Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van 25 september 2024
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Artikel 1 : De notulen van 25 september 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
Artikel 32 decreet lokaal bestuur
Zittingsverslag van 25 september 2024
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.
Artikel 1 : De gemeenteraad neemt kennis van het zittingsverslag van 25 september 2024.
Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
art 40 en 41 decreet lokaal bestuur
Principiële beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 5 april 2023
Definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 21 december 2023
Besluit van de gemeenteraad van 28 februari 2024 - Vrijwillige fusie - wijziging straatnamen: goedkeuring procedure en lijst te wijzigen straatnamen en vaststelling financiële compensatie
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen (BS. 07.04.1977), gewijzigd bij:
Decreet van 1 juli 1987 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 01/09/1987;
Decreet van 4 februari 1977 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 25/02/1997;
Decreet van 29 november 2002, houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, BS. 17/12/2002.
Beslissing van het college dd. 17 juli 2024 m.b.t. de definitieve goedkeuring van het toekennen van nieuwe straatnamen in het kader van de fusie.
Na de fusiecafés en stemmingsronde werden volgende straatnamen gecommuniceerd naar de belanghebbenden voor het openbaar onderzoek:
Daelstraat - Diepestraat
Edingsesteenweg - Patriotsesteenweg
Geraardsbergsestraat - Stevelberg
Groenstraat - Biezenstraat
Kerkstraat - Stiltestraat
Molenstraat - Veldwachterstraat
Nieuwstraat - Salsenbergstraat
Ninoofsesteenweg - Oude Steenweg
Processiestraat - Ommegangstraat
Stationsstraat - Spoorwegstraat
Steenberg - Kievitstraat
Tijdens het openbaar onderzoek kreeg het lokaal bestuur Herne de vraag van de inwoners van het deel Kramerijkstraat -> Poefketse, of het mogelijk was om hun deel van de straat een andere naam te geven. Na onderzoek is gebleken dat dit de situatie ter plaatse duidelijker zou maken. Het voorstel is om dit deel van de straat te wijzigen naar Hof te Bontestraat. Alle betrokken inwoners/eigenaars van de percelen van dit stuk Kramerijkstraat werden aangeschreven en er werden geen bewaren ontvangen.
Er werden in totaal 2 bezwaarschriften en 3 opmerkingen ontvangen (zie bijlage):
Bezwaar 1 - Spoorwegstraat - suggestie van Spoorweglaan ipv Spoorwegstraat
Bezwaar 2 - Spoorwegstraat - de nieuwe naam is lelijk en deprimerend
Opmerking 1 - Spoorwegstraat - suggestie Waltrudisstraat ipv Spoorwegstraat
Opmerking 2 - Patriotsesteenweg - vraag waarom Herne straatnaam moet wijzigen
Opmerking 3 - Stiltestraat - suggestie Richard Billietstraat ipv Stiltestraat
De bezwaarschriften en opmerkingen zijn volledig en ontvankelijk.
De bezwaarschriften en opmerkingen zijn echter ongegrond.
Vooreerst bevat geen enkele van de bezwaarschriften of opmerkingen een gegronde reden om de voorgestelde straatnaam niet te kunnen aanvaarden. Als gegronde reden wordt beschouwd een straatnaam die niet voldoet aan de voorwaarden omschreven in de procedure goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 februari 2024, namelijk:
Wegen krijgen een naam in de officiële taal van het taalgebied waartoe de gemeente behoort. In het Nederlands dus.
Voor het toekennen van een straatnaam, wordt bij voorkeur inspiratie gehaald uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde.
Straatnamen zijn niet nodeloos lang of complex.
Straatnamen bevatten geen afkortingen.
Straatnamen bestaan bij voorkeur uit minstens twee elementen, namelijk het type weg (straat, laan, boulevard, steenweg, plein, weg, doorgang …) en een naam. De naam staat bij voorkeur voor het type weg.
Er mag geen naam toegekend worden die een homoniem (gelijkklinkend) is van een andere straatnaam in één van de fuserende gemeenten.
Er kunnen geen straten worden vernoemd naar levende personen. In aanmerking komen enkel de namen vanuit historisch, wetenschappelijk of algemeen-maatschappelijk oogpunt belangrijke figuren. De voorkeur wordt gegeven aan figuren die voor de gemeente of voor de onmiddellijke omgeving van betekenis zijn geweest.
De naam van een lid van de koninklijke familie, overleden of nog in leven, mag enkel worden gebruikt, indien daartoe vooraf toestemming van de Regering werd verkregen
De nieuwe namen moeten passen bij de omliggende reeds bestaande straatnamen of er ten minste niet mee in strijd zijn.
Daarnaast voorziet de procedure enkel in de mogelijkheid om een nieuwe straatnaam voor te stellen vóór of tijdens de fusiecafés. De nieuwe voorstellen zijn laattijdig en dus eveneens in strijd met de procedure goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 februari 2024.
Het college nam akte van de bezwaarschriften en opmerkingen en stelde vast dat de ingediende bezwaren en opmerkingen ontvankelijk zijn doch ongegrond.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de nieuwe straatnamen en dit vanaf 1 januari 2025.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Daelstraat' naar 'Diepestraat' definitief goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Edingsesteenweg' naar 'Patriotsesteenweg' definitief goed.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Geraardsbergsestraat' naar 'Stevelberg' definitief goed.
Artikel 4: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Groenstraat' naar 'Biezenstraat' definitief goed.
Artikel 5: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Kerkstraat' naar 'Stiltestraat' definitief goed.
Artikel 6: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Molenstraat' naar 'Veldwachterstraat' definitief goed.
Artikel 7: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Nieuwstraat' naar 'Salsenbergstraat' definitief goed.
Artikel 8: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Ninoofsesteenweg ' naar 'Oude Steenweg' definitief goed.
Artikel 9: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Processiestraat' naar 'Ommegangstraat' definitief goed.
Artikel 10: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Stationsstraat' naar 'Spoorwegstraat' definitief goed.
Artikel 11: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Steenberg' naar 'Kievitstraat' definitief goed.
Artikel 12: De gemeenteraad keurt de wijziging van de straatnaam 'Kramerijkstraat' naar 'Kramerijk' en 'Hof te Bontestraat' definitief goed.
Besluit van de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne van 21 december 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige fusie.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het syntheseverslag van oktober 2024 i.v.m. de werkzaamheden van de stuurgroep en van het team fusie.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag van oktober 2024.
Artikel 41, 11° decreet lokaal bestuur
Artikel 1582 e.v. Burgerlijk wetboek
Artikel 292 e.v. decreet lokaal bestuur
Omzendbrief KB/ABB/2019/3 transacties onroerende goederen.
Op vraag van de relatiebeheerder van Fluvius werd op 16 mei 2024 een overleg georganiseerd om de installatie van een schakelpost in Herne Centrum te bespreken. Er werden 6 locaties voorgesteld, waarvan uiteindelijk slechts 1 geschikt bleek.
Op dit ogenblik is er een transformatorstation in Herfelingen. Hier wordt hoogspanning omgezet naar middenspanning, die naar de verschillende elektriciteitscabines verdeeld wordt. In de elektriciteitscabines wordt de middenspanning omgezet naar laagspanning, zodat de woningen bediend kunnen worden.
Aangezien er van het transformatorstation in Herfelingen tot in Herne heel wat aftakkingen en energieafnames zijn, zal het elektriciteitsnet in Herne onvoldoende sterk zijn om in de toekomst een antwoord te kunnen bieden aan de energievraag. De enige oplossing om hieraan tegemoet te komen is door middel van een nieuwe schakelpost. Een schakelpost is een tussenstation dat rechtstreeks in verbinding staat met het transformatorstation. Deze wordt gevoed d.m.v. een feederkabel waarop geen aftakkingen/afnames zijn. De schakelpost is dus een absolute noodzaak in het kader van de energietransitie. Herne Centrum is de meest aangewezen locatie aangezien hier alle middenspanningsnetten samenkomen, meer bepaald ter hoogte van het perceel, kadastraal gesitueerd 1e afdeling, sectie I, nr. 337W, waarvan de gemeente eigenaar is.
Aangezien wij dit jaar nog een officieel schrijven verwachten van Fluvius met de vraag om over te gaan tot verkoop van bovenvermeld perceel, is het aangewezen om op voorhand de alternatieven te onderzoeken voor dit perceel binnen de toekomstvisie 'Een sterke kern voor Herne'.
De aankoop van perceel 1e afdeling, sectie I, nr. 355P (beter gekend als 'Fritkot Jeire') biedt in dat opzicht een unieke kans. Via de contractant van de eigenaar werd contact opgenomen met de gemeente om de verkoop van het perceel te bespreken alvorens dit op de markt te plaatsen. De eigenaar vraagt 180.000 euro voor het perceel, dat zal vrijgemaakt worden van alle constructies bij verkoop. Op dit bedrag is geen onderhandelingsmarge aangezien de eigenaar het perceel in 2020 aangekocht heeft aan een hogere prijs.
In navolging van toekomstvisie 'Een sterke kern voor Herne', nam de gemeente in 2023 deel aan de Open Oproep van Team Vlaams Bouwmeester. De resultaten van de vier geselecteerde ontwerpbureaus werden eind februari gepresenteerd in het atelier van de bouwmeester en de opdracht werd op 12 juni 2024 gegund aan Atelier Horizon. Het toeval wil nu dat Atelier Horizon in februari het perceel van de frituur reeds geïntegreerd had in hun schetsontwerp dat ingediend werd als offerte bij de oproep.
De aankoop kan daarenboven verantwoord worden in het kader van actie 306 en 308 van de meerjarenplanning en de toekomstvisie van 2019. Het ontwerpbureau meent dat het perceel in de toekomst kan gebruikt worden om de schoolomgeving (kunstacademie) veiliger te maken en als compensatie naar de lokale handelaars toe als alternatief voor de parkeerplaatsen die in het Centrum zullen verdwijnen. Om deze redenen zal de aankoop van het perceel geschieden in het kader van het algemeen belang.
Omzendbrief KB/ABB/2019/3 over de transacties onroerende goederen door lokale besturen stelt dat de gemeenten moeten beschikken over een recent schattingsverslag dat opgesteld werd door een landmeter-expert. De prijs in het schattingsverslag geldt als maximumprijs, tenzij het bestuur de afwijking grondig motiveert. In casu werd de vrijwillige venale verkoopwaarde geraamd op 160.000 euro.
Overwegende dat de aankoop:
- geschiedt in het kader van het algemeen belang;
- kadert binnen de uitvoering van toekomstvisie 'Een sterke kern voor Herne' en acties 306 en 308 van de meerjarenplanning;
- in het ontwerp van Atelier Horizon beschouwd wordt als een grote meerwaarde binnen het gehele project;
- een prima alternatief is voor de parkeerplaatsen die zullen verdwijnen in het dorpscentrum;
- een prima alternatief is voor de gemeentelijke grond die Fluvius in de toekomst nodig zal hebben;
- nooit een slechte investering zal zijn gelet op de stijgende prijs van bouwgrond.
meent de dienst omgeving dat de afwijking van 20.000 euro boven de prijs van het schattingsverslag verantwoord is.
Verwijzend naar het principieel akkoord met de aankoop van onderhavig perceel van de gemeenteraad dd. 26/06/2024, wordt de gemeenteraad gevraagd de aankoop van het perceel, kadastraal gesitueerd 1e afdeling - sectie I - nrs. 355P goed te keuren tegen een prijs van 180.000 euro en tevens de notariële akte van het notariaat Boschmans, als bijlage hieraan toegevoegd, goed te keuren.
Artikel 1 : De gemeenteraad beslist de aankoop van het perceel, kadastraal gesitueerd 1e afdeling - sectie I - nrs. 355P goed te keuren tegen een prijs van 180.000 euro.
Artikel 2 : De gemeenteraad beslist het ontwerp van de authentieke akte goed te keuren.
Artikel 3 : Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2024 houdende aanduiding van de heer Eric Eeckhoudt tot effectieve gemeentelijke vertegenwoordiger en mevrouw An Deleye tot plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de raad wordt voorgesteld de agenda voor deze Buitengewone Algemene Vergadering en de vaststelling van het mandaat goed te keuren.
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13 november 2024 met als agendapunten:
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
Artikel 40 en 41 decreet over het lokaal bestuur
Besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2024 houdende aanduiding van de heer Lieven Snoeks tot effectieve gemeentelijke vertegenwoordiger en de heer Eric Eeckhoudt tot plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de raad word voorgesteld de agenda voor deze Buitengewone Algemene Vergadering en de vaststelling van het mandaat goed te keuren.
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 20 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten. 4. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in WVI DV. 5. Statutaire benoemingen. 6. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 20 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. 2
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
Artikel 40 en 41 decreet over het lokaal bestuur
Besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2024 houdende aanduiding van de heer Patrick De Vos tot effectieve gemeentelijke vertegenwoordiger en de heer Lieven Snoeks tot plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de raad wordt voorgesteld om de agenda voor deze Buitengewone Algemene Vergadering en de vaststelling van het mandaat goed te keuren.
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra van 25 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
3. Statutaire benoemingen.
4. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Riobra op 25 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de organisatie regelt van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging;
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur ivm de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Gemeenteraadsbeslissing dd. 27 februari 2019 waarbij mevrouw Vanessa Van Hende als effectief en mevrouw Nicky D'handschotter als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid.
Aan de raad voorgesteld de agenda voor deze Buitengewone Algemene Vergadering en de vaststelling van het mandaat goed te keuren.
Artikel 1: De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd.27 november 2024 worden goedgekeurd;
Artikel 2: De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur – is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Haviland Intercommunale dd. 27 november 2024 goed te keuren;
Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient herhaald te worden voor elke vergadering;
Artikelen 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur dat de bevoegdheden van de gemeenteraad regelt.
Gemeenteraadsbeslissing dd. 27 februari 2024 waarbij de heer Eric Eeckhoudt als effectief en mevrouw Vanessa Van Hende als plaatsvervangend vertegenwoordiger werden aangeduid.
Aan de raad wordt voorgesteld om de agenda voor deze Buitengewone Algemene Vergadering en de vaststelling van het mandaat goed te keuren.
Artikel 1: De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 27 november 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2: De reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde – gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering van Intradura dd. 27 november 2024 goed te keuren.
Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 27 februari 2024 houdende aanduiding van mevrouw Vanessa Van Hende tot effectieve gemeentelijke vertegenwoordiger en mevrouw Nicky D'handschotter tot plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de raad wordt voorgesteld om de agenda voor deze Buitengewone Algemene Vergadering en de vaststelling van het mandaat goed te keuren.
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE van 28 november 2024:
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging PBE op 28 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging PBE, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 40, 285-288, 330-334 van het decreet over het lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 september 2024 houdende de intentieverklaring tot aansluiting aan een digipunt.
Vanaf 2025 fuseert de gemeente Gooik met Galmaarden en Herne tot de fusiegemeente Pajottegem. Gooik maakt deel uit van Digibank Gooik-Halle-Pepingen. Galmaarden deel uit van Digibank Pajottenland West.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de deelname aan het project digibanken voor de periode 2025 tot en met juli 2026 goed te keuren.
Artikel 1: De gemeenteraad stemt in met deelname aan het project digibanken Pajottenland-West met als promotor Groep Intro en als partners de deelnemende lokale besturen Affligem, Bever, Galmaarden, Lennik, Liedekerke en Roosdaal, Ternat en Ligo CBE Halle-Vilvoorde, en Avansa Halle-Vilvoorde, overeenkomstig de samenwerkingsstrategie, aangehecht in bijlage.
Artikel 2: Dit besluit wordt meegedeeld aan Groep Intro.
Artikel 40, §3 en 41,§2 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1:Op de Waardestraat ter hoogte van nummer 17 geldt het parkeren is toegelaten; het parkeren is voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door mindervaliden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
GVIId
Artikel 2:Dit aanvullend reglement wordt gemeld en gepubliceerd cfr. het decreet over het lokaal bestuur en de nieuwe gemeentewet.
Artikel 41 decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Besluit van de gemeenteraad van 24 mei 2023 houdende het verlenen van een mandaat aan het Team Vlaams Bouwmeester voor de volledige studieopdracht 'Masterplan Centrum Herne' voor het uitwerken van een visienota 2050 met schetsontwerp en twee uitvoeringsplannen.
Meerjarig beleidsplan - Beleidsdoelstelling 3: Herne is een aantrekkelijke groene plattelandsgemeente - actieplan3.1. onderhouden van bestaande groene ruimtes in Herne en vergroenen van Herne - actie 306: verfraaien van de dorpskernen
Op 24 mei 2023 besliste de gemeenteraad een mandaat te verlenen aan Team Vlaams Bouwmeester voor deelname aan Open Oproep 46. In september van datzelfde jaar werd een selectievergadering gehouden, waarbij er vier ontwerpbureaus werden geselecteerd. Na deze selectie werd het projectdossier opgesteld. Dit dossier bevat het typebestek, de modelovereenkomst, het offerteformulier en de projectdefinitie. Er werden ook twee briefings georganiseerd op 29/11/2023 en 21/12/2023 om uiteindelijk tot gunning over te gaan. Het college van burgemeester en schepenen besliste op 12/06/2024 om de opdracht definitief te gunnen aan Atelier Horizon.
In navolging van deze beslissing werd het schetsontwerp opgemaakt door Atelier Horizon verder uitgewerkt, dat als bijlage is toegevoegd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het schetsontwerp van het Centrum van Herne.
Artikel 1 : De gemeenteraad neemt akte van het schetsontwerp van het Centrum van Herne.
Artikel 41, 11° decreet lokaal bestuur.
Artikel 1582 e.v. Burgerlijk Wetboek
Artikel 292 e.v. Decreet lokaal bestuur
Omzendbrief KB/ ABB 2019 /3 Transacties onroerende goederen
De schakelpost wordt voorzien ter hoogte van de Edingsesteenweg nummer 3, kadastraal gesitueerd 1ste afdeling sectie I, deel perceelnummer 337W – 310E met een oppervlakte van 181,35 m². Fluvius liet hiervoor een schattingsverslag opmaken door het onafhankelijk landmeterbureau Daeninck-Audenaert, dewelke toegevoegd is als bijlage. Ook de opmetingsplannen en de overeenkomst zijn toegevoegd als bijlage.
Artikel 293 decreet lokaal bestuur bepaalt dat onroerende goederen altijd vervreemd worden volgens de principes van mededinging en transparantie.
Omzendbrief KB/ ABB 2019 /3 voegt hieraan toe dat er enkel om redenen van algemeen belang kan worden aanvaard dat de transactie zonder concurrentie verloopt. Deze voorwaarde is vervuld aangezien de verkoop geschiedt tussen 2 publiekrechtelijke rechtspersonen met als doel de inwoners van Herne in de toekomst optimaal te kunnen blijven voorzien van elektriciteit.
Na overleg met Fluvius werd geopteerd om voor deze verkoop de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid aan te stellen voor de verdere afhandeling. Indien de aanstelling niet mogelijk is, wordt er een notaris aangesteld op kosten van Fluvius.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de principiële verkoop van de percelen, kadastraal gesitueerd 1ste afdeling sectie I, deel perceelnummer 337W – 310E, goed te keuren.
Artikel 1 : De gemeenteraad beslist de principiële verkoop van de percelen, kadastraal gesitueerd 1ste afdeling sectie I, deel perceelnummer 337W – 310E, goed te keuren.
Artikel 173 van de Grondwet aangaande retributies ten behoeve van de gemeente
Artikel 40 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur aangaande de bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het vaststellen van gemeentelijke retributiereglementen
De wet van 29/7/1991betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen, en later wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7/12/2018
Het regiodecreet van 3/2/2023
Het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5/04/1995
Het decreet van 23/12/2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet)
Het besluit van de Vlaamse regering van 1/06/1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II)
Het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen van 17/02/2012
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20/7/2018 inzake actieplan asbestafbouw
Het Lokaal Materialenplan of uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023-2030.
Het gemeenteraadsbesluit van Galmaarden van 25 mei 2010 houdende toetreding tot de intercommunale Ilva en goedkeuring van de statuten.
Het gemeenteraadsbesluit van Gooik van 28 februari 2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende de intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereninging (Intradura).
Het gemeenteraadsbesluit van Herne van 22 februari 2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende de intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereninging (Intradura).
Het besluit van de Raad van Bestuur van ILvA van 17/09/2024, waarbij de overheidsopdracht voor het in Galmaarden verwerven en verwerken van P+MD, papier en glas met ingang van 1 januari 2025, met toepassing van artikel 31 van de wet inzake overheidsopdrachten, werd gegund aan Intradura, zodat Intradura in de feiten het hele grondgebied van Pajottegem zal kunnen bedienen voor deze fracties
Het besluit van de Raad van Bestuur van Intradura van 26/09/2024, waarbij de overheidsopdracht voor het in Gooik en Herne verwerven en verwerken van huis-aan-huis-ophaling en verwerking van restafval, GFT en grof huisvuil met ingang van 1 januari 2025, met toepassing van artikel 31 van de wet inzake overheidsopdrachten, werd gegund aan ILvA, zodat ILvA in de feiten het hele grondgebied van Pajottegem zal kunnen bedienen voor deze fracties
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van respectievelijk 26 september 2023 en 27 september 2023 houdende goedkeuring van de engagementsverklaring budget en verbintenissen.
De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 25 juni 2024, 29 juni 2024 en 26 juni 2024 houdende goedkeuring van de herverdeling van de activiteiten in het kader van de fusie door de opdrachthoudende verenigingen ILvA en Intradura
Momenteel doet de gemeente Galmaarden een beroep op IlvA voor de huis-aan-huis ophaling van restafval, GFT, PMD, papier & karton, glas en de uitbating van het recyclagepark. De gemeenten Gooik en Herne doen een beroep op Intradura voor de huis-aan-huis-ophaling van restafval, GFT, PMD, papier & karton en de lediging van de glasbollen. De uitbating van de recyclageparken gebeurt in eigen beheer.
Vanaf 1 januari 2025 dient de afvalophaling- en verwerking maximaal op een uniforme wijze te worden aangeboden aan de inwoners van Pajottegem.
De lokale besturen Galmaarden, Gooik en Herne gingen in onderhandeling met de beide opdrachthoudende verenigingen om een overgangsregeling uit te werken voor de periode 2025-2030.
Voor wat betreft de inzameling en verwerking van de huis-aan-huis ingezamelde fracties wordt vanaf 1 januari 2025 tot en met 2030 door de nieuwe fusiegemeente Pajottegem een beroep gedaan op de beide actieve opdrachthoudende verenigingen Intradura en IlvA die onderling tot een akkoord over een herverdeling van de activiteiten zijn gekomen.
De gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne keurden op respectievelijk 25 juni 2024, 29 juni 2024 en 26 juni 2024, de herverdeling van de activiteiten in het kader van de fusie door de opdrachthoudende verenigingen als volgt goed voor een periode van 5 jaar (2025-2030):
Het is noodzakelijk om tegen 1 januari 2025 uniforme tarieven voor de recyclageparken, de huis-aan-huisophalingen e.d.m. goed te keuren. Deze tarieven zijn gebaseerd op de huidige retributies, de Vlarema en de tarieven die gehanteerd worden in onze buurgemeenten. Vanaf 1 april 2025 voorziet het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA een tariefaanpassing n.a.v. de indexstijging en de stijging van de verwerkingsprijzen, waarbij de retributies worden aangepast aan de sinds 2021 gestegen levensduurte en ze voortaan ook gekoppeld worden aan de consumptieprijsindex. De aanpassing aan de consumptieprijsindex gebeurt slechts jaarlijks, en dit voor zover ten gevolge van de gestegen levensduurte een effectief bereikt veelvoud bereikt wordt, zodat nooit afronding naar bovenliggend rond getal kan geschieden
De opbrengsten van deze retributies zijn voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025 onder jaarbudgetrekening GBB/0300-00/7000030 en zijn dus noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.
Artikel 1: De raad keurt onderstaand retributiereglement voor de inzameling van afvalstoffen goed.
Artikel 2: Als overgangsmaatregel kunnen de inwoners van Gooik en Herne de resterende afvalzakken en GFT-zakken inruilen. De waarde van de ingeruilde zakken wordt op de provisierekening gestort.
Artikel 3: Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 4: De burgemeester maakt dit besluit en het retributiereglement conform de artikelen 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur binnen de tien dagen nadat het is aangenomen bekend via de webtoepassing van de gemeente, met vermelding van de datum waarop het is bekendgemaakt en de vermelding van de datum waarop het is aangenomen. De webtoepassing vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de besluiten op de lijst, en vermeldt de mogelijkheid om klacht in te dienen bij de toezichthoudende overheid.
Artikel 5: De toezichthoudende overheid en de opdrachthoudende intergemeentelijk samenwerkingsverbanden Land van Aalst voor milieu en Intradura worden op de hoogte gebracht van dit besluit.
Artikel 1: Algemeen
Een retributie wordt geheven op de inzameling van afvalstoffen waarbij het intergemeentelijke samenwerkingsverband Ilva gemachtigd is de retributie voor het lokaal bestuur te innen of door Intradura te laten innen.
Artikel 2: Definitie
De retributie is verschuldigd door de aanbieder van het afval.
Onder de aanbieder van het afval wordt verstaan: een bij Ilva of Intradura aangesloten gemeentelijke dienst, hierna de gemeente(n) genoemd, of de referentiepersoon van
Artikel 3:
Er wordt vanaf 01/01/2025 een retributie geheven op het beschikbaar stellen van recipiënten bestemd voor het ophalen van huishoudelijk afval, op de verkoop van compostvaten en het inzamelen van huishoudelijk afval via ondergrondse containers, en voor het verlenen van een aantal dienstverleningen in het kader van afvalinzameling en - verwerking.
Artikel 4: Bedrag retributie
De retributie wordt als volgt samengesteld:
4.1. Voor de verkoop van zakken:
Blauwe PMD-zakken: per rol (20 stuks)
4.2. Aanbieden van de restfractie en GFT-afval.
4.2.1. Voor het van 1 januari 2025 tot en met 31 maart 2025 aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,25 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,50 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,00 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,50 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,00 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds een variabele kost van € 0,25 per aangeboden kilogram restfractie. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.2. Voor het van 1 januari 2025 tot en met 31 maart 2025 aanbieden van 40 liter of 140 liter GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,125 per aanbieding van een container, en anderzijds een variabele kost van € 0,085 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.3. Voor het vanaf 1 april 2025 aanbieden van restfractie enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter, € 0,60 per aanbieding van een container van 240 liter, € 1,20 per aanbieding van een container van 500 liter, € 1,75 per aanbieding van een container van 750 liter en € 2,35 per aanbieding van een container van 1050 liter, en anderzijds een variabele kost van € 0,30 per aangeboden kilogram restfractie. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.4. Voor het vanaf 1 april 2025 aanbieden van GFT-afval enerzijds een forfaitaire kost van € 0,30 per aanbieding van een container van 40 liter of 140 liter en anderzijds een variabele kost van € 0,15 per aangeboden kilogram GFT. De te betalen retributie wordt voor elk aanbieding bepaald aan de hand van twee wegingen van de aangeboden afvalcontainer, een eerste maal voor de lediging ervan, een tweede maal na de lediging ervan. Het verschil tussen de tweede en de eerste weging is de grondslag van de retributie.
4.2.5. Vanaf 1 januari 2026 worden de volgende tarieven uit artikel 4.2.3. en 4.2.4. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex;
4.2.6. De in 4.2.5. genoemde aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,05 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,05 gebeurt;
4.2.7. Voor de in 4.2.5. en 4.2.6. genoemde aanpassing worden jaarlijks de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024;
4.2.8 Het maximale gewicht van de inhoud van een aangeboden container bedraagt:
|
40 liter |
140 liter |
240 liter |
GFT |
15 kilogram |
70 kilogram |
110 kilogram |
Restfractie |
15 kilogram |
60 kilogram |
110 kilogram |
4.2.9 Restafvalcontainers van 500 l, 750l of 1050 l zijn niet beschikbaar voor gezinnen.
4.3. Sloten
Voor de aankoop van een containerslot met twee sleutels voor een restfractiecontainer: € 35,00.
4.4. Voor het tussen 1 januari 2025 en 31 maart 2025 ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:
4.4.1. Voor grofvuil:
4.4.2. Voor snoeiafval en tuinafval:
4.5. Voor na 1 april 2025 ophalen van grofvuil, snoeiafval en tuinafval aan huis:
4.5.1. Voor grofvuil:
4.5.2. Voor snoeiafval en tuinafval:
4.5.3. Vanaf 1 januari 2026 worden de retributies vermeld in 4.5.1. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,50 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,50 gebeurt.
4.5.4. Vanaf 1 januari 2026 worden de retributies vermeld in 4.5.2. op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de stijging van de consumptieprijsindex. Voor aanpassing wordt de consumptieprijsindex van de maand oktober jongstleden vergeleken met deze van oktober 2024. De aanpassing aan de stijging van de consumptieprijsindex geschiedt met veelvouden van € 0,20 waarbij afronding steeds naar het effectief bereikte veelvoud van € 0,20 gebeurt.
Snoei-/tuinafval moet als volgt worden aangeboden:
4.6. Composteren
4.6.1. Een ter beschikking gestelde GFT-container kan gratis geruild worden voor een compostvat met beluchtingsstok.
4.6.2. Voor de aankoop van een compostvat met beluchtingsstok: € 20,00
4.6.3. Voor de aankoop van een compostbak: €70,00
4.6.4. Voor de aankoop van een beluchtingsstok: € 5,00
4.6.5. Na het afstaan van een gratis ter beschikking gestelde GFT-container of het ruilen van een gratis ter beschikking gestelde GFT-container voor een compostvat het opnieuw aanvragen van een GFT-container: € 50,00 of gratis als de gezinssamenstelling dusdanig is gewijzigd dat de aanvraag gerechtvaardigd is.
4.7. Asbest
Tot de OVAM-subsidieperiode die loopt tot en met 31maart 2026, verleent Intradura aan de inwoners volgende diensten:
Er kunnen jaarlijks maximum 6 plaat- of kuubzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot 6 stuks) of 1 container per adres aangekocht worden. Hierbij zijn 2 veiligheidskits, begeleiding van een asbestcoach en de ophaling van de recipiënten aan huis inbegrepen.
Grotere hoeveelheden kunnen toegestaan worden na bezoek van de asbestcoach ter plaatse.
De kostprijs voor deze dienstverlening is voor de inwoner als volgt:
4.8. Inzameling op wijkniveau
4.8.1 Ondergrondse containers
Ondergrondse containers worden georganiseerd in zogenaamde afvalstraten. Elke afvalstraat bestaat uit 3 containers:
De kostprijs voor het gebruik van de restafvalcontainer bedraagt € 2,50 per aanbieding. In de schuif van deze container kan maximaal één zak van 60 liter per keer gedeponeerd worden aan deze kostprijs.
Om gebruik te maken van de ondergrondse afvalcontainers dient een inwoner van de gemeente een kopie van de identiteitskaart (beide zijden) te mailen naar secretariaat@intradura.be. De inwoner ontvangt een gepersonaliseerde brief met uitnodiging om een bedrag van bij voorkeur 25 euro te storten als provisie voor het gebruik van de ondergrondse containers. Dit bedrag wordt gekoppeld aan de identiteitskaart van de aanvrager.
4.8.2 Inzameling van glazen flessen en bokalen
Het lokaal bestuur voorziet gespreid op het openbaar domein glasbollen. Het deponeren van glazen flessen en bokalen in de glasbollen is gratis.
4.8.3 Inzameling textiel
Het lokaal bestuur voorziet gespreid op het openbaar domein containers. Het deponeren van textiel in de textielcontainers is gratis.
4.9. Andere dienstverlening in het kader van afvalinzameling en verwerking
4.9.1. Voor het ruilen van een gratis ter beschikking gestelde GFT-container of restfractie-container voor een ander volume GFT-container of restfractiecontainer:
4.9.2. Voor het ter beschikking stellen van kunststof zakken (1,5 m³) voor piepschuimtransport: € 45,00 per bundel van 5 zakken
4.9.3. Voor de aankoop van maximaal één bijkomende container per leveradres en per fractie:
40 en 140 liter |
€ 40 |
4.10 het recyclagepark
4.10.1 De gemeentelijke recyclageparken zijn uitsluitend toegankelijk voor inwoners van
de gemeente alsook voor eigenaars van tweede verblijven en éénmans- en kleinhandelszaken en KMO’s die op het grondgebied van de gemeente hun zetel hebben.
4.10.2 Op de recyclageparken worden 3 tarieven toegepast:
Concreet worden volgende afvalfracties ingezameld met de daaraan verbonden retributie:
Fracties recyclagepark |
retributie |
gebonden asbest* |
0,30 €/kg |
grof huisvuil |
0,30 €/kg |
houtachtig groenafval |
0,16 €/kg |
gras |
0,16 €/kg |
hout |
0,16 €/kg |
bouw- & sloopafval |
0,16 €/kg |
harde plastic |
0,16 €/kg |
PMD |
gratis |
papier & karton |
gratis |
glazen flessen & bokalen |
gratis |
vlak glas |
gratis |
KGA |
gratis |
Frituurolie |
gratis |
Motorolie |
gratis |
afgedankte elektr. apparatuur( AEEA) |
gratis |
EPS/piepschuim |
gratis |
autobanden |
gratis |
Textiel |
gratis |
oude metalen |
gratis |
Kurk |
gratis |
plastieken dopjes |
gratis |
Batterijtjes |
gratis |
Matrassen |
gratis |
* 200 kg gratis/jaar/gezin
4.10.3 De berekening van het tarief op het recyclagepark gebeurt via de weegbrug die een nauwkeurigheid van 5 kg heeft.
4.10.4 Voor de aanbreng van asbestcementplaten geldt een vrijstelling van de retributie voor de eerste 200,- kg per gezin aangebracht indien dit volledig afzonderlijk wordt aangeboden. Het is verplicht om het hechtgebonden asbest verpakt aan te leveren in doorzichtige plasticfolie of plasticzak. Niet-hechtgebonden asbest wordt niet aanvaard.
4.10.5 Indien ongesorteerd afval of gemengd afval aangeboden wordt, geldt het duurste tarief.
4.10.6 Het recyclagepark is uitsluitend bedoeld voor de opvang van het huishoudelijk afval. Bedrijven, dienstverlenende instanties en zelfstandigen dienen hun afval door een gespecialiseerd bedrijf te laten verwijderen. Afvalstoffen van ambachtelijke of handelsoorsprong mogen in het gemeentelijk recyclagepark aanvaard worden, als deze naar hun aard, omvang en hoeveelheid vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen. Bedrijven en verenigingen kunnen voor de toegang op het recyclagepark een “toegangskaart recyclagepark” aanvragen. Deze kaart kost € 40. De omzetting van bestaande naar nieuwe kaarten gebeurt gratis.
4.10.7 De verschuldigde retributie op het recyclagepark is elektronisch betaalbaar.
4.10.8 Indien na het bepalen van het brutogewicht de bezoeker het nalaat om het tarragewicht te laten bepalen (dus het nettogewicht niet bepaald wordt, noch betaald wordt) kan een forfaitaire boete aangerekend worden van 200,- euro.
Artikel 5: Verschuldigdheid retributie
De volgende retributies zijn verschuldigd bij:
De andere retributies vermeld in dit reglement zijn verschuldigd meteen na uitvoering van de bijhorende dienstverlening.
Artikel 6: Provisierekening voor restafval, snoeiafval en GFT
§1 Onverminderd de bepalingen in artikel 5 van dit retributiereglement kunnen, met uitzondering van de aankoop van blauwe PMD-zakken, het ter beschikking stellen van kunststof zakken voor piepschuimtransport, de aankoop van compostvaten, compostbakken en beluchtingsstokken en het leveren van snoeihout de retributies vermeld in dit reglement enkel betaald worden door middel van een ter beschikking gestelde provisierekening.
§2 De provisierekening kan steeds op het eigen initiatief van de hieraan gekoppelde referentiepersoon worden aangezuiverd via overschrijving van een saldo op de provisierekening. De eerste betalingsuitnodiging voor de provisierekening bedraagt € 35,00.
§3. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon de eerste limiet van € 12,50 bereikt - d.w.z. wanneer het saldo gelijk aan of kleiner dan € 12,50 wordt - zal aan de referentiepersoon een eerste betalingsuitnodiging worden gezonden. Dit laat de gebruiker toe tijdig de nodige betalingen te laten uitvoeren, opdat de dienstverlening niet in het gedrang zou komen.
§4. Wanneer het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat - d.w.z. wanneer het saldo kleiner wordt dan € 0,00 – zal vervolgens de referentiepersoon een betalingsuitnodiging worden toegezonden, met een betaaltermijn van 14 dagen. Het aanbieden van de restfractie en GFT-afval blijft mogelijk tot verstrijken van de betaaltermijn. De referentiepersoon en het eventueel daaraan gekoppelde gezin, vereniging, tweede verblijf of bedrijf zal van zodra het resterende saldo op de provisierekening van de referentiepersoon geen krediet meer bevat, d.w.z. als het saldo kleiner is dan € 0,00, echter geen gebruik meer kunnen maken van de andere dienstverlening zoals beschreven in dit retributiereglement tot wanneer het saldo op de provisierekening opnieuw € 0,00 of meer bedraagt.
§5. Als de referentiepersoon na verzending van ten minste één kosteloze herinnering nalaat het provisiekrediet aan te zuiveren, zal een aangetekende aanmaning aan de betreffende referentiepersoon worden toegezonden. In deze aangetekende aanmaning worden de volgende bijkomende kosten verrekend:
1. Administratieve kost: € 7,5;
2. Portkosten;
§6. De financieel directeur kan hierna, overeenkomstig artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen om de retributie in te vorderen.
§7. Bij afmelding van een referentiepersoon of bij vaststellen van een overlijden van een referentiepersoon wordt de dienstverlening stopgezet. Het nog beschikbare krediet wordt ten vroegste zes weken na stopzetten van de dienstverlening teruggestort op het rekeningnummer dat laatst werd gebruikt voor het storten van krediet op de provisierekening.
Er zijn geen mondelinge, noch schriftelijke vragen.
Namens Gemeenteraad,
Ann Naert
Algemeen Directeur
Frank Nevens
Voorzitter van de gemeenteraad