Terug
Gepubliceerd op 24/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

wo 25/01/2023 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis
Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
Kris Poelaert, Burgemeester
Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
  • Openbaar

    • Algemeen bestuur en interne organisatie

      • Goedkeuring notulen van de vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2022.

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Ontwerpnotulen van 21 december 2022

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
        Voorstanders: Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Onthouders: Frank Nevens, Carina Ricour
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 : De notulen van 21 december 2022 worden goedgekeurd.

         

        Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.

         

        Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.

      • Kennisname zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 21 december 2022.

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Artikel 32 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Zittingsverslag van 21 december 2022

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.

        Besluit

        Artikel 1 : De gemeenteraad neemt kennis van het zittingsverslag van 21 december 2022.

         

        Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.

      • Toekenning van een eretitel van gemeenteraadslid

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        artikel 17§4 van het decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden
        • Decreet lokaal bestuur inzonderheid artikel 17, §4 en artikel 148;
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris
        • Gemeenteraadsbeslissing van 30 april 2014
        • Gemeenteraadsbeslissing van 23 november 2022
        • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 16 januari 2023
        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om aan de bovenvermelde gewezen mandatarissen de eretitel van gemeenteraadslid toe te kennen. Alle kandidaten voldoen aan de anciënniteitsvoorwaarde en hebben een getuigschrift van onberispelijk gedrag.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 2 niet gestemd
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om aan bovenvermelde gemeenteraadsleden de eretitel van gemeenteraadslid toe te kennen.

         

        Artikel 2: Na afloop van de vergadering organiseert de gemeenteraad de plechtige toekenning van de eretitel titel aan het gemeenteraadslid. Van deze toekenning zal melding gemaakt worden in het gemeentelijk informatieblad.

         

        Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform artikel 285 van het decreet lokaal bestuur.

      • Goedkeuring gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan (ANIP)

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het gevalideerd ANIP Herne goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt het gevalideerde ANIP Herne goed volgens de tekst gevoegd in bijlage van dit besluit.

         

        Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur.

    • Financiën

      • Fluvius - Beheer premies rationeel watergebruik

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Artikel 40 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne;

        Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;

        Richtlijn 91/27/EG van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater.

        Besluit van de gemeenteraad van 23 januari 2013 houdende de vaststelling van het subsidiebesluit gescheiden afvoersysteem op privédomein – aanpassing
         

        Advies en motivering

        Met het oog op een uniforme premieregeling voor alle Fluvius-gemeenten vraagt Fluvius aan de gemeenten die deel uitmaken van RIOBRA om middels een gemeenteraadsbeslissing te kennen te geven akkoord te gaan met de toepassing van het vernieuwd premiestel. De gemeenten behouden de vrijheid om zelf nog aanvullende premies aan hun inwoners toe te kennen. Het huidige autonome premiesysteem van RIOBRA dooft uit tegen uiterlijk 31 december 2023.

         

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de nieuwe premieregeling goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 : De gemeenteraad beslist Fluvius de opdracht en de bevoegdheid te geven om alle premiereglementen, die verband houden met een rationeel watergebruik bij de eindklanten, volledig te beheren, wat onder meer inhoudt:

        - het opmaken van een Fluvius-premiereglement;  

        - het vastleggen van de premiebedragen en -voorwaarden;  

        - het aanbrengen van aanpassingen aan het premiereglement indien dit vereist is omwille van hogere efficiëntie, beschikbaarheid van budgetten, betere resultaten bij de klanten, etc.. Over deze aanpassingen zal de gemeente tijdig worden geïnformeerd;  

        - instaan voor de volledige administratieve en financiële afhandeling van de aangevraagde premies en de communicatie met de klanten hierover.


        Artikel 2 : Fluvius zal op geregelde tijdstippen (minstens 1x / kwartaal) een lijst bezorgen van de uitgekeerde premies in de gemeente rekening houdend met de rechten van de betrokkenen en regels van de AVG. Het lokaal bestuur kan — indien zij dit wenst - zelf een bijkomende aanvullende premie uitkeren waarbij gelijkaardige voorwaarden gehanteerd worden als in het Fluvius-reglement. Dit overzicht bevat de gegevens die Fluvius gebruikt heeft voor het uitbetalen van de premie(s) rationeel watergebruik, nl. naam en adres van de klant, de benaming van de premie, het uitgekeerde premiebedrag, de kosten die de klant gemaakt heeft en eventuele bijlagen gevoegd bij de aanvraag.

         

        Artikel 3 : De bestaande gemeentelijke subsidiereglementen betreffende door Fluvius toe te kennen premies voor hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen voor hemelwater en/of afkoppeling van hemelwater worden opgeheven met deze gemeenteraadsbeslissing. 

         

        Artikel 4 : Dit besluit wordt ter kennis gegeven aan de opdrachthoudende vereniging Riobra, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • Intergemeentelijke samenwerking

      • PBE - Voordracht van kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité en voor de raad van bestuur - wijziging

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Artikel 426 e.v. Decreet Lokaal Bestuur

        statuten opdrachthoudende vereniging PBE

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om de heer Kris Degroote voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Pajottenland van de opdrachthoudende vereniging PBE en als kandidaat-lid voor de raad van bestuur tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
        Gestemd: Eric Eeckhoudt, Patrick De Vos, Sandra Dero, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Paul Beyl, Paulette Debock, An Deleye, Kris Poelaert, Sonja Van Den Bossche, Kris Degroote, Vanessa Van Hende, Frank Nevens, Brent Roobaert, Lieven Van den Broeck, Ludo Tiels
        Stemmen voor: 16
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 16 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Na te zijn overgegaan tot de geheime stemming

         

        artikel 1: De Heer Kris Degroote, Rendries 16, 1540 Herne voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité Pajottenland van de opdrachthoudende vereniging,  tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.

         

        Artikel 2: De Heer Kris Degroote, Rendries 16, 1540 Herne tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.

         

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en een afschrift van de beslissing te bezorgen aan de PBE, ter attentie van het secretariaat: vennootschapssecretariaat@fluvius.be

         

        Artikel 4: Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 e.v van het decreet lokaal bestuur

         

         

    • Omgeving

      • Vergroening dorpscentrum - samenwerkingsovereenkomst Haviland

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Artikel 41 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Artikel 388 e.v. van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 betreffende de intergemeentelijke samenwerking;

        Artikel 30 van de wet overheidsopdrachten van 17 juni 2016 betreffende het in-house-toezicht.

        Advies en motivering

        In de meerjarenplanning werden verschillende beleidsdoelstellingen aangeduid als prioritair. Eén van deze beleidsdoelstellingen betreft het 'verfraaien van de dorpskernen en versterking en opfrissing van de handelskernen ten voordele van de lokale handelaars'. Om deze doelstelling te behalen, stelt het bestuur een samenwerking met Haviland voor.

        Haviland kan een technisch adviseur ter beschikking stellen aan het lokaal bestuur. De omschrijving van de opdracht, duur van de overeenkomst en de betalingsmodaliteiten worden nader bepaald in de samenwerkingsovereenkomst. De samenwerkingsovereenkomst werd toegevoegd als bijlage. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

        Financieel advies en visum

        Financieel visum 2023-05 werd verleend door de financieel directeur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche
        Tegenstanders: Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 2 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1 : De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren mits aanpassing van volgende clausules:

        1. De gemeente Herne, zoals vertegenwoordigd door de gemeenteraad, met kantoren gevestigd te Herne, vertegenwoordigd in de persoon van de heer Kris Poelaert, burgemeester, en mevrouw Ann Naert, algemeen directeur, handelend in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad … november 2022 

        Te vervangen door: "Lokaal bestuur Herne, met kantoren gevestigd te Centrum 17, 1540 Herne, vertegenwoordigd door de gemeenteraad in de persoon van de heer Frank Nevens, voorzitter van de gemeenteraad en mevrouw Ann Naert, algemeen directeur."

         

        2. Onderhavige overeenkomst wordt gesloten voor een bepaalde duur en gaat in op 09/01/2023 en eindigt op 01/07/2024.

        Te vervangen door: "Onderhavige overeenkomst wordt gesloten voor een bepaalde duur en gaat in op 01/02/2023 en eindigt op 01/07/2024.

         

        3. Huidige uurlonen conform INDEX september 2022.

        Te vervangen door: "Huidige uurlonen conform INDEX januari 2023." 

         

        4. Artikel 6 §2 volledig te schrappen.

         

        5. Kris Poelaert, burgemeester bij ondertekening van de overeenkomst te vervangen door: "Frank Nevens, voorzitter van de gemeenteraad".

         

        Artikel 2 : De gemeenteraad beslist het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze opdracht.

         

        Artikel 3 : Dit besluit wordt voor verder gevolg overgemaakt aan de dienst omgeving en aan Haviland intercommunale.

         

        Artikel 4 : Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Vrije tijd

      • Reglement voor de huldiging van huwelijksjubilarissen en honderdjarigen

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        artikel 40 en 41 decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        art 40 en 41 decreet lokaal bestuur

        beleidsplan 2020-2025

        Advies en motivering

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het reglement voor de huldiging van huwelijksjubilarissen en honderdjarigen goed te keuren. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1: De gemeenteraad keurt het reglement voor de huldiging van huwelijksjubilarissen en honderdjarigen goed volgens de hierna vermelde tekst.

         

        artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur.

         

         

        REGLEMENT VOOR DE HULDIGING VAN 100 JARIGEN EN HUWELIJKSJUBILARISSEN



        Artikel 1. Doel
        Ons lokaal bestuur wenst belangrijke gebeurtenissen in het leven van haar inwoners zoals huwelijksjubilea en honderdjarigen te vieren en wenst dit te doen door middel van een geschenk en/of de ondersteuning of organisatie van een viering. 

        Dit reglement regelt de modaliteiten voor de geschenken en vieringen.

         

        Artikel 2. Aanvragen en toekenning

        De huldiging voor een huwelijksjubileum of een viering van een 100-jarige dient niet aangevraagd te worden vermits de gemeentediensten zelf over de nodige informatie beschikken.

         

        De geschenken voor de viering van een huwelijksjubileum worden afgegeven op het moment van de gezamenlijke viering. De jubilarissen die de viering niet kunnen of wensen bij te wonen kunnen het geschenk afhalen vanaf de dag na de viering die in het gemeentehuis doorgaat tot uiterlijk 1 jaar na het huwelijksjubileum.  Het geschenk kan evenwel ook aan huis bezorgd worden door een delegatie van het college van burgemeester en schepenen.

         

        Het geschenk en de financiële ondersteuning voor de viering van een 100-jarige wordt bezorgd op het moment van de viering.

         

        Artikel 3. Voorwaarden voor het ontvangen van een geschenk of viering:

        Om aanspraak te kunnen maken op een geschenk of viering vermeld in artikel 4 en artikel 5 dienen de jubilarissen en jarigen op datum van de verjaardag in de bevolkingsregisters van de gemeente Herne ingeschreven te zijn.

         

        Artikel 4. Viering van huwelijksjubilarissen

        Jaarlijks organiseert het lokaal bestuur een viering van de huwelijksjubilarissen.
        Deze gezamenlijk viering wordt in principe georganiseerd de laatste zondag van augustus.
        Ter gelegenheid van deze viering biedt het bestuur het volgende aan:

        -       een gezamenlijke receptie voor de echtparen en hun naaste familieleden en kennissen.

        -       een boeket bloemen ter waarde van 30€

        -       een streekmand ter waarde van 30€

        -       4 geschenkbonnen te besteden bij de lokale handelaars ter waarde van 25€

        -       een gezamenlijke foto van alle jubilarissen

        -       een individuele foto per echtpaar

        -       een ereteken en diploma van de koning

         

        Op de viering worden de volgende jubilarissen uitgenodigd:

        -       Gouden jubilarissen (50 jaar huwelijk)

        -       Diamanten jubilarissen (60 jaar huwelijk)

        -       Briljanten jubilarissen ( 65 jaar huwelijk)

        -       Platina jubilarissen (70 jaar huwelijk)

         

        De jubilarissen worden per brief en via een huisbezoek persoonlijk door de leden van het college van burgemeester en schepenen uitgenodigd.

         

         

        Artikel 5. Viering van honderdjarigen

        Naar gelang de wensen van de honderdjarige voorziet het lokaal bestuur in één van de volgende formules.

         

        • Een geschenk:
          Aan elke honderdjarige die aan de voorwaarden voldoet wordt een geschenk toegekend ter waarde van 200€.

        • Een tussenkomst in de kosten van de organisatie van een eigen viering.
          Met een eigen viering wordt bedoeld een viering waarop naast de genodigden van de honderdjarige enkel de in dienst zijnde gemeentelijke mandatarissen worden uitgenodigd.
          Naast het geschenk voorzien in punt 1 kent het lokaal bestuur een tussenkomst toe van maximum 500€ voor de organisatie van de eigen viering.

        • Een publieke viering in samenwerking met het lokaal bestuur
          Met dergelijke viering wordt bedoeld een viering waarbij het ruimere publiek betrokken wordt en waarin het gemeenschapsopbouwend en verbindend element aan bod komen. Bij een dergelijke viering worden de vriendenkring en de verenigingen waar de honderdjarige lid van is/was betrokken. Zij bepalen samen met de familie en een afvaardiging van het lokaal bestuur het programma.
          Wenst de honderdjarige dergelijke publieke viering dan voorziet het lokaal bestuur in een geschenk zoals bepaald in punt 1 en financiële, materiële en logistieke ondersteuning (receptie, optredens, optocht, ed.).
          De viering vindt plaats in een feestzaal, bij de jarige thuis of in de voorziening waar hij of zij verblijft. De kosten van de organisatie de publieke viering worden ten laste genomen door het bestuur. 

         

      • Reglement garageverkoop 2023 - voorstel tot aanpassing - goedkeuring

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur



        Juridische gronden

        Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2012 houdende de vaststelling van het reglement voor de garageverkoop, gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2013 en gewijzigd  bij besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2019.

        Advies en motivering

        De volgende aanpassingen werden voorgesteld door te voeren:

        1. Artikel 2 bepaalt: "Indien men ver van de dorpskern of afgelegen woont, is het toegestaan om in de Hernekouter (parking sporthal) een verkoopstand op te stellen."

        Aangezien we dit jaar de verkoopsstanden graag op het Kaatsplein zouden zetten en in de toekomst mogelijks op nog andere locaties, wordt voorgesteld om het reglement als volgt aan te passen: " Indien men ver van de dorpskern of afgelegen woont, is het toegestaan om op een door het lokaal bestuur aangewezen terreinen een verkoopstand op te stellen. "  Deze aanpassing laat toe om de locatie jaarlijks aan te passen zonder dat het reglement moet aangepast worden. De exacte locatie kan dan via andere communicatiemiddelen meegedeeld worden. 

        2. Artikel 2: 'In dit geval dient de deelnemer ervoor te zorgen dat zijn verkoopplaats ordelijk blijft en dat alle afval en vuil in de mate van het mogelijke zo snel mogelijk wordt opgeruimd en verwijderd.' te vervangen door 'In dit geval dient de deelnemer ervoor te zorgen dat zijn verkoopplaats ordelijk blijft en dat alle afval en vuil wordt opgeruimd en verwijderd.'

        3. Toevoegen in artikel 3: "Deelnemen aan de garageverkoop kan door zich online in te schrijven of zich te melden bij dienst Cultuur."

        4. Toevoegen in artikel 9 : "De promotie voor de garageverkoop verloopt via de gemeentelijke informatiekanalen."

        5. Artikel 10 "Ondertekening reglement Garageverkoop gemeente Herne" schrappen aangezien dit nu online zal gebeuren. 

         

        Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de voorgelegde aanpassingen goed te keuren.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassing van het reglement garageverkoop goed volgens de tekst gevoegd bij dit besluit.

         

        Artikel 2: Dit besluit wordt gepubliceerd volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. 

         

        REGLEMENT GARAGEVERKOOP GEMEENTE HERNE

         

        Besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2012 houdende de vaststelling van het reglement voor de garageverkoop, gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 26 juni 2013 en gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2019


        Artikel 1. Gegevens van de garageverkoop

        Er wordt in Herne een garageverkoop georganiseerd. De garageverkoop houdt in dat inwoners goederen te koop aanbieden. De prijs van de goederen wordt door de verkoper zelf bepaald en mag eventueel ter plaatse gewijzigd worden. De opbrengst van de verkoop is volledig voor de particuliere verkoper.

         

        Artikel 2. Domein bestemd voor de garageverkoop

        De goederen mogen enkel worden uitgestald en voor verkoop aangeboden op de private eigendom van de deelnemer, dit wil zeggen in en voor de garage, op de oprit en in de voortuin, en dit tot aan de grens met het openbaar domein van de gemeente Herne. Het is niet toegestaan delen van het openbaar domein voor de garageverkoop in te nemen.

        Indien men ver van de dorpskern of afgelegen woont, is het toegestaan om op een door het lokaal bestuur aangewezen terreinen een verkoopstand op te stellen. In dit geval dient de deelnemer ervoor te zorgen dat zijn verkoopplaats ordelijk blijft en dat alle afval en vuil wordt opgeruimd en verwijderd.

         

        Artikel 3. De deelnemers

        Aan de garageverkoop kan worden deelgenomen door alle inwoners van de gemeente Herne. De professionele handelaars, die een inschrijving in het handelsregister hebben, worden uitgesloten, tenzij zij handelen als particulier en eenmalig de door hen persoonlijke, gebruikte goederen op hun privédomein wensen aan te bieden. Het is de deelnemers verboden geluidsinstallaties te gebruiken. Deelname aan de garageverkoop kan worden ontzegd aan de deelnemers die de bepalingen van onderhavig reglement niet respecteren.

        Deelnemen aan de garageverkoop kan door zich online in te schrijven of zich te melden bij dienst Cultuur.

         

        Artikel 4. Te koop aangeboden goederen

        De deelnemers aan de garageverkoop mogen goederen te koop aanbieden die hen toebehoren en waarvan de verkoop wettelijk toegestaan is. De verkoop mag het normale beheer van een privaat vermogen niet te buiten gaan. Dit houdt in dat de aangeboden goederen niet mogen aangekocht zijn met het oog op deze verkoop. Het verkopen van winkelstocks is verboden, evenals het te koop aanbieden van etenswaren en drank. Er kunnen controles gebeuren door de Economische Inspectie en/of de organisatoren.

         

        Artikel 5. Verkopen van de aangeboden goederen

        De deelnemers mogen enkel goederen verkopen op de dag van de garageverkoop.
        De verkoop een dag vroeger of een dag later laten doorgaan is niet toegestaan.

         

        Artikel 6. Ongevallen en aansprakelijkheid

        De gemeente Herne is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen, diefstal en/of schade.

         

        Artikel 7. Kostprijs voor deelname

        Aan de deelname van de garageverkoop is geen kostprijs verbonden. De deelname is echter slechts geldig na inschrijving en ondertekening van het reglement. Het reglement kan ook per e-mail worden goedgekeurd.

         

        Artikel 8. Inwerkingtreding

        Dit reglement treedt in werking, zodra het werd aangenomen door de gemeenteraad.

         

        Artikel 9. Varia

        De deelnemers aan de garageverkoop ontvangen een afschrift van dit reglement, evenals ballonnen. Deze kan de verkoper plaatsen als herkenningsteken op een voor de kopers goed zichtbare plaats op het privédomein. Een brochure met de lijst van de deelnemers, samen met een overzicht van de goederen die zij te koop aanbieden, kan worden afgehaald op de dienst vrije tijd van het gemeentehuis. De promotie voor de garageverkoop verloopt via de gemeentelijke informatiekanalen.

      • Reglement jubileumtoelage erkende verenigingen - goedkeuring

        Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
        Kris Poelaert, Burgemeester
        Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
        Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
        Ann Naert, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
        Bevoegdheid

        Artikels 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur

        Juridische gronden

        Reglement jubileumtoelage verenigingen Herne, goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 23 maart 2011.

        Advies en motivering

        Aan de raad wordt voorgesteld om de volgende wijzigingen door te voeren:

        Artikel 1- toevoegen: voor erkende Hernse verenigingen

        Artikel  2 - Deze toelagen worden door het College van Burgemeester en Schepenen toegekend na advies van het respectievelijke platform ipv respectievelijke adviesraad. 

        Artikel 5 - schrappen: De zetel van de vereniging moet zich in de gemeente bevinden. Aangezien een erkende vereniging zijn zetel in Herne moet bevinden. 

        Toevoegen: De vereniging vermeldt ‘met de medewerking van het lokaal bestuur Herne’ en het logo op alle publicaties (affiches, uitnodigingen, persberichten,..) naar aanleiding van het jubileum.

        Artikel 7 - 'De vereniging vermeldt ‘met de medewerking van het gemeentebestuur’ op alle publicaties (affiches, uitnodigingen, persberichten,..) naar aanleiding van het jubileum' wordt vervangen door 'Na afloop van de activiteit naar aanleiding van het jubileum, bezorgt de vereniging de bewijsstukken aan de dienst vrije tijd. Indien aan alle voorwaarden voldaan werd, zal de toelage uitbetaald worden.'

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze aanpassingen goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
        Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het reglement jubileumtoelage voor verenigingen goed volgens de hiernavermelde tekst

         

        Artikel 2: het reglement wordt bekendgemaakt volgens de bepalingen van artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur. 

         

        Jubileumtoelage erkende verenigingen

        Reglement jubileumtoelage verenigingen Herne, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 23/03/2011 en gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 25 januari 2023. 


        Artikel 1

        Het College van Burgemeester en Schepenen voorziet jaarlijks in zijn begroting een bedrag voor jubileumtoelagen voor erkende Hernse verenigingen.


        Artikel  2

        Deze toelagen worden door het College van Burgemeester en Schepenen toegekend na advies van het respectievelijke platform.   


        Artikel 3

        Een jubileumtoelage wordt aangevraagd voor het vieren van 25, 50, 75 of 100 jaar of een veelvoud hiervan. 
         

        Artikel 4

        Afhankelijk van het aantal jaren, is er een bedrag toegekend in de gemeenteraad van:

        Jubileum – aantal jaren

        Jubileum toelage

        25 jaar

        375 €

        50 jaar

        500 €

        75 jaar

        625 €

        100 jaar – 125 – 150 – 175 – 225 enz..

        750 €

        200 jaar – 300 jaar enz..

        1000€

         

        Artikel 5

        Voorwaarden tot het verkrijgen van de toelage:

        • De vereniging moet een schriftelijke aanvraag indienen. De aanvraag bezorgen per e-mail kan ook.
        • De vereniging dient erkend te zijn.
        • Het jubileum moet gestaafd worden aan de hand van de stichtingsdatum.
        • De vereniging moet een activiteit organiseren naar aanleiding van het jubileum.
        • De vereniging vermeldt ‘met de medewerking van het lokaal bestuur Herne’ en het logo op alle publicaties (affiches, uitnodigingen, persberichten,..) naar aanleiding van het jubileum.

         Artikel 6

        De vereniging vraagt tenminste drie maanden voor de verjaring de toelage aan bij het College van Burgemeester en Schepenen.

         Artikel 7

        Na afloop van de activiteit naar aanleiding van het jubileum, bezorgt de vereniging de bewijsstukken aan de dienst vrije tijd. Indien aan alle voorwaarden voldaan werd, zal de toelage uitbetaald worden.

  • Schriftelijke en mondelinge vragen

    • Schriftelijke en mondelinge vragen

      Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
      Kris Poelaert, Burgemeester
      Lieven Snoeks, Carina Ricour, Sandra Dero, Kris Degroote, Schepenen
      Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Eric Eeckhoudt, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
      Ann Naert, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadslid
      Besluit

      Er zijn geen schriftelijke noch mondelinge vragen.

Namens Gemeenteraad,

Ann Naert
Algemeen Directeur

Frank Nevens
Voorzitter van de gemeenteraad