Terug
Gepubliceerd op 07/08/2024

Notulen  Gemeenteraad

wo 26/06/2024 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis
Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
Kris Poelaert, Burgemeester
Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, An Deleye, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur en interne organisatie

      • Goedkeuring notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 29 mei 2024.

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, An Deleye, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Ontwerpnotulen van 29 mei 2024

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 : De notulen van 29 mei 2024 worden goedgekeurd.

         

        Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.

         

        Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.

      • Kennisname zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 29 mei 2024.

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, An Deleye, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 32 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Zittingsverslag van 29 mei 2024

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.

        Besluit

        Artikel 1 : De gemeenteraad neemt kennis van het zittingsverslag van 29 mei 2024.

         

        Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.

      • Werking politiezone Pajottenland - toelichting door de zonechef

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 40 decreet over het lokaal bestuur

        Besluit

        De raad neemt kennis van de toelichting.

      • Definitieve beslissing tot vrijwillige fusie - periodieke rapportering

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, An Deleye, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid
        • Artikel 345 e.v. decreet lokaal bestuur
        Juridische gronden
        • Besluit van de gemeenteraden van Galmaarden, Gooik en Herne van 21 december 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige fusie. 

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om kennis te nemen van het syntheseverslag van juni 2024 i.v.m. de werkzaamheden van de stuurgroep en van het team fusie.

        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag van juni 2024.

         

         

      • Fusie: Herverdeling van activiteiten tussen de opdrachthoudende verenigingen Ilva en Intradura voor de afvalophaling en -verwerking in Pajottegem vanaf 1 januari 2025.

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, An Deleye, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Juridische gronden

        De grondwet, artikel 41 en 162

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen

         Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikels 40, 41, 285-288, 326 tot en met 335 en 344 tot en met 35, 416-460

         Het bestuursdecreet van 7 december 2018

         Het Regiodecreet van 3 februari 2023

         Het gemeenteraadsbesluit van Galmaarden van 25 mei 2010 houdende toetreding tot de intercommunale Ilva en goedkeuring van de statuten.

        Het gemeenteraadsbesluit van Herne dd. 22/02/2017 houdende de beslissing over het definitieve voorstel van 11 januari 2017 van het overlegorgaan houdende intergemeentelijke samenwerking voor afvalbeheer middels een opdrachthoudende vereniging 

        De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van september 2023 houdende goedkeuring van de engagementsverklaring budget en verbintenissen

        De gemeenteraadsbesluiten van Galmaarden, Gooik en Herne van 21 december 2023 houdende definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne

         

        Advies en motivering

        Het fusiedraaiboek vermeldt twee mogelijke scenario’s in het geval de lokale besturen op het vlak van afvalophaling- en verwerking bediend worden door verschillende intergemeentelijke samenwerkingsverbanden:

        • Ofwel komen de intercommunales onderling tot een akkoord over een mogelijke herverdeling van de activiteiten.
        • Ofwel blijven de opdrachten die zijn afgesproken verder lopen in de oorspronkelijke deelgemeenten tot einde van de statutair vastgelegde termijn, op het einde waarvan de situatie herbekeken kan worden.

         De lokale besturen geven de voorkeur aan het scenario waarbij de intercommunales onderling tot een akkoord komen over de onderlinge herverdeling van taken.

         Tijdens de maanden april-mei hebben de opdrachthoudende verenigingen ILva en Intradura een voorstel inzake afvalinzameling ingediend voor de 3 gemeenten dat kan worden opgezet vanaf 1 januari 2025.

         Het voorstel omvat:

        -      De opdrachthoudende vereniging ILvA zorgt voor de huis-aan-huis-ophaling en verwerking van:

        • restafval (tweewekelijks)
        • GFT (tweewekelijks en wekelijks in de zomermaanden)
        • grof huisvuil (oproepsysteem)

        -      De opdrachthoudende vereniging Intradura zorgt voor de huis-aan-huis-ophaling en verwerking van:

        • papier&karton
        • PMD
        • ondergrondse containers (Herne)
        • de lediging van de glasbollen (nieuw voor Galmaarden)

        -      De fusiegemeenten zorgen voor de uitbating de recyclageparken van Galmaarden, Gooik en Herne

         

        De lokale besturen staan in voor de kosten die eigen zijn aan het fusietraject en om die reden niet kunnen agfgewenteld worden op de andere vennoten van beide intercommunales. Voorbeelden daarvan zijn de communicatiemiddelen (aparte afvalkrant (met tussenkomst van FostPlus, centraal telefoonummer,...) en de logistiek voor het voorbereiden van de nieuwe werkwijze.

        Onder deze logistieke kosten dient te worden verstaan:

        -      de aankoop van een GFT-container én een restafvalcontainer aan een kostprijs van 22,5 euro per stuk per adres (7963 ophaalpunten in Gooik en Herne) of forfaitair geraamd op 358.335 euro.

        -      de levering en het chippen van de containers aan 14,9 euro per ophaalpunt of forfaitair geraamd op 118.648,70 euro.

         De bijdrages aan de intercommunales zullen worden bepaald a rato van het aantal inwoners, geraamd op een verhouding van 9.000/25.000 voor IlvA en 16.000/25.000 voor Intradura. Verdere kosten worden onderling door de opdrachthoudende verenigingen verrekend.

         De bijgaande toelichtingsnota geeft een overzicht van de huidige en toekomstige activiteitenverdeling en de gesimuleerde kostprijsramingen.

         De retributies voor de verschillende afvalfracties huis-aan-huis én bij aanvoer via het recyclagepark zullen bij een afzonderlijk gemeenteraadsbesluit worden vastgesteld.

         Deze werkzijze wordt opgezet voor een periode van 1 januari 2025 tot en met 2030. Jaarlijks wordt een tussentijdse evaluatie georganiseerd. Gedurende deze periode kunnen de lokale besturen en de opdrachthoudende verenigingen verder afstemmen voor de langetermijnsamenwerking omdat er op dat ogenblik meer duidelijkheid zal zijn over de regiovorming. Momenteel voeren ABB en OVAM een specifiek onderzoek over de impact van de regiovorming op de werking van de afvalintercommunales. De eerste resultaten daarvan worden pas in 2025 verwacht.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: Voor wat betreft de inzameling en verwerking van de huis-aan-huis- ingezamelde fracties wordt vanaf 1 januari 2025 en dat voor een termijn tot en met 2030 door Galmaarden, Gooik en Herne als nieuwe fusiegemeente Pajottegem een beroep gedaan op de beide actieve opdrachthoudende verenigingen Intradura en IlvA die onderling tot een akkoord over een herverdeling van de activiteiten zijn gekomen.

         

        Artikel 2: De gemeenteraad keurt de herverdeling van de activiteiten in het kader van de fusie door de opdrachthoudende verenigingen als volgt goed:

        • De opdrachthoudende vereniging ILvA zorgt voor de huis-aan-huis-ophaling en verwerking van:
          • restafval (tweewekelijks)
          • GFT (tweewekelijks en wekelijks in de zomermaanden)
          • grof huisvuil (oproepsysteem)

         

        • De opdrachthoudende vereniging Intradura zorgt voor de huis-aan-huis-ophaling en verwerking van:
          • papier&karton
          • PMD
          • ondergrondse containers (Herne)
          • de lediging van de glasbollen (nieuw voor Galmaarden)

         

        • De fusiegemeenten zorgen zelf voor de uitbating de recyclageparken van Galmaarden, Gooik en Herne

         

        Artikel 3: De lokale besturen blijven elk vennoot van de opdrachthoudende vereniging die hen bedient. De contracten en overeenkomsten die zij in die hoedanigheid met de resp. opdrachthoudende verenigingen zijn aangegaan blijven gedurende deze periode doorlopen, met uitzondering van de exploitatie van het recyclagepark van Galmaarden door IlvA. Vanaf 1 januari 2025 worden de overeenkomsten overgenomen door Pajottegem.

         

        Artikel 4: Dit besluit wordt ter goedkeuring bezorgd aan de Raden van Bestuur van de opdrachthoudende verenigingen IlvA en Intradura.

         

        Artikel 5: Dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de gemeenten Galmaarden en Gooik. 

    • AGB

      • AGB Herne - BBC Jaarrekening 2023 - Advies

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 243 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        - De artikelen 231 tot 244 van het decreet lokaal bestuur;

        - Beheersovereenkomst tussen de gemeente Herne en het autonoom gemeentebedrijf Herne;

        - Art 21 en 27 van de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Herne dd 26 juni 2019.

        Advies en motivering

        De jaarrekening wordt vastgesteld met een balanstotaal van € 109.143.

         

        De resultatenrekening sluit af met een resultaat van € 23.241.

         

        De jaarrekening heeft een beschikbaar budgettair resultaat van € -854,34.

         


        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een positief advies te verlenen over de jaarrekening 2023 van AGB Herne en de winst ten bedrage van € 23.241,26 uit te keren als dividend aan de gemeente.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad verleent een gunstig advies over de jaarrekening 2023 van het autonoom gemeentebedrijf Herne, vastgesteld door de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Herne op 23/05/2024.

         

        Artikel 2: De winst ten bedrage van € 23.241,26 wordt uitgekeerd als dividend aan de gemeente.


        Artikel 3: Dit besluit wordt meegedeeld aan het AGB.


        Artikel 4: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van decreet lokaal bestuur.

         

      • AGB Herne - Fiscale Jaarrekening 2023 - Goedkeuring

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 243 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        - De artikelen 231 tot 244 van het decreet lokaal bestuur;

        - Beheersovereenkomst tussen de gemeente Herne en het autonoom gemeentebedrijf Herne;

        - Art 21 en 27 van de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Herne dd 26 juni 2019.

        Advies en motivering

        De jaarrekening wordt vastgesteld met een balanstotaal van € 109.143.

         

        De resultatenrekening sluit af met een resultaat van € 23.241.

         

         


        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de fiscale jaarrekening 2023 van AGB Herne goed te keuren en de winst ten bedrage van € 23.241,26 uit te keren als dividend aan de gemeente.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de fiscale jaarrekening 2023 van het autonoom gemeentebedrijf Herne goed, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Herne op 23/05/2024.

         

        Artikel 2: De winst ten bedrage van € 23.241,26 wordt uitgekeerd als dividend aan de gemeente.


        Artikel 3: Dit besluit wordt meegedeeld aan het AGB.

         

        Artikel 4: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

         


    • Financiën

      • Jaarrekening 2023 lokaal bestuur Herne (Gemeente en OCMW) - Vaststelling

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 41 van het decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        titel IV - Hoofdstuk 1 van het decreet lokaal bestuur

        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van lokale besturen en latere wijzigingen

        Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2018 en latere wijzigingen

        Advies en motivering

        Uit de bijgevoegde documenten blijkt dat het beschikbaar budgettair resultaat er als volgt uitziet:

         

        Exploitatiesaldo

        2.469.267

        Investeringssaldo

        215.320

        Financieringssaldo

        -266.401

        Beschikbaar budgettair resultaat

        5.434.748

         

        Kosten                          

        11.762.093

        Opbrengsten

        14.095.610

        Overschot van het boekjaar

        2.333.517

         

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om zijn deel van de jaarrekening vast te stellen én het deel dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed te keuren, waardoor de jaarrekening definitief wordt vastgesteld. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad stelt zijn deel van de jaarrekening 2023 (gemeente) vast; 

         

        Artikel 2: De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2023 dat door de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld, goed, waardoor de geïntegreerde jaarrekening 2023 definitief is vastgesteld;

         

        Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

      • Belasting op niet-bebouwde percelen in niet-vervallen verkavelingen 2024 - Aanpassing

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 40 en 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur


        Juridische gronden

        Artikel 170 van de Grondwet;

        Decreet 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen

        Decreet grond en pandenbeleid van 27 maart 2009, zoals gewijzigd bij het decreet van 09 juli 2010 en 23 december 2011;

        Decreet houdende de Vlaamse Wooncode van 15 juli 1997, met latere wijzigingen, hierna Vlaamse Wooncode genoemd;
        De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.

        Beslissing van de gemeenteraad van 21/12/2023 over de belasting op niet-bebouwde percelen in niet-vervallen verkavelingen.

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de aanpassing van het belastingreglement op niet-bebouwde percelen in niet-vervallen verkavelingen 2024 goed te keuren.

        Financieel advies en visum

        Deze belasting is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 en is dus noodzakelijk voor het behoud van een gezonde financiële toestand van de gemeente.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 : Er wordt voor het aanslagjaar 2024 een directe gemeentebelasting gevestigd op de niet-bebouwde percelen, begrepen in een niet-vervallen verkaveling.

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder

        1°     Bouwgronden: gronden, met uitsluiting van kavels, die palen aan een voldoende uitgeruste weg in de zin van artikel 4.3.5 VCRO en gelegen zijn in een woongebied of in een woonuitbreidingsgebied dat reeds voor bebouwing in aanmerking komt blijkens een principiële beslissing of op grond van artikel 5.6.6 VCRO;

        2°     Kavels: de in een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden van een niet vervallen verkaveling afgebakende percelen;

        3°     Onbebouwd: beantwoordend aan de criteria voor opname in het register van onbebouwde percelen, gesteld bij en krachtens artikel 5.6.1 VCRO;

         

        Artikel 2 : De belasting is verschuldigd door de persoon die op 1 januari van het aanslagjaar, eigenaar is van het niet-bebouwd perceel. In geval van eigendomsoverdracht onder levenden, wordt de hoedanigheid van eigenaar beoordeeld op de datum van de authentieke akte tot vaststelling van de overdracht. In geval van mede-eigendom, is ieder mede-eigenaar belastingschuldig voor zijn wettelijk deel.

         

        Artikel 3 : De jaarlijkse belasting wordt geheven op de niet-bebouwde percelen, gelegen in een niet-vervallen verkaveling.

        Met betrekking tot de percelen begrepen in verkavelingen waarvoor de eerste maal een verkavelingsvergunning werd of wordt afgegeven, is de belasting toepasselijk :

        -           Vanaf 01 januari van het tweede jaar dat volgt op de afgifte van de vergunning, wanneer de verkaveling geen werken omvat;

        -           Vanaf 01 januari van het jaar dat volgt op het einde van de voorgeschreven werken en lasten, in de andere gevallen; het einde van de werken wordt vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen.

        Wanneer echter de werken door de verkavelaar worden uitgevoerd, geldt de vrijstelling slechts gedurende maximaal drie jaar vanaf het jaar dat volgt op de afgifte van de vergunning. Wanneer de verkaveling in fasen mag worden uitgevoerd, zijn de bepalingen van dit artikel " mutatis mutandis" op de kavels van elke fase van toepassing.

         

        Artikel 4 : Van de belasting zijn vrijgesteld:

        1.         de eigenaars van één enkel onbebouwd perceel bij uitsluiting van enig ander onroerend goed;

        2.         de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen

        3.         de verkavelaars, indien de verkavelingsvergunning geen infrastructuurwerkzaamheden omvat, en dit gedurende het jaar volgend op het jaar waarin de verkavelingsvergunning of de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden werd toegekend;

        4.         de verkavelaars, indien de verkavelingsvergunning of de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden infrastructuurwerkzaamheden omvat, en dit gedurende het jaar volgend op het jaar waarin het attest bedoeld in artikel 4.2.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd toegekend.

        5.         de ouders met kinderen ten laste, beperkt tot één onbebouwd perceel per kind ten laste. Ingeval het aantal te belasten percelen groter is dan het aantal kinderen en de te belasten percelen verschillend zijn dan wordt het gemiddelde genomen van de totale belasting op alle percelen om het bedrag van de vrijstelling te berekenen;

        6.         percelen die ingevolge de bepalingen van de wet op de landpacht niet voor bebouwing kunnen worden bestemd;

         In de punten 1 en 5 gelden de verleende ontheffingen slechts gedurende de vijf kalenderjaren die volgen op de verwerving van het goed. Ze gelden gedurende de vijf dienstjaren die volgen op de inwerkingtreding van de belastingsverordening, indien het goed op dat tijdstip reeds verworven is.

         

        Artikel 5 : De activeringsheffing wordt vastgesteld op een bedrag per vierkante meter oppervlakte van de kavel. Deze bedraagt €0,37 (0,25 x 1.041/695) per vierkante meter van het onbebouwd perceel. €0,25 is de minimale activeringsheffing per vierkante meter en is gekoppeld aan de evolutie van de ABEX-index en stemt overeen met de ABEX-index van november 2008. Deze heffing wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan het ABEX-indexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat.
        De minimum aanslagvoet wordt bedraagt €187,23 (€125,00 x 1.041/695) per onbebouwd perceel. €125,00 is de minimale activeringsheffing en is gekoppeld aan de evolutie van de ABEX-index en stemt overeen met de ABEX-index van november 2008. Deze heffing wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan het ABEX-indexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat.

        Elk gedeelte van een vierkante meter wordt steeds als een volledige vierkante meter beschouwd.
        De belasting wordt berekend op een maximum perceelsdiepte van 50 meter.

         

         Artikel 6 : De belastingplichtigen of hun vertegenwoordigers moeten uiterlijk op 31 maart van het belastingjaar bij het gemeentebestuur aangifte doen op een door het lokaal bestuur ter beschikking gesteld aangifteformulier. Het aangifteformulier kan op eenvoudig verzoek bekomen worden bij het lokaal bestuur en is beschikbaar op de website van het lokaal bestuur Herne (www.herne.be). 

        De belastingplichtige is vrijgesteld van aangifteplicht indien hij voor het vorig aanslagjaar werd aangeslagen en indien de belastbare toestand ongewijzigd is gebleven. Ingeval van overdracht van zakelijke rechten of wijziging van de belastbare toestand, is de overdrager, resp. belastingplichtige, ertoe gehouden om het gemeentebestuur hiervan binnen de 30 kalenderdagen op de hoogte te brengen.

         

         Artikel 7 : Bij gebreke van een aangifte of bij onvolledige aangifte wordt de belastingsschuldige of zijn vertegenwoordiger van ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.

         

         Artikel 8 : De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld wordt door het College van Burgemeester en Schepenen en uitvoerbaar verklaard door de gouverneur.

         

         Artikel 9 : De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

         

         Artikel 10 : De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen.

         Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.

         

        Artikel 11 : De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.


        Artikel 12 : Dit besluit wordt bekendgemaakt worden overeenkomstig artikel 286, §1, 1° en 330 van het decreet lokaal bestuur

      • Kwijtschelding belasting op kermiskramen - Meikermis 2024

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Artikel 40 e.v. decreet lokaal bestuur

        Gemeenteraadsbeslissing dd. 21/12/2023 betreffende de vaststelling van de belasting op kermiskramen in 2024

        Advies en motivering

        Eind december 2023 verliet de mobiliteitsambtenaar die tevens verantwoordelijke was voor de organisatie van de kermis ons lokaal bestuur. Meerdere selectieprocedures om betrokkene te vervangen leverden geen resultaat op.  

        Het college van burgemeester en schepenen stelde voor om de opstelling van de kermis te delegeren aan een vrijwilliger, maar voor de administratieve taken (80% van de werklast) werd geen oplossing gevonden. Bijgevolg werd er 'last minute' in april contact opgenomen met de kermiskramers om de kermis alsnog te laten doorgaan. Doordat de kermis samenviel met het hemelvaartweekend - en door de laattijdige reactie van de gemeente - waren de grootste attracties reeds gereserveerd in andere gemeenten.

        De kleinschalige versie van de meikermis viel bij vele inwoners niet in goede aarde en veroorzaakte ook een slechte opkomst.  Twee kramen zijn op zondag reeds naar huis gegaan en maandag zijn alle kermiskramers vroeger gestopt.


        Aangezien de slechte opkomst gedeeltelijk te wijten is aan een laattijdige organisatie bij de gemeente, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om uitzonderlijk de belasting kwijt te schelden. Dit niet alleen als compensatie voor de organisatorische tekortkoming, maar ook als aanmoediging om de kermistraditie in leven te houden. De totale kwijtschelding bedraagt 305 euro.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 : De gemeenteraad keurt het voorstel tot kwijtschelding van de gemeentelijke belasting goed.

         

        Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur.

      • Principiële aankoop perceel 1e afdeling - sectie I - nr. 355P

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 41 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Artikel 1582 e.v. Burgerlijk wetboek

        Artikel 292 e.v. decreet lokaal bestuur

        Omzendbrief KB/ABB/2019/3 transacties onroerende goederen.

        Advies en motivering

        Op vraag van de relatiebeheerder van Fluvius werd op 16 mei 2024 een overleg georganiseerd om de installatie van een schakelpost in Herne Centrum te bespreken. Er werden 6 locaties voorgesteld, waarvan uiteindelijk slechts 1 geschikt bleek.


        Op dit ogenblik is er een transformatorstation in Herfelingen. Hier wordt hoogspanning omgezet naar middenspanning, die naar de verschillende elektriciteitscabines verdeeld wordt. In de elektriciteitscabines wordt de middenspanning omgezet naar laagspanning, zodat de woningen bediend kunnen worden.


        Aangezien er van het transformatorstation in Herfelingen tot in Herne heel wat aftakkingen en energieafnames zijn, zal het elektriciteitsnet in Herne onvoldoende sterk zijn om in de toekomst een antwoord te kunnen bieden aan de energievraag. De enige oplossing om hieraan tegemoet te komen is door middel van een nieuwe schakelpost. Een schakelpost is een tussenstation dat rechtstreeks in verbinding staat met het transformatorstation. Deze wordt gevoed d.m.v. een feederkabel waarop geen aftakkingen/afnames zijn. De schakelpost is dus een absolute noodzaak in het kader van de energietransitie. Herne Centrum is de meest aangewezen locatie aangezien hier alle middenspanningsnetten samenkomen, meer bepaald ter hoogte van het perceel, kadastraal gesitueerd 1e afdeling, sectie I, nr. 337W, waarvan de gemeente eigenaar is.
         

        Aangezien wij dit jaar nog een officieel schrijven verwachten van Fluvius met de vraag om over te gaan tot verkoop van bovenvermeld perceel, is het aangewezen om op voorhand de alternatieven te onderzoeken voor dit perceel binnen de toekomstvisie 'Een sterke kern voor Herne'.


        De aankoop van perceel 1e afdeling, sectie I, nr. 355P (beter gekend als 'Fritkot Jeire') biedt in dat opzicht een unieke kans. Via de contractant van de eigenaar werd contact opgenomen met de gemeente om de verkoop van het perceel te bespreken alvorens dit op de markt te plaatsen. De eigenaar vraagt 180.000 euro voor het perceel, dat zal vrijgemaakt worden van alle constructies bij verkoop. Op dit bedrag is geen onderhandelingsmarge aangezien de eigenaar het perceel in 2020 aangekocht heeft aan een hogere prijs. 

        In navolging van toekomstvisie 'Een sterke kern voor Herne', nam de gemeente in 2023 deel aan de Open Oproep van Team Vlaams Bouwmeester. De resultaten van de vier geselecteerde ontwerpbureaus werden eind februari gepresenteerd in het atelier van de bouwmeester en de opdracht werd op 12 juni 2024 gegund aan Atelier Horizon. Het toeval wil nu dat Atelier Horizon in februari het perceel van de frituur reeds geïntegreerd had in hun schetsontwerp dat ingediend werd als offerte bij de oproep.

        De aankoop kan daarenboven verantwoord worden in het kader van actie 306 en 308 van de meerjarenplanning en de toekomstvisie van 2019. Het ontwerpbureau meent dat het perceel in de toekomst kan gebruikt worden om de schoolomgeving (kunstacademie) veiliger te maken en als compensatie naar de lokale handelaars toe als alternatief voor de parkeerplaatsen die in het Centrum zullen verdwijnen. Om deze redenen zal de aankoop van het perceel geschieden in het kader van het algemeen belang.


        Omzendbrief KB/ABB/2019/3 over de transacties onroerende goederen door lokale besturen stelt dat de gemeenten moeten beschikken over een recent schattingsverslag dat opgesteld werd door een landmeter-expert. De prijs in het schattingsverslag geldt als maximumprijs, tenzij het bestuur de afwijking grondig motiveert. In casu werd de vrijwillige venale verkoopwaarde geraamd op 160.000 euro. 


        Overwegende dat de aankoop:

        - geschiedt in het kader van het algemeen belang;

        - kadert binnen de uitvoering van toekomstvisie 'Een sterke kern voor Herne' en acties 306 en 308 van de meerjarenplanning;

        - in het ontwerp van Atelier Horizon beschouwd wordt als een grote meerwaarde binnen het gehele project;

        - een prima alternatief is voor de parkeerplaatsen die zullen verdwijnen in het dorpscentrum;

        - een prima alternatief is voor de gemeentelijke grond die Fluvius in de toekomst nodig zal hebben;

        - nooit een slechte investering zal zijn gelet op de stijgende prijs van bouwgrond.

         

        Meent de dienst omgeving dat de afwijking van 20.000 euro boven de prijs van het schattingsverslag verantwoord is. 

         

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om principieel akkoord te gaan met de aankoop van onderhavig perceel. Het schetsontwerp van Atelier Horizon, het schattingsverslag en een inplantingsplan werden toegevoegd als bijlage bij dit agendapunt.

         

        Besluit

        Artikel 1 : De gemeenteraad beslist de aankoop van het perceel, kadastraal gesitueerd 1e afdeling - sectie I - nrs. 355P principieel goed te keuren tegen een prijs van 180.000 euro.

         

        Artikel 2 : Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • NV Creadiv - Buitengewone algemene vergadering van 16 september 2024 Aandelen PUBLI-T: uitkering van een interimdividend van PBE in natura d.m.v. een overdracht van schuldvordering en inbreng in het kapitaal van CREADIV in ruil voor nieuwe aandelen.

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 41 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad worden de volgende punten ter goedkeuring voorgelegd:

         (i)     Akkoord met ontvangst van de voorgenomen uitkering van een interimdividend van PBE in natura, door middel van de overdracht van een schuldvordering van PBE op CREADIV;

        (ii)   Goedkeuring van de verbintenis om bij ontvangst van de dividenduitkering van PBE, de uitgekeerde schuldvordering in natura in te brengen in het kapitaal van CREADIV;

        (iii) Goedkeuring agenda Buitengewone Algemene Vergadering.

        Financieel advies en visum

        De gemeente zal het voorschotdividend Publi-T tot en met boekjaar 2024 ontvangen via PBE. Vanaf boekjaar 2025 zal de gemeente het volledige dividend Publi-T ontvangen via CREADIV. CREADIV zal m.b.t. het dividend Publi-T een gelijkaardig dividendbeleid voeren als PBE zodat deze transactie geen wijziging inhoudt op het dividend die de gemeente heeft ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025.

         De uitkering in natura van PBE bedraagt 34.171.021 euro. Overeenkomstig het aantal winstbewijzen van de gemeente bedraagt het vooropgestelde interimdividend dat de gemeente Herne zal ontvangen 1.159.238,28 euro.

         Rekening houdende met de inbreng in natura van de Schuldvordering PBE (34.171.021 euro) zal CREADIV 138.344 nieuwe aandelen uitgeven. De nieuwe aandelen zullen recht geven op deelname in de winst van het boekjaar dat een aanvang nam op 1 januari 2024 en afgesloten zal worden op 31 december 2024. De uitgifteprijs bedraagt afgerond 247 euro. Bijgevolg zal gemeente Herne  4.693 nieuwe aandelen ontvangen zonder nominale waarde.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 : De gemeenteraad verleent z’n goedkeuring aan de volgende punten van de Buitengewone Algemene Vergadering m.b.t. inbreng in natura:

         (i)     Kennisname van de verslagen:

        1. Het bijzonder verslag van de raad van bestuur van 14 mei 2024 opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, eerste lid juncto artikel 7:197, § 1, eerste lid van het wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna WVV) aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen vermeld onder agendapunt 1.
        2. Het verslag van de commissaris van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 7:179, § 1, tweede lid juncto artikel 7:197, § 1, tweede lid WVV aangaande de inbreng in natura met uitgifte van aandelen vermeld onder agendapunt 1.

        (ii)   Inbreng in natura met uitgifte van aandelen

        1. Verhoging van het kapitaal van de Vennootschap door een bijkomende inbreng in natura van schuldvorderingen, welke wordt gewaardeerd op vierendertig miljoen honderdeenenzeventigduizend  eenentwintig euro en (€ 34.171.021), tegen vergoeding van honderdachtendertigduizend driehonderdvierenveertig  (138.344) nieuwe aandelen, zonder nominale waarde, met dezelfde rechten als de thans bestaande aandelen en deelnemend in de winst vanaf de aanvang van het lopende boekjaar;
        2. Inschrijving op de nieuw uit te geven aandelen en volstorting van de nieuwe aandelen.
        3. Vaststelling van de verwezenlijking van de inbreng in natura en van de uitgifte van nieuwe aandelen.

        (iii) Aanpassing van de statuten overeenkomstig de te nemen resoluties.

        Machtiging aan de bestuurders tot uitvoering van de genomen beslissingen en opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te maken en neer te leggen.

        (iv)  Bijzondere volmacht.

        De gemeenteraad stelt dhr. Stefan Himpens, secretaris van de Buitengewone Algemene Vergadering aan als haar bijzondere gemachtigde om afzonderlijk op te treden en met recht tot indeplaatsstelling. De gemeenteraad draagt de aangeduide bijzonder gemachtigde op om zijn stemgedrag tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van CREADIV op 16 september 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden en waarbij de agendapunten niet wijzigen) af te stemmen op deze beslissing van de gemeenteraad.

         

        Artikel 2 : Deze beslissing zal bekend gemaakt worden conform de beslissingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Omgeving

      • Rapportering Lokaal Energie- en Klimaatpact (versies 1.0 en 2.0)

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur

        Juridische gronden

        Gelet op het ondertekenen van het burgemeestersconvenant 2030 (aangaande duurzame ontwikkelingsdoelstellingen) door de gemeente Herne.

        Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande de algemene engagementen en de 4 werven (waaronder 16 specifieke doelstellingen).

        Gelet op artikel 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: "De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied." 

        Advies en motivering

        De gemeente Herne ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact (versies 1.0 en 2.0). Jaarlijks moet een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang aan de gemeenteraad worden voorgelegd ter kennisname en vervolgens worden ingediend bij Agentschap Binnenlands Bestuur. 

        Voor deze rapportering hebben we gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de vooruitgang voor alle doelstellingen bijhoudt.

        Aangezien de gemeente (dienst omgeving) op heden nog niet actief de data bijhoudt via de daartoe voorziene webapplicatie is de rapportering onvolledig. De data waarover de gemeente beschikt zullen daarom in een latere fase en bij een volgende rapportering worden gevalideerd.

        Met het oog op de nakende fusie worden idealiter de bestaande LEKP versies van de drie gemeenten (met bijhorende doelstellingen) gebundeld tot 1 geheel. Dienst omgeving stemt dit af met Agentschap Binnenlands Bestuur, zodat het voor de komende jaren mogelijk is om 1 gezamenlijke rapportering te doen. 

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Leen De Luyck
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering in verband met de voortgang binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact (versies 1.0 en 2.0)

         

        Artikel 2: Deze beslissing zal bekend gemaakt worden, conform de bepalingen in het Decreet Lokaal Bestuur

    • Vrije tijd

      • Jeugdregio Pajottenland - beleidsaanbevelingen jeugd 2026-2031 - Kennisname

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
        Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
        Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Bevoegdheid

        Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur.

        Juridische gronden

        Besluit cbs dd. 29 mei 2024

        Advies en motivering

        Naar aanleiding van het belevingsonderzoek dat uitgevoerd werd door Jeugdregio Pajottenland bij 1987 leerlingen uit de 2de en 3de graad van het lager onderwijs en 1ste graad secundair onderwijs, stelde Jeugdregio Pajottenland beleidsaanbevelingen op. Jeugdregio Pajottenland hoopt dat deze aanbevelingen meegenomen worden in de verkiezingsprogramma's en uiteindelijk in de meerjarenplanning.

        De beleidsaanbevelingen werden voorgesteld op de raad van bestuur van donderdag 16 mei 2024. De raad van bestuur nam de beslissing deze aanbevelingen te agenderen op de agenda van elk college alsook op de agenda van de gemeenteraad met als doel de info ter beschikking te stellen van alle betrokken partijen.

        De Raad van bestuur vraagt ook om over deze aanbevelingen te communiceren via de informatiekanalen van de gemeenten.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de aanbevelingen en deze mee op te nemen in het beleidsplan van 2026-2031.

        Besluit

        Artikel 1:De gemeenteraad neemt kennis van de beleidsaanbevelingen van Jeugdregio Pajottenland. 

         

        Artikel 2: Deze beslissing zal bekend gemaakt worden, conform de bepalingen in het Decreet Lokaal Bestuur.

  • Schriftelijke en mondelinge vragen

    • Schriftelijke en mondelinge vragen

      Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
      Kris Poelaert, Burgemeester
      Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
      Patrick De Vos, Vanessa Van Hende, Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Leen De Luyck, Algemeen Directeur wnd.
      Verontschuldigd: Carina Ricour, tweede schepen
      Lieven Van den Broeck, Paulette Debock, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Besluit

      De gemeenteraad neemt kennis van de vraag en het verstrekte antwoord.

Namens Gemeenteraad,

Leen De Luyck
Algemeen Directeur wnd.

Frank Nevens
Voorzitter van de gemeenteraad