon die samenwoont met een gezin te zijnen laste, deze bijdrage wordt telkens aangepast als het leefloon geïndexeerd wordt
      • Indien de termijn van verblijf na zes maanden opnieuw wordt verlengd, overeenkomstig artikel 6 van dit reglement, bedraagt de bijkomende kost 150,00 euro per maand

      De vermelde prijs omvat zowel de kosten voor de woning en internet als de kosten van een normaal verbruik van energie en water.

      De gebruiker dient een waterlek onmiddellijk te melden (conform artikel 8). Bij het nalaten van een melding, kunnen de hoge verbruikskosten worden aangerekend aan de gebruiker.

      Als noodwoning 1 of 3 niet beschikbaar zijn en een alleenstaande persoon met of zonder kind, bijgevolg dient te verblijven in noodwoning 2, wordt de maandelijkse onkostenvergoeding van noodwoning 1 toegepast.

      De bewoner betaalt de bijdrage zoals vermeld in de beslissing. De maandelijkse bijdrage in de verblijfskosten wordt binnen de 14 dagen, na ontvangst van de factuur, betaald op het rekeningnummer BE69 0910 0088 7678 van het OCMW Herne, met vermelding van “maand en naam”.

       

      Artikel 8: Gebruik en onderhoud van de noodwoning

      De gebruiker verbindt zich ertoe de noodwoning als een goede huisvader te gebruiken en te onderhouden. Dit houdt onder meer in dat:

      • De noodwoning wekelijks wordt schoongemaakt
      • De gebruikers zich houden aan de reglementeringen inzake selectieve ophaling van het huisvuil
      • De noodwoning voldoende wordt verlucht
      • Watertellers, buizen en kranen worden beschermd tegen de vorst
      • Eventuele noodzakelijke herstellingen of schade onmiddellijk worden gemeld aan de dienst welzijn
      • Er geen wijzigingen of aanpassingen worden aangebracht aan de noodwoning en/of tuin
      • Het verboden is om gaten in de muren te maken, bijvoorbeeld door het gebruik van nagels, punaises,…
      • Het verboden is om bijkomende verwarmingselementen te gebruiken.
      • Het verboden is om sterk ontvlambare en/of ontplofbare producten in het gebouw te brengen

       

       

      Artikel 9: Plaatsbeschrijving

      Bij de intrek en het verlaten van de noodwoning wordt een plaatsbeschrijving opgemaakt van de staat van de noodwoning en de aanwezige inboedel door de afgevaardigde van de dienst welzijn, in aanwezigheid van de gebruiker. De gebruiker is een schadevergoeding verschuldigd aan de dienst welzijn voor de ontbrekende onderdelen van de inboedel bij vertrek. Schade veroorzaakt door de fout of nalatigheid van de gebruiker zal worden hersteld door de dienst welzijn op kosten van de gebruiker.

       

      Artikel 10: Verzekering

      De dienst welzijn heeft voor de noodwoningen een brandverzekering gesloten met afstand van verhaal tegenover alle gebruikers met uitsluiting van schade door kwaadwilligheid. De inboedel van iedere doorgangswoning is verzekerd.

       

      Artikel 11: Verblijf van derden

      Enkel de gebruiker vermeld in de beslissing van het BCSD en zijn gezinsleden zijn gemachtigd in de noodwoning te verblijven gedurende de toegekende periode. Het is de gebruiker niet toegestaan om derden in de noodwoning te laten overnachten.

       

      Artikel 12: Sleutels

      De gebruiker ontvangt één paar sleutels van de woning. Er wordt een document ondertekend bij intrede “ontvangstbewijs sleutels”. De gebruiker mag in geen geval sleutels laten bijmaken, noch doorgeven aan derden. Bij verlies wordt dit gemeld aan de dienst welzijn. De kosten voor het vervangen van de sleutels zijn ten laste van de gebruiker.

       

      Artikel 13: Huisdieren

      Er zijn geen huisdieren toegelaten in de noodwoning.

       

      Artikel 14: Roken

      Roken is niet toegelaten in de noodwoning.

       

      Artikel 15: Bewaring van meubels en voorwerpen

      Meubels en voorwerpen van de gebruiker, kunnen tijdens de periode van verblijf in de noodwoning gestockeerd worden in de daarvoor voorziene ruimte. Enkel de bewoners hebben toegang tot deze ruimte.

      • Noodwoning 1: Edingsesteenweg 43 bus C, 1540 Herne

      Locatie: een voorziene ruimte in de garage/kelder van de woning.

       

      • Noodwoning 2: Heilige Geeststraat 22 A, 1540 Herne

      Locatie: een toegewezen garagebox op de site van het dominicanessenklooster.

       

      • Noodwoning 3: Edingsesteenweg 43 bus A, 1540 Herne

      Locatie: een voorziene ruimte in de garage/kelder van de woning.

       

      Het lokaal bestuur is niet aansprakelijk voor schade aan de meubels en voorwerpen, van welke aard dan ook.

      De meubels en voorwerpen van de gebruiker dienen ten laatste één week na einde van verblijf in de noodwoning verwijderd te worden door de gebruikers.  

      Goederen die niet worden afgehaald door de gebruiker krijgen de volgende bestemming:

      1. Indien de goederen kunnen gebruikt worden binnen de diensten van het lokaal bestuur, dan worden ze behouden

      2. Alle overige goederen worden gratis aan het kringloopcentrum aangeboden of afgevoerd naar het recyclagepark. De kosten voor het afvoeren van de goederen naar het recyclagepark vallen ten laste van de gebruiker voor het lopende jaar door de gemeenteraad goedgekeurd reglement betreffende de retributie voor het recyclagepark.

       

      Artikel 16: Begeleidingsvoorwaarde

      De gebruiker laat zich begeleiden door de maatschappelijk werker die instaat voor de opvolging van het dossier. De gebruiker geeft de toelating aan de maatschappelijk werker om tweewekelijkse huisbezoeken in te plannen.

       

      Artikel 17: Afwezigheid

      De gebruiker brengt de maatschappelijk werker op de hoogte van een tijdelijke afwezigheid van meer dan drie dagen. Bij een afwezigheid van meer dan 10 dagen dient een goedkeuring gevraagd te worden aan het BCSD.

       

      Artikel 18: Beëindiging van de dienstverlening

      De gebruiker kan de dienstverlening op elk ogenblik eenzijdig beëindigen in de hierna volgende gevallen:

      • Wanneer de gebruiker niet meer voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 3
      • Wanneer de begunstigde inbreuken op dit reglement pleegt
      • Bij wanbetaling
      • Het niet vooraf verwittigd hebben van een afwezigheid
      • Een afwezigheid van meer dan 10 dagen, zonder goedkeuring van het BCSD

      De gemotiveerde beslissing van het BCSD wordt betekend aan de gebruiker en is vatbaar voor beroep bij de Arbeidsrechtbank.

       

      Artikel 19: Ontruimen van de noodwoning

      Voor het verlaten van de noodwoning maakt de gebruiker een afspraak met de verantwoordelijke van de noodwoning om de formaliteiten (plaatsbeschrijving, afgeven sleutels,…) te regelen.

      Bij het verlaten van de noodwoning neemt de gebruiker alle persoonlijke goederen mee. De eigendommen van de dienst welzijn blijven in de woning.

      De woning wordt schoongemaakt door de gebruiker.

      De onkostenvergoeding wordt berekend tot op datum van de ontruiming van de noodwoning.

       

      Artikel 20: De algemene huurwetgeving

      De algemene huurwetgeving is niet van toepassing op de noodwoning.

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur. 

       

    • Reglement terbeschikkingstelling woningen lokaal opvanginitiatief (LOI) als noodwoning

      Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Kris Poelaert, Burgemeester
      Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Schepenen
      Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Kris Degroote, vierde Schepen
      Lieven Van den Broeck, Gemeenteraadslid
      Bevoegdheid

      Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur

      Juridische gronden

      Wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van andere categorieën van vreemdelingen

      Advies en motivering

      Aan de raad wordt gevraagd om het reglement "ter beschikking stelling woningen lokaal opvanginitiatief (LOI) als noodwoning" goed te keuren, waarin een verblijf wordt toegestaan als vorm van verlenging van de materiële dienstverlening in afwachting van een duurzame nieuwe huisvesting.

       

      Het gaat met andere woorden om een strikt tijdelijke terbeschikkingstelling, met als bedoeling de mogelijkheid te geven een aangepaste en/of definitieve oplossing te vinden voor de acute huisvestingsnood.

       

      Concreet zou een LOI kamer eerst geschorst worden (conform de modaliteiten opgelegd door fedasil) vooraleer die ter beschikking kan gesteld worden als noodwoning. De LOI'er verblijft in dezelfde kamer en betaalt een onkostenvergoeding, zoals voorzien in het reglement. Tijdens het verlijf (als noodwoning) ontvangt het lokaal bestuur geen subsidies. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
      Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het reglement terbeschikkingstelling woningen lokaal opvanginitiatief (LOI) als noodwoning en keurt het reglement goed volgens de hierna vermelde tekst. 

       

       

      Artikel 1: Omschrijving LOI woningen en verblijf via overeenkomst als noodwoning

      De dienst welzijn (het OCMW) van Herne kan, overeenkomstig de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van andere categorieën van vreemdelingen, tijdelijk materiële hulp bieden voor verzoekers om internationale bescherming.

      Het verblijf via deze overeenkomst wordt toegestaan als vorm van verlenging van deze materiële dienstverlening in afwachting van een duurzame nieuwe huisvesting. Het gaat met andere woorden om een strikt tijdelijke terbeschikkingstelling, met als bedoeling de mogelijkheid te geven een aangepaste en/of definitieve oplossing te vinden voor de acute huisvestingsnood.

      De dienst welzijn stelt hiertoe tijdelijk volgende noodwoningen (kamers) ter beschikking:

      • Heilige Geeststraat 22, 1540 Herne: 5 kamers (alleenstaande mannen)

      Een kamer dient eerst geschorst te worden (conform de modaliteiten opgelegd door Fedasil) vooraleer die ter beschikking gesteld kan worden als noodwoning.

       

      Artikel 2: Toewijzing van de LOI-woning als doorgangswoning

      De LOI-begeleider doet een voorstel tot toewijzing. Volgende zaken worden afgetoetst:

      • De hoogdringendheid van de hulpvrager
      • De sociale, familiale en financiële situatie van de hulpvrager
      • De aan- of afwezigheid van de mogelijkheden en de wil van de hulpvrager om zelfstandig een eigen woning te vinden

      De vraagt dient eerst voorgelegd te worden aan het diensthoofd welzijn en de voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD).

      Elke aanvraag tot het ter beschikking stellen van een LOI-woning als doorgangswoning wordt individueel behandeld.

      Het BCSD of in dringende gevallen, de voorzitter van het BCSD, beslist op basis van een sociaal onderzoek over het al dan niet toekennen van deze vorm van maatschappelijke dienstverlening, over de eventuele voorwaarden die eraan zijn gekoppeld en over de modaliteiten van verblijf en betaling.

      Deze beslissing wordt aan de gebruiker betekend. Een afschrift van dit reglement wordt eveneens aan de gebruiker bezorgd.

       

      Artikel 3: Duur van de terbeschikkingstelling

      De woning wordt beschikbaar gesteld gedurende een termijn van drie maanden.

      Deze termijn kan worden verlengd indien de gebruiker op dat ogenblik nog geen andere woonst heeft, en op voorwaarde dat de gebruiker naar het oordeel van het BCSD voldoende inspanningen heeft geleverd om een andere woonst te vinden.

      Na de eerste termijn van drie maanden zal de toekenning maandelijks ter beslissing worden voorgelegd aan het BCSD. De gebruiker wordt maandelijks uitgenodigd op de zitting van het BCSD.

       

      Artikel 4: (Begeleidings)voorwaarden

      De gebruiker verbindt zich tot volgende voorwaarden:

      • Intensief zoeken naar een duurzame huisvesting
      • Inschrijving sociale huisvestingsmaatschappij
      • De LOI-begeleider wekelijks toe te laten voor een huisbezoek
      • Op afspraak komen bij de LOI-begeleider en actief meewerken
      • Bewijzen bezorgen van het actief zoeken naar een (huur)woning

       

      Artikel 5: Onkostenvergoeding

      De onkostenvergoeding bedraagt 1/3e van het leefloon van een alleenstaande persoon, deze bijdrage wordt telkens aangepast als het leefloon geïndexeerd wordt.

      Indien de termijn van verblijf na drie maanden opnieuw wordt verlengd, overeenkomstig artikel 3 van dit reglement, bedraagt de bijkomende kost vanaf de vierde maand 100,00 euro per maand. Vanaf de vijfde maand bedraagt de bijkomende kost 200,00 euro.

      De bewoner betaalt de bijdrage zoals vermeld in de beslissing. De maandelijkse bijdrage in de verblijfskosten wordt binnen de 14 dagen, na ontvangst van de factuur, betaald op het rekeningnummer BE69 0910 0088 7678 van het OCMW Herne, met vermelding van “maand en naam”.

      Indien de gebruiker een leefloon ontvangt, wordt de bijdrage rechtstreeks afgehouden van het leefloon.

       

      Artikel 6: Draagwijdte van de maatschappelijke dienstverlening

      Het tijdelijk ter beschikking stellen van de noodwoning is een vorm van maatschappelijke dienstverlening en omvat naast het verblijfsrecht de terbeschikkingstelling van de aanwezige inboedel en vaste kosten.

      Water, verwarming, elektriciteit en internet worden inclusief aangeboden gedurende het verlengde verblijf.

      De gebruiker gaat op een verantwoorde manier om met de nutsvoorzieningen.

       

      Artikel 7: Gebruik en onderhoud van de noodwoning

      De gebruiker verbindt zich ertoe de noodwoning als een goede huisvader te gebruiken en te onderhouden. Dit houdt onder meer in dat:

      • De noodwoning wekelijks wordt schoongemaakt
      • De gebruiker zich houdt aan de reglementeringen inzake selectieve ophaling van het huisvuil
      • De noodwoning voldoende wordt verlucht
      • Eventuele noodzakelijke herstellingen of schade onmiddellijk worden gemeld aan de dienst welzijn
      • Er geen wijzigingen of aanpassingen worden aangebracht aan de noodwoning en/of tuin
      • Het verboden is om gaten in de muren te maken, bijvoorbeeld door het gebruik van nagels, punaises,…
      • Het verboden is om bijkomende verwarmingselementen te gebruiken.
      • Het verboden is om sterk ontvlambare en/of ontplofbare producten in het gebouw te brengen

       

      Artikel 8: Verzekering

      De dienst welzijn heeft voor de noodwoningen een brandverzekering gesloten met afstand van verhaal tegenover alle gebruikers met uitsluiting van schade door kwaadwilligheid. De inboedel van iedere doorgangswoning is verzekerd.

       

      Artikel 9: Verblijf van derden

      Enkel de gebruiker vermeld in de beslissing van het BCSD is gemachtigd in de noodwoning te verblijven gedurende de toegekende periode. Het is de gebruiker niet toegestaan om derden in de noodwoning te laten overnachten.

       

      Artikel 10: Sleutels

      De gebruiker ontving reeds sleutels tijdens het verblijf in de LOI-woning. Hij behoudt zijn sleutels tijdens het verblijf in de noodwoning. De gebruiker mag in geen geval sleutels laten bijmaken, noch doorgeven aan derden. Bij verlies wordt dit gemeld aan de dienst welzijn. De kosten voor het vervangen van de sleutels zijn ten laste van de gebruiker.

       

      Artikel 11: Huisdieren

      Er zijn geen huisdieren toegelaten in de noodwoning.

       

      Artikel 12: Roken

      Roken is niet toegelaten in de noodwoning.

       

      Artikel 13: Afwezigheid

      De gebruiker brengt de maatschappelijk werker op de hoogte van een tijdelijke afwezigheid van meer dan drie dagen. Bij een afwezigheid van meer dan 10 dagen dient een goedkeuring gevraagd te worden aan het BCSD.

       

      Artikel 14: Beëindiging van de dienstverlening

      De dienst welzijn (beslissing BCSD) kan de dienstverlening op elk ogenblik eenzijdig beëindigen in de hierna volgende gevallen:

      • Wanneer de gebruiker niet meer voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 4
      • Wanneer de gebruiker inbreuken op dit reglement pleegt
      • Bij wanbetaling
      • Het niet vooraf verwittigd hebben van een afwezigheid
      • Een afwezigheid van meer dan 10 dagen, zonder goedkeuring van het BCSD

      De gemotiveerde beslissing van het BCSD wordt betekend aan de gebruiker en is vatbaar voor beroep bij de Arbeidsrechtbank.

       

      Artikel 15: Verlaten van de noodwoning

      Voor het verlaten van de noodwoning maakt de gebruiker een afspraak met de verantwoordelijke LOI-begeleider om de formaliteiten (o.a. afgeven sleutels,…) te regelen.

      Bij het verlaten van de noodwoning neemt de gebruiker alle persoonlijke goederen mee. De eigendommen van de dienst welzijn blijven in de woning.

      De woning wordt schoongemaakt door de gebruiker.

      De onkostenvergoeding wordt berekend tot op datum van de ontruiming van de noodwoning.

       

      Artikel 16: De algemene huurwetgeving

      De algemene huurwetgeving is niet van toepassing op de noodwoning.

       

      Artikel 17: beroep tegen de beslissing

      Tegen hoger vermelde beslissing kan beroep ingesteld worden bij de Arbeidsrechtbank, zoals voorzien in artikel 71 van de OCMW-wet.

       

       

      Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur. 

    • Schriftelijke en mondelinge vragen

      Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn
      Kris Poelaert, Burgemeester
      Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Schepenen
      Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Kris Degroote, vierde Schepen
      Lieven Van den Broeck, Gemeenteraadslid
      Besluit

      Er zijn geen mondelinge, noch schriftelijke vragen.

Namens OCMW-raad,

Ann Naert
Algemeen Directeur

Frank Nevens
Voorzitter Raad voor Maatschappelijk Welzijn