Gelet op de afwezigheid van Frank Nevens, voorzitter van de gemeenteraad, zit burgemeester Kris Poelaert, die aangeduid werd als waarnemend voorzitter van de raad, de vergadering voor.
Artikel 32 van het decreet lokaal bestuur
Ontwerpnotulen van 26 juni 2024
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen, zoals voorgelegd door de algemeen directeur, goed te keuren.
Artikel 1 : De notulen van 26 juni 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2 : Deze notulen worden elektronisch ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.
Artikel 3 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
Artikel 32 decreet lokaal bestuur
Zittingsverslag van 26 juni 2024
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het zittingsverslag, zoals voorgelegd door de algemeen directeur.
Artikel 1 : De gemeenteraad neemt kennis van het zittingsverslag van 26 juni 2024.
Artikel 2 : Deze beslissing zal voor passend gevolg overgemaakt worden aan de dienst secretariaat.
artikel 41 decreet over het lokaal bestuur
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 40, 161, 285-288, 330-334, 363-367
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
Het gemeenteraadsbesluit van 27 september 2023 houdende goedkeuring beheersovereenkomst over een samenwerking op vlak van personeel na de principiële beslissing tot samenvoeging van gemeenten en OCMW’s Galmaarden, Gooik en Herne
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2023 houdende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Op 1 januari 2025 is de fusie effectief een feit. Vanaf dat ogenblik moet er een eengemaakte dienstverlening aangeboden worden aan de inwoners van de nieuwe gemeente Pajottegem.
Om dit te kunnen realiseren is het noodzakelijk dat er in 2024 al enkele belangrijke stappen gezet worden ter voorbereiding van deze eenmaking op het niveau van de organisatiestructuur.
Een belangrijk element in deze voorbereiding is het opzetten van één organogram met daarin een duidelijk indeling in afdelingen en diensten.
Het voorliggende organogram is het resultaat van een intensief traject tussen de lokale besturen in co-creatie met administratie en het beleid.
Voor de invulling werd een plan van aanpak uitgewerkt dat inzet op een gedeeltelijke realisatie van het organogram in 2024 via formele selectieprocedures. De opbouw van het personeelsplan werd begeleid door Jurplus.
Ondanks het feit dat het organogram op zich geen onderhandelingsmaterie is, werd dit ontwerp organogram toch eveneens besproken op het vakbondsoverleg op 15 juli 2024.
De huidige werkwijze houdt een aanpassing van het huidige organogrammen en personeelsplannen van de drie gemeenten. De effectieve invulling van de functies zal gebeuren door het bestuur waaraan de functie werd toegewezen in het personeelsplan. Deze werkwijze werd juridisch afgetoetst met het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De gemeenten Galmaarden en Gooik zullen de invulling van dit organogram eveneens aan hun gemeenteraad ter goedkeuring voorleggen.
Het blijft echter zo dat de gemeenteraad van de nieuwe fusiegemeente Pajottegem het organogram in 2025 definitief zal moeten vastleggen. De huidige goedkeuring van het organogram bindt het nieuwe bestuur niet.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het organogram en personeelsplan, dat als resultaat uit het voorbereidend traject van de drie gemeenten is gekomen, goed.
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde werkwijze die erin bestaat dat de invullingen van de functies conform alle regelgevende bepalingen zullen gebeuren door één van de drie lokale besturen waarbij volledige transparantie en samenspraak in acht wordt genomen.
Artikel 3: In het kader van de lopende zaken zullen alle toekomstige beslissingen met betrekking tot de invulling van dit organogram steeds in overleg tussen de lokale besturen voorbesproken, voorbereid en uitgevoerd worden op het niveau van de stuurgroep.
artikel 219 decreet lokaal bestuur
Artikel 40 & 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Artikel 217 tem. artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur waarin wordt bepaald dat een lokaal bestuur dient te beschikken over een organisatiebeheersingssysteem en waarbij het kader dient te worden vastgesteld door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn;
Artikel 592 van het decreet over het lokaal bestuur waarin wordt bepaald dat bestaande regelingen aangaande organisatiebeheersing (interne controle) tot uiterlijk 1 juli 2019 van kracht blijven;
Het besluit van de gemeenteraad van 26 mei 2021 waarbij het huidig kader voor interne controle werd vastgesteld;
Bestuursdecreet van 7 december 2018 en inzonderheid de bepalingen betreffende actieve en passieve openbaarheid
In de gemeenteraad van 26 mei 2021 werd goedkeuring verleend aan het algemeen kader organisatiebeheersing en er werd kennis genomen van het implementatieplan organisatiebeheersing (zie exceldocument met als bestandsnaam Herne OB GANTT 20210205.def).
In toepassing van artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur wordt het rapport organisatiebeheersing 2022-2024 ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
De voorliggende rapportering is een oplijsting van verbeteringen of projecten die de afgelopen 2 jaar werden uitgevoerd om de organisatie te verbeteren en de risico’s te beheersen, met aansluitend een overzicht van wat op de planning staat.
De huidige rapportering heeft dus betrekking op de periode van juni 2022 tot mei 2024. In 2023 werd er omwille van de hiernavermelde redenen niet gerapporteerd.
Werken aan organisatieontwikkeling is een dagdagelijkse taak waarvan het werk meestal op de achtergrond gebeurt, niet of nauwelijks zichtbaar is zeker voor de inwoners, verenigingen, bedrijven en bezoekers maar niettemin veel tijd vergt. Het management en de medewerkers zijn zich veelal bewust van deze belangrijke opdracht en van de continu tijdsinvestering die dit vereist.
Het managementteam stelde echter vast dat het onmogelijk was om het kader organisatieontwikkeling, zoals goedgekeurd in de raden van mei 2021, nauwgezet te blijven opvolgen en hierover te rapporteren. Enerzijds was er de nasleep van de Coronacrisis en andere onverwachte uitdagingen zoals de hulpverlening ingevolge de oorlog in Oekraïne, en de afwezigheid van sleutelfiguren in onze organisatie. Daarnaast werd in onze organisatie een bestuurskrachtanalyse uitgevoerd en werd beslist tot een vrijwillige fusie met de lokale besturen van Galmaarden en Gooik. Al deze elementen en zeker de korte voorbereidingstijd (minder dan 2 jaar) voor de fusie hebben een dermate grote impact op medewerkers en diensten dat het onmogelijk was om de verbeteracties zoals opgenomen in het implementatieplan systematisch op te volgen.
Daarnaast werden een aantal beheersmaatregelen die gepland waren (zie exceldocument met als bestandsnaam Herne OB GANTT 20210205.def) ook niet uitgevoerd omdat ze hetzij achterhaald zijn, of omdat ze in het kader van de fusie een andere invulling vereisen en op elkaar moeten afgestemd worden.
artikel 1: De raad neemt kennis van de rapportering van het organisatiebeheerssysteem
Artikel 148 van het Decreet over het Lokaal Bestuur
Besluit van de gemeenteraad van 24 april 2013 houdende de toekenning van de eretitel van schepen.
Besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 houdende de toekenning van een eretitel aan gemeenteraadsleden
Besluit van de gemeenteraad van 23 november 2022 tot aanpassing van het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2014 houdende de toekenning van een eretitel aan gemeenteraadsleden
Besluit van de gemeenteraad van Herne van 21 december 2023 houdende de vrijwillige fusie van de gemeenten Galmaarden, Gooik en Herne
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 juni 2024
Het ontwerp van nieuw reglement werd opgesteld door het lokaal bestuur Galmaarden gebaseerd op de bestaande reglementen van Gooik en Herne. De anciënniteitsvoorwaarden werden bepaald, conform de van kracht zijnde bepalingen van Herne en het reglement bevat bepalingen voor zowel het toekennen van een eretitel aan raadsleden als aan schepenen.
Het nieuwe reglement werd door de gemeenteraad van Galmaarden goedgekeurd op 25 juni 2024.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het ontwerp van reglement goed te keuren zodat dit reglement op elkaar is afgestemd in het kader van de fusie.
Artikel 1 : De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de toekenning van een eretitel aan schepenen en gemeenteraadsleden goed, volgens de hiernavolgende tekst:
REGLEMENT TOEKENNING ERETITELS AAN SCHEPENEN EN GEMEENTERAADSLEDEN
Artikel 1. Doel
Dit reglement bepaalt de manier waarop eretitels worden toegekend aan gewezen schepenen en gemeenteraadsleden van het lokaal bestuur Herne.
Artikel 2. Definitie
De eretitel is een eervolle onderscheiding van een langdurige en eervolle loopbaan voor een schepen of gemeenteraadslid.
Artikel 3. Toekenningsvoorwaarden
§1. Om de eretitel te kunnen aanvragen moet de betrokkene van onberispelijk gedrag zijn en voldoen aan de volgende de anciënniteitsvoorwaarden.
§2. Onder onberispelijk gedrag wordt verstaan het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel van een zware tuchtstraf dan wel van andere onterende feitelijkheden.
Concreet betekent dit de gemeenteraad vaststelt dat er tegen de betrokkene geen zware straffen werden uitgesproken en dat de gemeenteraad vaststelt of er al dan niet feiten bestaan die er aanleiding toe geven om de eretitel te weigeren.
Een strafrechtelijke veroordeling van de betrokkene voor een overtreding die op geen enkele manier een goed en efficiënt bestuur van de gemeente in het gedrang heeft gebracht, zal geen aanleiding geven tot een weigering van de eretitel (vb. een verkeersovertreding zonder samenhangend misdrijf).
Als echter onbetwistbaar vaststaat, hetzij op basis van het gerechtelijke verleden van de betrokkene, hetzij op basis van bepaalde vervolgingen, dat de betrokkene niet over het morele gezag beschikt om een eretitel te verkrijgen, wordt de titel geweigerd.
§3. De anciënniteitsvoorwaarden worden als volgt vastgesteld:
Om aanspraak te maken op de eretitel van schepen moet men binnen dezelfde gemeente gedurende één legislatuur of ten minste 6 jaar het mandaat van schepen hebben uitgevoerd. De loopbaan moet niet aansluitend zijn.
Om aanspraak te maken op de eretitel van gemeenteraadslid moet men binnen dezelfde gemeente gedurende twee legislaturen of ten minste 12 jaar het mandaat van raadslid hebben uitgevoerd. De loopbaan moet niet aansluitend zijn.
Om deze termijnen te berekenen wordt rekening gehouden met de periode waarin de deputatie de gemeenteraads- of districtsraadsverkiezingen ofwel heeft vernietigd met toepassing van de kieswetgeving, ingeval de Raad van State die beslissing heeft tenietgedaan, ofwel heeft opgeschort met toepassing van de wettelijke bepalingen, of ingeval de Raad voor Verkiezingsbetwistingen of de Controlecommissie voor Verkiezingsuitgaven de gemeenteraads- of districtsraadsverkiezingen heeft vernietigd, als de Raad van State die beslissing heeft tenietgedaan. Ook met de periode waarin de installatie niet kon plaats vinden omwille van een ongegrond gebleken klacht wordt rekening gehouden voor de berekening van de termijn.
De jaren als burgemeester of als voorzitter van het OCMW worden meegerekend bij de vaststelling van de anciënniteitsvoorwaarden.
De jaren als raadslid van het OCMW uitgeoefend tot eind 2018 én de jaren als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst uitgeoefend vanaf 2019 worden voor de helft meegerekend bij de vaststelling van de anciënniteitsvoorwaarden op voorwaarde dat het raadslid minimaal 6 jaar gemeenteraadslid is geweest.
De voorzitter van het openbaar centrum toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen, kan kiezen de eretitel van schepen (van rechtswege) of de eretitel van voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn te voeren.
De uitoefening van een ambt of mandaat in een gemeente die later samengevoegd wordt met andere gemeenten of eraan wordt gehecht, wordt beschouwd als een ambt of mandaat, uitgeoefend in de gemeente die de samengevoegde of de aangehechte gemeenten bevat.
Artikel 4. Uitsluitingsgronden
De eretitel kan niet postuum worden verleend.
De eretitel mag niet gevoerd worden als de betrokkene nog enig politiek ambt uitvoert in de gemeente of het OCMW aan wie de eretitel wordt gevraagd of wanneer de betrokkene door die gemeente of OCMW bezoldigd wordt.
Artikel 5. Procedure
§1. De eretitel wordt door de gemeenteraad toegekend. De gemeenteraad beslist in openbare zitting en bij geheime stemming over het al dan niet toekennen van de eretitel bij eenvoudige meerderheid van stemmen.
§2. De eretitel kan aangevraagd worden door:
Het verzoek wordt schriftelijk bij de voorzitter van de gemeenteraad ingediend en wordt uiterlijk binnen de 3 maanden na ontvangst aan de gemeenteraad voorgelegd.
§3. Bij het verzoek moeten volgende documenten gevoegd worden:
Artikel 6. Voorrangsregels
De titel van ere-schepen heeft voorrang op de titel van ere-raadslid. De titels kunnen niet samen gevoerd worden. Na het bekomen van een hogere titel kan geen lagere titel meer toegekend worden. Wanneer een hogere titel wordt toegekend, mag de lagere titel niet meer gedragen worden.
Artikel 7. Uitreiking
Na afloop van de vergadering van de gemeenteraad waarop de toekenning van de eretitel is goedgekeurd, organiseert de gemeenteraad een plechtige toekenning van de titel. Van deze toekenning wordt melding gemaakt in het gemeentelijk informatieblad.
Aan de machtiging tot het voeren van de eretitel zijn geen voordelen verbonden.
Artikel 8. Sancties
De gemeenteraad kan de toekenning van de eretitel intrekken als na de toekenning van de eretitel de betrokkene een zware strafrechtelijke of tuchtrechtelijke veroordeling oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat.
Artikel 2 : Deze beslissing zal bekend gemaakt worden conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 40 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Artikel 41, 14° en 23° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Besluit van de gemeenteraad van 23 november 2022 houdende de goedkeuring van LEKP 2.0.
Meerjarig beleidsplan - beleidsdoelstelling 3: Herne is een aantrekkelijke, groene plattelandsgemeente - actieplan 3.3. Herne is een klimaatneutrale gemeente tegen 2040 - actie 312 Uitbreiden van oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto's.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 juli 2024 houdende het voorstel tot vaststellen van de stroomprijs (per kWh) voor het publiek gebruik van laadpalen in beheer van de gemeente Herne.
In het kader van de doelstellingen binnen het LEKP 2.0 (1,5 laadpuntequivalent per 100 inwoners en 2 deelwagens per 1000 inwoners tegen 2030) werden op de gevel van de bibliotheek 2 laadpunten voor elektrisch laden geïnstalleerd door de firma Earth (Harelbeke). Beide laadpunten zijn aangesloten op de zonnepaneleninstallatie op het dak van de bibliotheek. 1 van deze laadpunten is voorbehouden voor de elektrische deelwagen Nissan Leaf, in het kader van het project "Autodelen Herne", het andere laadpunt zal publiek toegankelijk worden gesteld voor de burgers. Voor beide laadpunten werd Earth aangesteld als CPO (Charge point Operator of laadpuntbeheerder), waarbij ze tegen betaling van een maandelijks forfait door de gemeente de uitbating en facturatie zullen verzorgen.
Beide laadpunten zijn gebruiksklaar. De gemeente dient een kWh tarief vast te stellen. De opbrengsten uit beide laadpunten vloeien terug naar de gemeente (via Earth).
Het college van burgemeester en schepenen stelde voor om het tarief te aligneren met het actuele tarief op de laadpalen van Total Energies, waarvan er momenteel reeds enkele aanwezig zijn binnen de gemeente en die ook verder worden uitgerold. Dat tarief bedraagt momenteel 0,48€/kWh.
Schepen Kris Degroote stelt voor om het tarief vast te stellen op 0,38€/kWh omdat dit bedrag nog dient verhoogd te worden met het toepasselijke btw-tarief.
Aan de gemeenteraad wordt bijgevolg voorgesteld om akkoord te gaan om de prijs vast te stellen op 0,38€/kWh en niet 0,48€/kWh en dit door te geven aan Earth, zodat zij die kunnen implementeren op beide laadpunten.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel om de stroomprijs vast te stellen op 0,38€/kWh.
Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. decreet lokaal bestuur.
Artikel 40 decreet lokaal bestuur
Artikel 41, 23° decreet lokaal bestuur
Besluit van de gemeenteraad van 23 november 2022 houdende de goedkeuring van LEKP 2.0.
Meerjarig beleidsplan - beleidsdoelstelling 3: Herne is een aantrekkelijke, groene plattelandsgemeente - actieplan 3.3. Herne is een klimaatneutrale gemeente tegen 2040 - actie 31 Ter beschikking stellen van een elektrische deelwagen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen houdende de gunning van een installatie van een autodeelsysteem aan Omnia Share Mobility, Rue du chemin de fer 163 te 7033 Bergen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 juni 2024 houdende het toekennen van een starttegoed voor nieuwe gebruikers autodelen Herne.
Het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld in te stemmen met het toekennen van een éénmalig starttegoed van 15€ voor gebruikers die tevens inwoners zijn van Herne en die starten gedurende de maanden juli, augustus of september, bovenop de 10€ die wordt voorzien vanuit Omnia Share Mobility zelf.
Artikel 1: De raad keurt het toekennen van 15€ (éénmalig) starttegoed aan nieuwe gebruikers van het autodeelsysteem die tevens inwoner van Herne zijn en dit gedurende de maanden juli, augustus en september 2024 goed.
Artikel 2: Dit besluit wordt overgemaakt aan Omnia Share Mobility dat zorgt voor de implementatie van het bijkomend starttegoed van 15€ aan nieuwe gebruikers gedurende de maanden juli, augustus en september, bovenop de 10€ die voorzien wordt vanuit Omnia Share Mobility zelf.
Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikel 285 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Er zijn geen mondelinge, noch schriftelijke vragen.
Namens Gemeenteraad,
Ann Naert
Algemeen Directeur
Frank Nevens
Voorzitter van de gemeenteraad