Terug
Gepubliceerd op 06/12/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 27/11/2024 - 20:00

Kerkfabrieken - Budget 2025 - Goedkeuring

Aanwezig: Frank Nevens, Voorzitter van de gemeenteraad
Kris Poelaert, Burgemeester
Lieven Snoeks, Sandra Dero, Schepenen
Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Gemeenteraadsleden
Ann Naert, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Carina Ricour, Kris Degroote, Schepenen
Eric Eeckhoudt, Nicky D'Hantschotter, Gemeenteraadsleden
Bevoegdheid

Artikel 41 tem 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten

Juridische gronden

Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten

Algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012

Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten (hierna reglement te noemen),

Ministerieel besluit van 27 november 2006 werden ook de bijbehorende modellen vastgesteld.

Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding besturen erediensten.

Advies en motivering

Binnen zes maanden na de installatie van de gemeenteraad na de gehele vernieuwing van deze raad, stelt de kerkraad een meerjarenplan vast dat de financiële afspraken tussen de kerkfabriek en de gemeente bevat voor de periode van zes jaar, die ingaat op 1 januari van het tweede jaar dat volgt op de algehele vernieuwing van de gemeenteraad.

De meerjarenplannen worden gecoördineerd en gelijktijdig bij de gemeenteoverheid, het erkend representatief orgaan en de provinciegouverneur ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.

De meerjarenplannen en de wijzigingen zijn onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan en aan de goedkeuring van de gemeenteraad.


 

Het budget moet voor 30 juni jaar x-1 door de kerkraad ingediend worden bij het CKB. De budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober jaar x-1 gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren. Als er geen centraal kerkbestuur werd opgericht, dient de kerkfabriek het budget in.
Twee mogelijkheden:

  1. Het budget of de budgetwijziging passen binnen het meerjarenplan: in dat geval moet de gemeenteraad enkel akte nemen van het budget of de wijziging en dit binnen de 50 dagen na ontvangst van het document.
  2. Het budget of de budgetwijzing passen niet binnen het meerjarenplan: in dat geval kan de gemeenteraad het budget expliciet goedkeuren of aanpassen tot binnen de grenzen van het goedgekeurde meerjarenplan. Dat dient ook te gebeuren binnen de 50 dagen na ontvangst van het document.


Opmerking: Het is niet verplicht om bij een budget of budgetwijziging waarvoor er geen meerjarenplanwijziging nodig is, ook een actualisering van het meerjarenplan in te dienen. 
Het budget 2025 van de kerkfabrieken past echter niet in het meerjarenplan, aangezien de gevraagde toelage voor 2025 hoger is dan de toelage opgenomen in het meerjarenplan van de betreffende kerkfabriek. We ontvingen echter geen meerjarenplanaanpassing.


De gevraagde toelagen voor budget 2025 passen niet binnen het bedrag zoals initieel voorzien in het meerjarenplan van de gemeente.

Het totaal voorziene bedrag in het meerjarenplan van de gemeente bedraagt 65.000 euro. In totaal wordt er echter 303.707,86 euro gevraagd, dit omwille van onderhoudswerken:

1) Sint Petrus en Paulus Herne: herstellen van de kerktoren (93.715 euro)

2) Sint-Niklaas Herfelingen: vernieuwen glasramen (25.000 euro) + ramen en inkomdeur pastorijwoning (30.506 euro)

3) Sint Pieter te Sint-Pieters-Kapelle: vernieuwen ramen en deuren (87.787 euro) + ommuring pastorij (22.700 euro)

4) OLV Kokejane: geen toelage gevraagd


Gelet op de significante overschrijding van het voorziene krediet, werd overleg gepleegd tussen een afvaardiging van het gemeente -en kerkbestuur. Hieruit werd afgesproken dat het vernieuwen van de glasramen (Herfelingen) en vernieuwen van de ramen en deuren (SPK) zal uitgesteld worden. De overige herstellingen zijn dringend en vereist en kunnen niet uitgesteld worden.

 

De resterende toelage voor 2025 bedraagt 190.920,86 euro (na aanpassing budget).


Er wordt voorgesteld om het meerjarenplan van de gemeente aan te passen, zodat de aangepaste, gevraagde exploitatie-toelagen (zoals nu voorgelegd: 190.920,86 euro) kunnen toegekend worden.

Aan het kerkbestuur zal gevraagd worden om begin 2025 een budgetwijziging voor te leggen, waardoor de toelage aangepast wordt naar 190.920,86 euro:

 

 

 

 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de budgetten 2025 van de kerkfabrieken goed te keuren, mits opmaak van een budgetwijziging in 2025 met aangepaste toelagen (nav uitstel bepaalde herstellingen).

Publieke stemming
Aanwezig: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche, Paul Beyl, Ludo Tiels, Ann Naert
Voorstanders: Frank Nevens, Kris Poelaert, Lieven Snoeks, Sandra Dero, Patrick De Vos, Lieven Van den Broeck, Vanessa Van Hende, Paulette Debock, Brent Roobaert, An Deleye, Sonja Van Den Bossche
Onthouders: Paul Beyl, Ludo Tiels
Resultaat: Met 11 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Artikel 1: Keurt de budgetten 2025 van de kerkfabrieken Sint Petrus & Paulus Herne, Sint-Niklaas Herfelingen, Sint Pieter te Sint-Pieters-Kapelle en OLV Kokejane goed, rekening houdende met de vereiste aanpassing via budgetwijziging door de kerkfabrieken in 2025.

 

Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek in kwestie, het erkend representatief orgaan en de gouverneur.

 

Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.